Gå til innhold

Innkalling til samtale ved IVF

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I starten av desember ble søknaden vår om ivf forsøk innsendt etter 4 år med prøving og noen mislykket runder med pergo.(Har også PCO)

Fikk da beskjed at jeg måtte forvente meg en venetid på hvertfall noen måneder før den første samtalen. Har nå fått brev om innkallelse til samtale i Januar allerede, og derfor lurer jeg på hva jeg kan forvente meg av denne samtalen. Har forstått det sånn det både blir undersøkelse, samtale og informasjon med sykepleier.

Er litt bekymret for kriterer ved ivf da jeg er student, men partneren har en solid inntekt. Noen som har noen erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Intekten deres har de ingenting med. Jeg var også student når vi var igjennom IVF.

Dere må ha vært samboere eller gift i minimum 2 år.

Det blir som du sier undersøkelse og en gjennomgang av hva som har kommet frem så langt. Mannen måtte også levere en ny sædprøve her.

Hvis dere får klarsignal til å sette i gang med forsøk så får du informasjon om medisiner og hva som skal gjøres.

Skrevet

Hvilken avdeling er det som dere er innkalt til?

Dersom dere er ferdig utredet er det seksjon for assistert befruktning. Da er det forsamtale før oppstart prøverør dere er kalt inn til. Da skal du ha fått et tykt brev med masse informasjon du skal sette deg inn i før samtalen. Mannen leverer sædprøve denne dagen, de tar GU av deg. Dere snakker først med en lege som setter opp et behandlingsopplegg, deretter med sykepleier som gir opplæring i sprøytebruk og så videre. Dersom det er her dere er kalt inn har dere allerede blitt vurdert som kandidater for prøverør.

Dersom det er mangler ved søknaden kan det også være det er en henvisning til Kvinneklinikken som ferdigstiller søknad for prøverør. Hva som gjøres her avhenger helt av hva som allerede er gjort med dere. Mange sykehus har krav om LAP av deg, minst 2-3 sædprøver som er nyere enn x antall måneder av han, og mange andre undersøkelser. Dere samler inn alle papirer vedrørende deres utredning, og legen går gjennom dette med dere. For å få prøverør må man tilfredstille en rekke krav som her vurderes. De skal blant annet vurdere om dere er egnet til å få barn, det at du er student eller dere har noe svak inntekt skal ikke være noe problem i denne forbindelse. I tillegg tas det blodprøve denne dagen, du testes for eggreserver, han for kromosonfeil.

Skrevet

ok. Takk for svar:-)

Jeg har bare fått innkalling til fertilitetsklinikken står det bare. Det er en time som varer i 60 min, mannen skal også levere ny sædprøve, og jeg blir gjort undersøkelse av, samt informasjon står det. Så da er det nok ikke sikkert at den er blitt godkjent enda for ivf. Men synes vi fikk raskt innkalling tiltime, da jeg forventet en en del ventetid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...