AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #1 Skrevet 26. desember 2011 Jeg og samboeren min har vært sammen i 6 år, og har nå lyst til å gifte oss. Vi vil helst ha et rolig og stille bryllup, og har egentlig tenkt å reise til Paris med et vennepar og gifte oss der. Luftet dette for svigermor, og hun ble mildt sagt forbannet. Hun ville se vielsen vår, men hun har flyskrekk og kan derfor ikke reise til Paris for å se vielsen. Vi hadde tenkt til å ha en uformell fest med venner og familie når vi kom hjem, type "ta med vin og litt grillmat istedenfor gave", men svigermor vil at vi skal ha "ordentlig bryllup" med treretters middag og haugevis med gjester. Jeg får helt fnatt av slike stive fester, det samme gjør samboeren min. Jeg orker ikke all den oppmerksomheten, planleggingen og det jeg ser for meg bare blir stress. Vi vil derfor heller gifte oss enkelt, og ha en enkel fest senere. Vi hadde ikke planer om å invitere med noen til bryllupet, men hvis noen har lyst å fly ned for å se vielsen er de selvfølgelig velkommen til å gjøre det... Bør vi gjøre som svigermor sier og bruke mangfoldige tusen på et bryllup vi ikke ønsker, slik at hun skal få det slik hun vil? Har hun rett til å bli sur fordi vi vil ha et enkelt bryllup der vi kan fokusere på hverandre istedenfor på duker og vinflasker og servering?
Gjest Marmot Skrevet 26. desember 2011 #2 Skrevet 26. desember 2011 Når svigermoren min prøver å legge seg opp i ting hun ikke har noe med, pleier jeg bare å svare at hun fikk planlegge sitt bryllup slik hun ville, døpe sine unger slik hun ville, oppdra ungene sine slik hun ville osv. Ferdig med det. 14
Kåt på agurk Skrevet 26. desember 2011 #3 Skrevet 26. desember 2011 Jeg tror du vet svaret på dette spørsmålet selv. Det som er viktig er hva du og mannen din ønsker, ikke hva din svigermor ønsker. Hvis dere ikke har lyst på et stort bryllup med masse mennesker, så skal dere heller ikke betale for å få det bare for å tilfredstille svigermoren din. 5
Gjest Blondie65 Skrevet 26. desember 2011 #4 Skrevet 26. desember 2011 Nei dere skal ikke ha en fest dere ikke vil ha selv. Men kanskje du kan vurdere et kompromiss: formiddagsbryllup i kirken, rakt avgårde til flyplassen og hvetebrødsdager i Paris? Da får svigermor sett vielsen og alle blir mer fornøyde. Eller: svigermor kan sette seg i en bil eller på et tog og komme til Paris. Eller hun kan overvinne flyskrekken sin i anledning denne dagen. Men det er deres dag og deres feiring. Det er dermed dere som til syvende og sist bestemmer hvordan det skal være. Når det gjelder stive fester - det trenger da ikke bli stivt? Hvis man velger koldtbord og småbord fremfor langbord og ørten retters middag blir det mindre formelt og stivt.
bobbi Skrevet 26. desember 2011 #5 Skrevet 26. desember 2011 Synes ikke hun har rett til å bli sur, kan jo forstå at hun ønsker seg at dere skal ha et tradisjonelt bryllup, men det er jo deres store dag, så jeg syns dere skal gjøre det som føles riktig for dere
Fanta Exotic Skrevet 26. desember 2011 #6 Skrevet 26. desember 2011 Hvis svigermor har flyskrekk, så er det hennes problem, ikke deres. Syns forsåvidt bryllupsplanene deres høres utrolig koselig ut Jeg hadde også foretrukket det slik, framfor noe store greier 1
Armitage Skrevet 26. desember 2011 #7 Skrevet 26. desember 2011 Jeg skjønner at svigermor blir lei seg om hun ikke får være tilstede under vielsen. Så dere kan jo ha vielsen her i Norge med nærmeste og så dra rett til Paris som foreslått lengre opp. Men ellers så har hun ikke noe med å diktere hvordan bryllupet skal foregå. Hvis dere ikke vil ha en fest med treretters middag, så har dere ikke det. Ikke involver svigermor i planene deres. Bare send invitasjon i posten. Jo mindre hun vet om det som planlegges, jo mindre sjangse gir dere henne til å komme med formaninger og kritikk. Slik takler jeg min svigermor. Vi involverer henne ikke i våre planer. Vi er tross alt voksne nok til å kunne ta de avgjørelsene selv uten andre menneskers input. 1
Gjest SemperFi Skrevet 26. desember 2011 #8 Skrevet 26. desember 2011 (endret) Tuller du? Jeg kjørte fra Danmark til Paris på ca 11.5t Man trenger ikke å fly til Paris, går busser fra Hirtshals også! Endret 26. desember 2011 av SemperFi 3
loffen Skrevet 26. desember 2011 #9 Skrevet 26. desember 2011 Det er dere som skal gifte dere, ikke svigermor. Utrolig teit med foreldre som ikke skjønner at ungene har blitt voksne og kan bestemme selv. Så gjør som dere vil! Lykke til! Synes det høres veldig romantisk ut. 1
Gjest MorAase Skrevet 26. desember 2011 #10 Skrevet 26. desember 2011 Hun skal klappe pent igjen og være glad på sin sønns vegne. Det er ikke for sin mor han gifter seg! 2
Sign Skrevet 26. desember 2011 #11 Skrevet 26. desember 2011 Enig med de overfor; det er DITT bryllup, ikke din svigermors. Det er DIN store dag, ikke din svigermors. Det er DU som skal huske denne dagen resten av ditt liv, ikke din svigermor. Ja, og så selvsagt din manns store dag, ikke glem han Synes planene deres om et stille bryllup utenlands etterfulgt av fest hjemme høres kjempekoselig ut. Hvis dere kommer svigermor i møte ved å gifte dere hjemme for deretter å dra til Paris med venneparet deres, synes jeg dere har strukket dere lang. Håper dere får en kjempefin dag uansett hva dere bestemmer dere for!
Gjest Doh Skrevet 26. desember 2011 #12 Skrevet 26. desember 2011 Bryllup i Paris er jo kjemperomatisk da hvis svigermor ikke tåler det så får hun bare være furt.her har ingen sagt noe om planene, for de vil at vi skal ha det bryllupet vi ønsker. Vel, unntaket er søstra mi som ikke liker presten vi ska ha. Men det er ikke vårt problem i likhet med at svigermors flyskrekk ikke er deres problem
pinar Skrevet 26. desember 2011 #13 Skrevet 26. desember 2011 Deres bryllup, deres avgjørelse Så enkelt er det. 1
Mille_ Skrevet 26. desember 2011 #14 Skrevet 26. desember 2011 Hun får komme seg til Paris på annet vis enn med fly hvis det er viktig for henne å være der (og det er forståelig at det er). Hvis ikke det er interessant får hun heller lukke munnen.
Gjest Linda sofie Skrevet 26. desember 2011 #15 Skrevet 26. desember 2011 Åssen dere vil gifte dere har da hun virkelig ikke noe med! Dere bestemmer, ikke hun. Det er tross alt deres bryllup
Hybelkanin Skrevet 27. desember 2011 #16 Skrevet 27. desember 2011 Jeg forstår godt at hun er skuffet over at hun ikke får vært der, men så virker hun jo også veldig urimelig om hun nekter å se noen annen løsning enn fly. Dere har jo allerede sagt at hun er velkommen dersom hun ønsker, og da synes jeg dere har strukket ut hånden godt nok. Min mor/svigermor hadde nok også blirr skuffet, som er forståelig, men det er uansett -deres- store dag, og det er opp til dere hvordan feiringen/vielsen skal foregå. Det høres dessuten helt fantastisk romantisk ut med intim vielse i Paris <3 Masse lykke til!
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #17 Skrevet 27. desember 2011 Selvsagt skal ikke svigermor bestemme dette. Hun skal altså la sin angst styre deres bryllup? Hva om hun hadde hatt sosial angst, da? Jeg hadde tatt med forlovere - men ikke foreldre, og holdt en familiemiddag senere/vennefest - hva enn dere har lyst til. Om hun vil se det kan hun få beroligende av legen - kjenner mange med enorm flyskrekk som reiser til både Kina og USA, overhodet ikke med velbehag, men med en liten dose beroligende. Vi gifter oss også i utlandet, og ingen er invitert. Foreldrene har selvsagt lyst å få med seg mest mulig, men aksepterer at vi ikke vil ha et tradisjonelt bryllup.
Gjest ticket Skrevet 27. desember 2011 #18 Skrevet 27. desember 2011 Som jeg sier til min svigermor: Når DU gifter deg bestemmer DU, når jeg gifter meg bestemmer jeg. Når DU får flere barn bestemmer DU, over mine barn bestemmer jeg. (Ja, og mannen min da, såklart ) 2
Gjest Michelle82 Skrevet 27. desember 2011 #19 Skrevet 27. desember 2011 Enkelt spørsmål: er du eller svigermor som skal gifte seg? Nettopp, det er deg, og drit i den kjerringa. 3
Gjest Solsmil Skrevet 27. desember 2011 #20 Skrevet 27. desember 2011 hehe, som andre her sier: Det er du som skal gifte deg, ikke svigermoren din. Så du vet nok svaret selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå