Gå til innhold

Prevensjon i gamle dager

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bare av nysgjerrighet. Hva brukte par tidligere som prevensjon? Da mener jeg før vi fikk kondomer, p-piller etc tilgjengelig. På begynnelsen av 1900-tallet f.eks. Hva gjorde folk for ikke å bli gravid? Brukte de noe plast/ull eller lignende? Sikkert dumt spørsmål, men jeg finner ikke noe svar når jeg googler.. Bare tenker at det måtte være sykt slitsomt å få så mange unger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk fekk jo generelt fleire ungar før ;) Eg veit i alle fall at tarmar frå dyr blei brukt som kondom. Elles var vel hoppe av i svingen ein mykje brukt metode...

Skrevet

Så vidt meg bekjendt brukte man sauetarm. I tillegg til analsex, "sikre" perioder, og å hoppe av i svingen. Og så mener jeg å ha sett en hel haug med gamle kjerringråd som overhode ikke virker, men jeg kommer ikke på det nå.

Gjest Misteltein
Skrevet

Bare av nysgjerrighet. Hva brukte par tidligere som prevensjon? Da mener jeg før vi fikk kondomer, p-piller etc tilgjengelig. På begynnelsen av 1900-tallet f.eks. Hva gjorde folk for ikke å bli gravid? Brukte de noe plast/ull eller lignende? Sikkert dumt spørsmål, men jeg finner ikke noe svar når jeg googler.. Bare tenker at det måtte være sykt slitsomt å få så mange unger.

Jeg hadde en naturfagslærer som påsto at de brukte saueskinn som kondom før i tiden. Jeg vet ikke om det stemmer eller ikke.

Skrevet

Jeg hadde en naturfagslærer som påsto at de brukte saueskinn som kondom før i tiden. Jeg vet ikke om det stemmer eller ikke.

At de puttet en skinnfell oppi dåsa?

Skrevet

Det var nok tarm, og ikke skinn. Men i visse kulturer tror jeg de har benyttet natursvamp som et slags primitivt pessar.

Gjest Bustenskjold
Skrevet

Så på en måte kan du si at min oldefar teknisk sett har pult en sau? :sukk:

• Liker 2
Gjest Misteltein
Skrevet

Det var nok tarm, og ikke skinn. Men i visse kulturer tror jeg de har benyttet natursvamp som et slags primitivt pessar.

Hun sa skinn , men det kan godt være at hun mente tarm. :)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

I land med skilpadder så brukte de skilpaddeskall som pessar!

Gjest Misteltein
Skrevet

At de puttet en skinnfell oppi dåsa?

Ja. At det var mye av det, enkelt å få tak i, og absorberte. Som sagt, jeg vet ikke om det stemmer eller ikke. :)

Skrevet

:haar:

• Liker 1
Skrevet

Høyrast digg ut :fnise:

Gjest Bustenskjold
Skrevet

Takk for den...

Begrepet "turtle wax" kommer aldri til å bli det samme etter dette... :sjenert:

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

syns jeg ser det for meg, en haug med kvinnfolk som står langs elvebredden og trykker skillpaddeskall i musa for å finne en som ikke gnager :fnise:

• Liker 4
Skrevet

Også ammet de ungene så lenge som mulig, siden amming i hvert fall minsker risikoen for å bli gravid. (I tillegg til å være en stabil næringskilde for fattige.)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet (endret)

og krokodillebæsj i musa og å tre uthula horn på snoppen :D

Endret av uAnonymBruker
Skrevet

Helt tilbake til antikken finnes det fortellinger om forskjellige prevensjonsformer. Derimot er det omstridt hvor utbredt de har vært.

I gamle dager var det primært kvinnens oppgave å unngå graviditet. Det kunne hun gjøre ved å bruke tampongliknende beskyttelse av naturlige materialer som svamp dyppet i eddik, som fungerte som dagens pessarer. Dessuten kjente datidens kvinner til utskyllinger, for eksempel med vin og urteuttrekk.

I mange århundrer var disse metodene – sammen med avbrutt samleie – de eneste man kjente til. Men rundt 1700 ble de moderne prevensjonsformene innført. Da ble det nemlig utviklet et forholdsvist pålitelig kondom, lagd av dyretarmer eller tynt skinn.

Hentet fra illustrert vitenskap

Skrevet

Hoppet av i svingen?

Skrevet

for ikke å snakke om da det ble brukt strikkepinner for å fremprovosere abort!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...