AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #1 Skrevet 26. desember 2011 Hei, jeg håper noen kan fortelle meg dette. Pergotime skal såvidt jeg har forstått tas fra og med 5. mensdag. Jeg er forøvrig på p-piller for å "rydde opp" i eggstokkene og holde styr på syklus, men likevel kommer det ørsmå blødninger kanskje 3 hele dager før mensen begynner. Likeens slutter den heller ikke skikkelig før jeg har tatt p-piller en dag eller to. Jeg tar siste p-pille på en torsdag, og alt lørdag kommer det ofte bittelitt rødt, så kanskje litt på søndag, og så utpå mandagskvelden "begynner" mensen (med tampongbehov etc). Forrige periode jeg tok p-piller, i femten år sammenhengende, kom mensen alltid søndag ettermiddag, så jeg har en tendens til å regne søndag som startdag fortsatt. Men ting er altså blitt litt mer rotete. Så spørsmålet er altså: Hva blir dag 5? Såvidt jeg har skjønt øker tvillingsjansen hvis man begynner for tidlig, og det er ikke så om å gjøre..
Athene Skrevet 26. desember 2011 #2 Skrevet 26. desember 2011 (endret) Første mensdag er første dag med skikkelig blødning, altså det du får mandag. Du teller første dag med skikkelig blødning som dag 1. Spotting og småblødning i forkant teller ikke. Det har egentlig ikke så mye å si. Ulike leger ber deg begynne med pillen på ulike dager, effekten er den samme selv om du bommer med 1-2 dager. Dette om at tvillingsjangsen øker avhengig av når man begynner har jeg ikke hørt om,. Endret 26. desember 2011 av Athene
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #3 Skrevet 26. desember 2011 Første mensdag er første dag med skikkelig blødning, altså det du får mandag. Du teller første dag med skikkelig blødning som dag 1. Spotting og småblødning i forkant teller ikke. Det har egentlig ikke så mye å si. Ulike leger ber deg begynne med pillen på ulike dager, effekten er den samme selv om du bommer med 1-2 dager. Dette om at tvillingsjangsen øker avhengig av når man begynner har jeg ikke hørt om,. Takk for svar! Enn at jeg grublet så lenge på dette fremfor å spørre her først som sist Har du noen formening om hvorfor de sier forskjellige startdager?
Athene Skrevet 27. desember 2011 #4 Skrevet 27. desember 2011 Takk for svar! Enn at jeg grublet så lenge på dette fremfor å spørre her først som sist Har du noen formening om hvorfor de sier forskjellige startdager? Jeg vet bare at det optimale er å begynne på dag 3-5, og at legene som regel sier dag 5. Dette fordi hormonene i pillene da kommer på et gunstig tidspunkt i forhold til kroppens egene hormoner, noe som øker muligheten for å få eggløsning ved hjelp av disse. Ikke det at å begynne på en av disse dagene er avgjørende. Jeg har selv begynt på pergotime uten å ha hatt blødning først, med over en måned siden sist mens. Jeg fikk likevel eggløsning av Pergo.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #5 Skrevet 27. desember 2011 Jeg vet bare at det optimale er å begynne på dag 3-5, og at legene som regel sier dag 5. Dette fordi hormonene i pillene da kommer på et gunstig tidspunkt i forhold til kroppens egene hormoner, noe som øker muligheten for å få eggløsning ved hjelp av disse. Ikke det at å begynne på en av disse dagene er avgjørende. Jeg har selv begynt på pergotime uten å ha hatt blødning først, med over en måned siden sist mens. Jeg fikk likevel eggløsning av Pergo. Virkelig? For jeg sitter med litt av et regnestykke, siden kjæresten bare er her noen få helger denne våren.. Vi vil likevel komme i gang, men jeg har fundert veldig på hvordan jeg skal få det til å klaffe på en helg. Noen tips? Jeg tar som sagt p-piller for å holde styr på syklus, har hatt en tendens til litt pco (ikke pcos) og pillene holder det i orden.
Athene Skrevet 27. desember 2011 #6 Skrevet 27. desember 2011 Virkelig? For jeg sitter med litt av et regnestykke, siden kjæresten bare er her noen få helger denne våren.. Vi vil likevel komme i gang, men jeg har fundert veldig på hvordan jeg skal få det til å klaffe på en helg. Noen tips? Jeg tar som sagt p-piller for å holde styr på syklus, har hatt en tendens til litt pco (ikke pcos) og pillene holder det i orden. Trur jeg hadde droppet pillene. Og heller satset på primolut+pergotime. Primolut gir en kunstig bortfallsblødning. Men det må uansett gjøres i samarbeid med gynekolog, det er sikkert en grunn til at han har satt deg på pillen selv om dere er prøvere? Dette er en uvanlig "behandling". Om du har pco-tendens, og har tilnærmet ok sykluser, kan trening+kosthold hjelpe til med stabilisering av syklusene. Har du fått veiledning vedrørende dette? Og selv om du timer blødning+pergo inn mot når mannen er hjemme gir ikke alltid disse pillene resultater når man trur. Jeg får for eksempel eggløsning på dag 16-18 i en pergosyklus, andre får dette allerede dag 10-14. Er mannen testet for sædkvalitet? Det er viktig at han alltid sjekkes ut av saken før du begynner med hormonbehandling. Pergotime kan være ganske tøft for kroppen, og i værste fall redusere sannsynligheten for å bli gravid.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #7 Skrevet 27. desember 2011 Trur jeg hadde droppet pillene. Og heller satset på primolut+pergotime. Primolut gir en kunstig bortfallsblødning. Men det må uansett gjøres i samarbeid med gynekolog, det er sikkert en grunn til at han har satt deg på pillen selv om dere er prøvere? Dette er en uvanlig "behandling". Om du har pco-tendens, og har tilnærmet ok sykluser, kan trening+kosthold hjelpe til med stabilisering av syklusene. Har du fått veiledning vedrørende dette? Og selv om du timer blødning+pergo inn mot når mannen er hjemme gir ikke alltid disse pillene resultater når man trur. Jeg får for eksempel eggløsning på dag 16-18 i en pergosyklus, andre får dette allerede dag 10-14. Er mannen testet for sædkvalitet? Det er viktig at han alltid sjekkes ut av saken før du begynner med hormonbehandling. Pergotime kan være ganske tøft for kroppen, og i værste fall redusere sannsynligheten for å bli gravid. Syklusene er helt borti staur og vegger, med blødninger 3 av 4 uker og ingen eggløsning (testet på sykehus 3 perioder), så uten piller blir det mye blod og ganske kjipt.. Selv minipiller holder ikke. Jeg har prøvd primolut pluss en annen, lignende tye også, i en ganske lang periode uten p-piller, men det ble ikke orden på sakene likevel. Derfor altså, dette her. Såvidt jeg har forstått. Og mannen er i orden. Det er meg som er problemet. Jeg kan vel legge til at jeg er 41, og at gynekologen sa at også derfor skal jeg gå rett på pergo når vi er klare, og ikke "drive og prøve selv"
Athene Skrevet 27. desember 2011 #8 Skrevet 27. desember 2011 Syklusene er helt borti staur og vegger, med blødninger 3 av 4 uker og ingen eggløsning (testet på sykehus 3 perioder), så uten piller blir det mye blod og ganske kjipt.. Selv minipiller holder ikke. Jeg har prøvd primolut pluss en annen, lignende tye også, i en ganske lang periode uten p-piller, men det ble ikke orden på sakene likevel. Derfor altså, dette her. Såvidt jeg har forstått. Og mannen er i orden. Det er meg som er problemet. Jeg kan vel legge til at jeg er 41, og at gynekologen sa at også derfor skal jeg gå rett på pergo når vi er klare, og ikke "drive og prøve selv" Ok, da forstår jeg. Høres ut som om du har fått god og riktig oppfølging. Forsøk pergo 2-3 sykluser, gjerne rett etter hverandre om legen gir ok for det. Kontakt deretter fertilitetsklinikk for prøverør. Etter fylte 40 forringes eggkvaliteten fort, så det haster å komme i gang med behandling. Offentlige klinikker håndhever aldersgrensa på 38 år strengt, private er mer fleksible så du vil nok komme til selv om du er eldre enn øvre grense satt i forarbeidene til bioteknologiloven. Ønsker deg lykke til med pergo og prøving. Bare å spørre om du lurer på noe mer, har vært gjennom 7 pergokurer og to prøverørsforsøk, så har en del erfaring på området
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #9 Skrevet 27. desember 2011 Ok, da forstår jeg. Høres ut som om du har fått god og riktig oppfølging. Forsøk pergo 2-3 sykluser, gjerne rett etter hverandre om legen gir ok for det. Kontakt deretter fertilitetsklinikk for prøverør. Etter fylte 40 forringes eggkvaliteten fort, så det haster å komme i gang med behandling. Offentlige klinikker håndhever aldersgrensa på 38 år strengt, private er mer fleksible så du vil nok komme til selv om du er eldre enn øvre grense satt i forarbeidene til bioteknologiloven. Ønsker deg lykke til med pergo og prøving. Bare å spørre om du lurer på noe mer, har vært gjennom 7 pergokurer og to prøverørsforsøk, så har en del erfaring på området Tusen takk for all hjelp! Det er helt sikkert mer jeg kommer på å spørre om også, når jeg bare får tenkt meg om
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #10 Skrevet 29. desember 2011 Og selv om du timer blødning+pergo inn mot når mannen er hjemme gir ikke alltid disse pillene resultater når man trur. Jeg får for eksempel eggløsning på dag 16-18 i en pergosyklus, andre får dette allerede dag 10-14. Kom på en ting til å spørre om! Det jeg tenker er det lureste er å time det sånn at dag 5 etter pergokuren er på fredagen i helgen han er her. Det står at man får eggløsning 5-10 dager etter avsluttet kur, så da vil vi jo ha sex på dag 5, 6 og 7.. siden sædcellene i tillegg overlever noen dager burde da det være en relativt god plan, forholdene tatt i betraktning? Hva tror du?
Athene Skrevet 30. desember 2011 #11 Skrevet 30. desember 2011 Kom på en ting til å spørre om! Det jeg tenker er det lureste er å time det sånn at dag 5 etter pergokuren er på fredagen i helgen han er her. Det står at man får eggløsning 5-10 dager etter avsluttet kur, så da vil vi jo ha sex på dag 5, 6 og 7.. siden sædcellene i tillegg overlever noen dager burde da det være en relativt god plan, forholdene tatt i betraktning? Hva tror du? Ikke enkelt når mannen er bortreist... Du har rett i at det beste er å ha sex før EL, slik at det ligger og venter på egget i egglederne. Men dette kan være litt tidlig. Normalt overlever sædceller i 1-3 dager, men den kan overleve lengre. Du planlegger sex på syklusdag 13, 14 og 15. Eggløsning kan skje så sent som dag 18, jeg pleide å få EL på dag 16-17 med dobbelt pergo. På enkelt kur fikk jeg eggløsning på syklusdag 21. De beste dagene å ha sex på er to dager før eggløsningsdagen og selve eggløsningen - du har altså en ramme på 3 dager du bør sikte deg inn mot. Samtidig er det utrolig kjedelig å være for sent ute. Hadde jeg vært deg hadde jeg kanskje forsøkt den strategien du her skisserer ved første pergokur, ved neste pergokur vet du når ting skjer så da er det lettere å time.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #12 Skrevet 1. januar 2012 Ikke enkelt når mannen er bortreist... Du har rett i at det beste er å ha sex før EL, slik at det ligger og venter på egget i egglederne. Men dette kan være litt tidlig. Normalt overlever sædceller i 1-3 dager, men den kan overleve lengre. Du planlegger sex på syklusdag 13, 14 og 15. Eggløsning kan skje så sent som dag 18, jeg pleide å få EL på dag 16-17 med dobbelt pergo. På enkelt kur fikk jeg eggløsning på syklusdag 21. De beste dagene å ha sex på er to dager før eggløsningsdagen og selve eggløsningen - du har altså en ramme på 3 dager du bør sikte deg inn mot. Samtidig er det utrolig kjedelig å være for sent ute. Hadde jeg vært deg hadde jeg kanskje forsøkt den strategien du her skisserer ved første pergokur, ved neste pergokur vet du når ting skjer så da er det lettere å time. Kan jeg påvirke dette noe ved når jeg begynner med pergoen? For eksempel, begynne en dag før? Eller er det uansett mensstart som bestemmer hva som er dag 13, 14 etc? Kanskje jeg i så fall skal slutte med p-pillen en dag tidligere enn vanlig..
Athene Skrevet 2. januar 2012 #13 Skrevet 2. januar 2012 Kan jeg påvirke dette noe ved når jeg begynner med pergoen? For eksempel, begynne en dag før? Eller er det uansett mensstart som bestemmer hva som er dag 13, 14 etc? Kanskje jeg i så fall skal slutte med p-pillen en dag tidligere enn vanlig.. Det er blødningsstart som styrer syklusdag 1. Ville vært forsiktig med å ikke fullføre p-pillebrettet, kan i verste fall gi forsinkelser, men kan også føre til tidligere blødning. Endret strart på pergo kan gi ulik EL dag. Ville nok holdt meg til de dagene gynekologen har gitt deg, eventuelt diskutert dette med han slik at dere kan time eggløsning inn mot når mannen er hjemme. Men det er i alle tilfeller såpass mange usikkerhetsmomenter at det er umulig å time akkurat.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #14 Skrevet 5. januar 2012 Det er blødningsstart som styrer syklusdag 1. Ville vært forsiktig med å ikke fullføre p-pillebrettet, kan i verste fall gi forsinkelser, men kan også føre til tidligere blødning. Endret strart på pergo kan gi ulik EL dag. Ville nok holdt meg til de dagene gynekologen har gitt deg, eventuelt diskutert dette med han slik at dere kan time eggløsning inn mot når mannen er hjemme. Men det er i alle tilfeller såpass mange usikkerhetsmomenter at det er umulig å time akkurat. Heisann, gynekologen sier "2 tabl daglig fra dag 4 til dag 9, forventet eggløsning er en uke etter avsluttet kur". Litt upresist kanskje. Men hun hiver meg rett på dobbel kur da, tydeligvis. Jeg fikk en standard bruksanvisning fra sykehuset og der står det det samme. Høres det greit ut, synes du?
Athene Skrevet 5. januar 2012 #15 Skrevet 5. januar 2012 Heisann, gynekologen sier "2 tabl daglig fra dag 4 til dag 9, forventet eggløsning er en uke etter avsluttet kur". Litt upresist kanskje. Men hun hiver meg rett på dobbel kur da, tydeligvis. Jeg fikk en standard bruksanvisning fra sykehuset og der står det det samme. Høres det greit ut, synes du? Nå er jeg ikke gynekolog, og kjenner ikke din historie. Men synes dette høres helt normalt ut. Det er kun min observasjon ut i fra hva jeg har lest rundt om kring - men det virker som om det er dobbel dose som passer de aller fleste. Og om man starter dag fire eller fem har som regel lite å si.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #16 Skrevet 5. januar 2012 Nå er jeg ikke gynekolog, og kjenner ikke din historie. Men synes dette høres helt normalt ut. Det er kun min observasjon ut i fra hva jeg har lest rundt om kring - men det virker som om det er dobbel dose som passer de aller fleste. Og om man starter dag fire eller fem har som regel lite å si. Jeg vet jo det, men jeg kjenner ingen som har gjort dette før så det kjennes fint å lufte det her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå