Gå til innhold

Slutte med snus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil slutte å snuse, og tenker at eneste muligheten er å slutte på dagen. Jeg har satt meg dato den 1 januar.

Har snust rundt 15-20 poser om dagen i ca 4 år. Det første jeg gjør om morgenen er å ta meg en snus og jeg klarer meg ikke mange timer uten.

Jeg pleier å røyke på fest, men føler ikke noe sug etter røyk, selv om det kan gå uker/mnd mellom hver fest.

Jeg er 20 år og bor i lag med kjæresten som også er snusavhengig.

Det koster mye penger, ødelegger tannkjøttet og jeg vil rett og slett ikke være avhengig av det.

Jeg er også alvorlig deprimert (går i behandling) og føler at snus er noe av det "eneste" jeg har/fortjener. Jeg kan nesten ikke forestille meg ett liv uten.

Har lest side opp og ned, om at man må bite det i seg i noen uker, være aktiv og gjerne ha noe sunt snacks i kjøleskapet, da mange søker "trøst" der.

Det jeg egentlig vil vite er hvordan det var for dere å slutte med snus/røyk? Hvordan var de første ukene, og gikk dere opp i vekt?

Burde jeg heller gå over til nikotintyggegummi/sugetabletter i noen uker først? Tør ikke ringe røyketlf siden jeg har telefonangst. Takk for svar og beklager et rotete innlegg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå begynte jeg riktignok å snuse igjen nå i eksamenstiden, svaakt! Men hos meg funka det å kutte ut med nedtrapping + litt nikotintyggis. Om noen er med på januarsnuskutt så si ifra! :goodbye:

• Liker 1
Skrevet

Jeg slutta med røyk på dagen. Satte ikke noe dato fordi jeg mener det bare er å utsette "problemet", samt man skaper så mye gruing til datoen. Jeg våknet og bare slutta (etter 15 år), og sørget for å holde meg aktiv. Jeg unngikk konsekvent alle venner/bekjente som røyka, og var på trening, i stallen, rydda i klesskapet, og alt for å holde meg i aktivitet.

Nå er det også noe som heter EFT - terapi som skal være helt genialt for slike ting. Jeg har brukt det mot flyskrekk, ei venninne brukte det mot alvorlig depresjon (ble bra etter bare 3 behandlinger), og hører folk ha stort hell med slutt på avhengigheter også.

Skrevet

Jeg kan kjøpe meg nikotin sugetabletter og begynne med det. Håper at jeg ikke overfører avhengigheten til tablettene?

2shy: merket du det på kroppen at du sluttet så brått?

Jeg har hørt at hodepine, kaldsvetting og skjelvinger kan forekomme. Uansett er det værst psykisk, vil jeg tro. Jeg kan takle litt hodepine.

Jeg lurer på hvordan det blir med fristelser. Jeg kan be han ta hensyn, men det vil alltid finnes snusbokser i huset, og jeg vil se han snuse når han er hjemme. Jeg spurte om han ville bli med å slutte, men han føler seg ikke klar enda, og det respekterer jeg.

Man vet vel aldri, før man har prøvd..?

Skrevet

En metode som funka for meg:

Innkjøp: en pakke Nicorette depotplaster 15mg/16timer – inneholder 7 stk plaster.

Dagen før:

Siste snus tatt før leggetid. Siden jeg er svak synes jeg det er best å kvitte seg med all snusen så man ikke blir frista.

Dag 1: Setter på 1 stk plaster om morgenen som er på til leggetid. Kjøp gjerne inn litt vanlig tyggegummi, frisk eller lignende som man kan trøste seg med. For min del gikk dette veldig bra med lite ubehag.

Dag 2: Samme som dag 1.

Dag 3: Hvis de 2 første dagene har gått ok kan det være ok å trappe ned alt nå. Jeg tok fra dag 3 et halvt plaster. Det er enkelt å klippe det i to med saks.

Dag 4: halvt plaster

Dag 5: halvt plaster

Dag 6: halvt plaster

Dag 7: Hvis alt går bra er det på tide å trappe ned. Kvart plaster.

Dag 8: Kvart plaster

Dag 9: Kvart plaster

Dag 10: Kvart plaster

Dag 11: Kvart plaster. Siste dag

Dag 12: Første dag uten nikotin. For meg gikk dette helt fint!

Jeg opplevde intet særlig ubehag gjennom nedtrappingen og ikke noe sug.

Skrevet

Jeg kan kjøpe meg nikotin sugetabletter og begynne med det. Håper at jeg ikke overfører avhengigheten til tablettene?

2shy: merket du det på kroppen at du sluttet så brått?

Jeg har hørt at hodepine, kaldsvetting og skjelvinger kan forekomme. Uansett er det værst psykisk, vil jeg tro. Jeg kan takle litt hodepine.

Jeg har aldri forstått vitsen med nikotin supplementer når det er nikotinet man skal slutte med?

Ja jeg merket det på kroppen, fikk kraftige fysiske symptomer første uken, gikk gjerne og la meg kl 19. Etter det så er alt psykisk. Etter første uken syns jeg ting gikk bedre, og det som motiverte meg mest var da jeg fikk luktesansen tilbake til de grader, og luktet på de som nettopp hadde tatt seg en røyk. FYTTIGRISEN så ekkelt det lukta, og etter det ble det bare lett.

Får du symptomer så vit at det er gift som prøver å komme ut av kroppen din. Det skal du bare være glad for :)

Men seriøst, test EFT, jeg tror det vil gjøre opplevelsen mye lettere.

Gjest Dunderungen
Skrevet

Jeg slutta med nikotin fri snus. Trappet ned. Men begynte igjen fordi kjæresten ikke klarte å slutte. (det er enkelt å skylde på andre, altså...) Er noe herk. Noen ganger lurer jeg på hvorfor jeg i det hele tatt begynte.

Skrevet

For min del var det nyttig å bare vite at om jeg skulle falle for fristelsen så hadde jeg en snus dåse liggende. Den ble aldri åpnet.

Gjest Mathilde
Skrevet

Jeg vil slutte å snuse, og tenker at eneste muligheten er å slutte på dagen. Jeg har satt meg dato den 1 januar.

Har snust rundt 15-20 poser om dagen i ca 4 år. Det første jeg gjør om morgenen er å ta meg en snus og jeg klarer meg ikke mange timer uten.

Jeg pleier å røyke på fest, men føler ikke noe sug etter røyk, selv om det kan gå uker/mnd mellom hver fest.

Det koster mye penger, ødelegger tannkjøttet og jeg vil rett og slett ikke være avhengig av det.

Jeg er også alvorlig deprimert (går i behandling) og føler at snus er noe av det "eneste" jeg har/fortjener. Jeg kan nesten ikke forestille meg ett liv uten.

Har lest side opp og ned, om at man må bite det i seg i noen uker, være aktiv og gjerne ha noe sunt snacks i kjøleskapet, da mange søker "trøst" der.

Det jeg egentlig vil vite er hvordan det var for dere å slutte med snus/røyk? Hvordan var de første ukene, og gikk dere opp i vekt?

Burde jeg heller gå over til nikotintyggegummi/sugetabletter i noen uker først? Tør ikke ringe røyketlf siden jeg har telefonangst. Takk for svar og beklager et rotete innlegg :)

Skrevet

Sluttet å snuse for 32 timer siden. Bruker ikke plaster eller noe lignende. Jeg bare bestemte meg for at 2000kr i mnd var det ikke vært. hvertfall ikke som student. Jeg har nok sovet maks 5-6 timer til sammen de siste to nettene. hr for øyeblikket hodepine og kaldsvetter endel. Kjennes ut som om jeg har en hangover egentlig. Vet ikke hvor lurt det var å slutte midt oppi juleselskapene, blir fort irritert. Men gidder ikke gi meg nå. Bare å hive alt av snus,og ikke gi seg. Fortell det til familie og venner, så får du litt press på å greie det. konge det, good luck :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg er med på å slutte 1. januar! Har snust i 7-8 år. Har også prøvd å slutte et par ganger, uten suksess.. Men denne gangen føler jeg meg mer motivert.

HERREGUD JEG GRUER MEG!!

• Liker 1
Skrevet

Champix er et medikament som fungerer. Det er reseptbelagt og resept får du hos fastlegen.

Etter 12 års snus-misbruk fikk dette meg til å slutte. Du tar medikamentet samtidig som du snuser/røyker første uken, påfølgende uke bruker du kun medikamentet. Har vært snsusfri i over 3 år og aldri sett meg tilbake.

Skrevet

Jeg er TS.

EFt blir nok uaktuelt, samme med resept fra legen siden jeg skal slutte nå den 1 Januar. (liten tid)

Jeg kjøpte meg nikotintyggis idag - 4 MG som håper kan hjelpe meg.

I tillegg har jeg kjøpt en boks "kick up" på teknikmagasinet. Det ser ut som snus, men inneholder ikke tobakk eller nikotin. Har ikke prøvd dem enda.

Som sagt snuser samboer så snus vil være tilgjengelig når han er hjemme, men jeg skal holde meg i skinnnet.

Gjest_gjest som skrev 07.29:

Kjempeflott! Håper du klarer å slutte for godt :klemmer:

Viljaa og Roo : Er spent jeg :danse:

Skrevet

Litt info om "kick up" for de som er intr :)

Innholder en kombinasjon av vitaminer, mineraler og antioksidanter samt de oppiggende ingrediensene koffein og ginseng. Det nøye sammensatte innholdet gir et kjapt kick men også energi som varer i mange timer. Mild smak av bergamot. En Porsjon = 1 g. 24 stk per boks.

Pris: 39.90,-

Var ingen direktelink til produktet, men trykk på "snus" til venstre på hjemmesiden til teknikmagasinet.no

Skrevet

Jeg slutta å snuse for 4 år siden.

De første 2 ukene var grusomme, men så slapp suget litt.

Etter et par måneder kom det tilbake men ikke i så stor grad.

Enda kjenner jeg av og til suget men bare i noen minutter.

Gikk ikke opp i vekt men fikk mye finere tenner! :D

Kunsten er å være disiplinert med deg selv, tenke at du er sterkere enn selve suget.

Viktig å ha noen i nær omgangskrets som støtter deg og.

Jeg ønsker deg masse lykke til! Dette klarer du om du selv vil det nok.

Skrevet

Jeg sluttet med snus i en lengre periode på 6-7 mnd. Det som gjorde utslaget for min del var å ha en halvfull snusboks i jakkelommen. Bakgrunnen for dette er følelsen av å ikke snuse fordi man VIL, ikke fordi man ikke HAR. Du vet den desperate følelsen du får når du akkurat har kommet frem på hytta uten butikker i nærheten og finner ut du har glemt snusen hjemme? Den vil du få om du ikke har snus, selv om du skal slutte. Så vil absolutt anbefale å faktisk ha snus tilgjengelig, selv om det høres snodig ut.

Ang. hvordan det er å slutte så fikk jeg en pussig reaksjon ca. 4 dager etter jeg slutta. Våkna om natten og var gjennomvåt av svette, og da mener jeg virkelig gjennomvåt, måtte skifte sengetøy.

Jeg hadde også røyka før, og det var dette som ble mitt fall. Når jeg slutta med snus kom også røykesuget snikende, og jeg hadde jo kutta snus, ikke røyk, så til slutt begynte jeg å røyke fast, og starta da å snuse igjen siden jeg anser det som bedre på alle måter.

Funderer selv på å slutte med snus igjen, men må finne motivasjonen igjen.

Skrevet

Jeg er TS.

EFt blir nok uaktuelt, samme med resept fra legen siden jeg skal slutte nå den 1 Januar. (liten tid)

Jeg kjøpte meg nikotintyggis idag - 4 MG som håper kan hjelpe meg.

I tillegg har jeg kjøpt en boks "kick up" på teknikmagasinet. Det ser ut som snus, men inneholder ikke tobakk eller nikotin. Har ikke prøvd dem enda.

Som sagt snuser samboer så snus vil være tilgjengelig når han er hjemme, men jeg skal holde meg i skinnnet.

Gjest_gjest som skrev 07.29:

Kjempeflott! Håper du klarer å slutte for godt :klemmer:

Viljaa og Roo : Er spent jeg :danse:

Jeg er også veldig spent!! Og gruer meg veldig. Snusen har vært min beste venn så innmari lenge, altfor lenge...

Men dette skal vi klare!! Satser på å klare det uten hjelpemidler. For meg funker det best å bare kutte ut hele greia.

Gleder meg til litt mere penger å rutte med, 4 bokser i uken blir det fort penger av ;)

Håper vi kan holde kontakten i tråden. :jepp:

Skrevet (endret)

Stopp på dagen. Det er det beste! Når du kjenner suget, bør du alltid sitte klar med noe å knaske på (gjerne noe sunt, sukkererter anbefales :fnise:) Når du har gått 3 uker uten en eneste snus, kan du kalle deg snusfri, for da er alt ute av kroppen. Men det viktigste er å ikke ta en snus etter f.eks 2 uker, for da må du begynne HELT på ny. Sier ikke det er enklere etter 3 uker, men da har du vendt bort vanen med å "konstant" ha noe under leppa.

(forresten så selger de "juksesnus" på teknikkmagasinet! uten nikotin eller koffein. kan være lurt å prøve.)

^ Ups, så ikke du hadde skrevet det før etterpå

LYKKE TIL! :klemmer:

Endret av Hela
Skrevet

Takk for tips og delte erfaringer.

EFt blir uaktuelt pga tiden, at jeg skal slutte 1 jan.

Om det går skeis er det absolutt ett alternativ , og verdt å forsøke :)

Ab: Snus kommer jeg til å ha tilgjjengelig om jeg vil ha, siden samboeren snuser.

Lsnket mitt er å ikke ville ha lyst på dte, selv om det er tilgjengelig, som du sier :)

Jeg tror jeg bruker rundt 4-5 bokser uken? Det er mye penger å spare.

Snacks skal inn i hus, gjerne oppskjærte grønnsaker med en eller annne dip til.

1 Januar er det slutt med snus! Da er tanken å tygge tyggis og ha juksesnus dersom behovet for noe under leppen er stor.

Jeg synes det lukte herk av juksesnusen/kick up. Så jeg spurte mamma når jeg var på besøk i sted om hun også det syntes det lukta ekkelt.

Hun synes ekte snus lukter kattepiss, og kickup var ok :fnise:

Smaken er som baken, synes snus lukter ganske ok jeg.

Men jeg lurer på røyken.. er det ok til fest? blir vel rundt 4-5 fester året. Jeg vet nesten svaret på det selv om jeg spør.. Er vel lett å falle tilbake da :sukk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...