AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #1 Skrevet 26. desember 2011 hei! noen her som har erfaringer med klinikker for alkoholavhengighet? har en i nær familie som sårt trenger behandling.. håper noen har noen positive historier å komme med. er så redd det skal være borkastet tid og ikke minst penger. håper så inderlig at noe kan nytte nå :-(
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #2 Skrevet 26. desember 2011 Ingen annen erfaring en at jeg kjenner noen som jobber der og jeg snakket mye med denne personen for å få tips til min eks, som er alkoholiker. De vet hva de holder på med og det er, i mine øyne, det eneste håpet.
Gjest ida Skrevet 29. desember 2011 #3 Skrevet 29. desember 2011 jeg håpte også noen kunne si noe om erfaringer med slike klinikker.
Wiggins Skrevet 29. desember 2011 #4 Skrevet 29. desember 2011 hei! noen her som har erfaringer med klinikker for alkoholavhengighet? har en i nær familie som sårt trenger behandling.. håper noen har noen positive historier å komme med. er så redd det skal være borkastet tid og ikke minst penger. håper så inderlig at noe kan nytte nå :-( Det var en lang artikkel i Dagens Næringsliv 17. desember om Mestringshuset. Leder Olaf Olsvik fikk en pasient fra en velstående familie til å kausjonere for driften. Etterhvert gikk det dårlig med Mestringshuset, Olsvik flytta verdiene ut i et nytt selskap og lot bankene stå igjen med gjelda. Kausjonisten ble stevna av bankene, og ekteskapet røyk. Det er mulig de har bra behandlingsmetoder, men forretningsmetodene til Olaf Olsvik stinker. Han hadde mange år bak seg med bruk av alkohol og andre rusmidler, før han havnet i en alvorlig bilulykke på 90-tallet. Han "så lyset", klarte å slutte med rusmisbruket, og ville hjelpe andre. Før ulykken hadde han en lang historikk som finansakrobat, blant annet for å finansiere forbruket. Det ser ut som han har klart å slutte med rusen, men ikke med akrobatikken. Jeg har en i familien som jeg vet har hatt alkoholproblemer. Jeg tror h*n var innlagt på Gaustad, via offentlig helsevesen. Det er noen år siden, og h*n er fremdeles tørrlagt.
Gjest Arnt Skrevet 29. januar 2012 #5 Skrevet 29. januar 2012 hei! noen her som har erfaringer med klinikker for alkoholavhengighet? har en i nær familie som sårt trenger behandling.. håper noen har noen positive historier å komme med. er så redd det skal være borkastet tid og ikke minst penger. håper så inderlig at noe kan nytte nå :-( Hei. Har selv vært på mestringshuset gran, og har bare gode erfaringer derfra. Ble godt tatt i mot og gikk gjennom et program som ikke bare fikk meg til å slutte å drikke, men også tok tak i årsakene til mine drikkeproblemer og lærte meg kunsten med å leve edru. Det største problemet med alkoholisme er ikke å slutte å drikke, men å takle edruskapet og det å ikke starte på igjen. Det kan være en tøff tid når det står på, men desto bedre etterpå når man får rensket opp i de problemer som er årsalken til alkoholismen. Har holdt meg edru siden jeg var der, og det uten problemer. De økonomiske kostnadene for meg er ikke store når når jeg kjenner på resultatet etter å ha vært der. Jeg har fått tilbake livet!
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2012 #6 Skrevet 24. oktober 2012 Har erfaring som pårørende. Min ex er pilleavhengig og alkoholiker. Ex har vært på Vangseter og Mestringshuset, delvis lokal DPS rus og psykiatri. Min ex tar med seg finansakrobatikken, løgnene og manipuleringen i sitt tilsynslatende rusfrie liv. En del karaktertrekk forandrer seg ikke. Det et viktig at pårørende tar vare på seg selv, via fastlege, Al-Anon, ACA, A-senteret Kirkens Bymisjon, familiegrupper og det lokale DPS for behandling mot depresjon og angst som ikke er uvanlig for pårørende. De rusavhengige må treffe bunnen før de på alvor tar fatt på sin egen tilfriskning. Forsøker man som pårørende å påvirke uten at den rusavhengige vil blir det ofte desverre galt I tillegg til selve avrusingsinstitusjonen er ett godt ettervern og jevnlige møter i AA, NA eller liknende viktig for å opprettholde ett rusfritt liv. Ettervern sammen med familie er å foretrekke. Rusavhengige skylder nesten uten unntak på sin familie, sine omgivelser
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå