chicadee Skrevet 26. desember 2011 #1 Del Skrevet 26. desember 2011 Jeg fikk min første høyt ønskede valp for snart tre uker siden. Han er en liten ShihTzu gutt på snart 11 uker <3 Jeg har tenkt å drive lydighet og agilty med han og har ikke noe planer om en overberskyttet liten tass! Så er det andre her inne med små pelsdotter som de gjør noe aktivt med? Også er råd om pelsstell alltid kjekt. Puh, han ser allerede ut som en eneste pelsdott jo! Han lærte sitt på under en dag, han slipper og han kommer på innkalling sånn litt. Må jobbe litt med den Vi begynner kurs i janaur, og jeg gleder meg veldig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #2 Del Skrevet 26. desember 2011 Jeg fikk min første høyt ønskede valp for snart tre uker siden. Han er en liten ShihTzu gutt på snart 11 uker <3 Jeg har tenkt å drive lydighet og agilty med han og har ikke noe planer om en overberskyttet liten tass! Så er det andre her inne med små pelsdotter som de gjør noe aktivt med? Også er råd om pelsstell alltid kjekt. Puh, han ser allerede ut som en eneste pelsdott jo! Han lærte sitt på under en dag, han slipper og han kommer på innkalling sånn litt. Må jobbe litt med den Vi begynner kurs i janaur, og jeg gleder meg veldig! Oppdrettere av slike raser burde gi obligatoriske kurs i pelsstell til valpekjøpere, slik at man vet at ny eier klarer av med pelsstellet. Så hvis oppdretter ikke har gitt deg opplæring, så anbefaler jeg at du kontakter noen som har samme rase, evt lhasa, og får gode og nøye instruksjoner om pelsstell. Jeg har slektninger som driver oppdrett og vet at pelsen krever en del jobbeing, og at man må starte tidlig å venne valpene til å bli stelt. Jeg ville aldri valgt en så pelsrik rase uten å kunne noe om pelsstell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chicadee Skrevet 26. desember 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 26. desember 2011 (endret) Oppdrettere av slike raser burde gi obligatoriske kurs i pelsstell til valpekjøpere, slik at man vet at ny eier klarer av med pelsstellet. Så hvis oppdretter ikke har gitt deg opplæring, så anbefaler jeg at du kontakter noen som har samme rase, evt lhasa, og får gode og nøye instruksjoner om pelsstell. Jeg har slektninger som driver oppdrett og vet at pelsen krever en del jobbeing, og at man må starte tidlig å venne valpene til å bli stelt. Jeg ville aldri valgt en så pelsrik rase uten å kunne noe om pelsstell. Er vi LITT bitchy idag? Hvor kom det på noen som helst sted fram at jeg ikke kan noe om pelsstell? I og med at han er min første Shih Tzu så er vel det enbetydelig at jeg ikke har noen erfaring med diverse metoder. det betyr ikke at intelligensen min er så lav at jeg automatisk tror at det betyr at det ikke er noen. Jeg vet utmerket godt hva jeg gikk til som fikk en slik rase. Og har du egen hund? For om du ikek har en av de som overskriften nevner så går jeg utifra at du bare er et forumtroll ute etter trøbbel. Spar oss som vil ha en hyggelig diskusjon og dele tips og råd! Endret 26. desember 2011 av chicadee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Margrethe86 Skrevet 26. desember 2011 #4 Del Skrevet 26. desember 2011 Huffda, lite hyggelig start på en tråd Pelsstell krever vel ALLE raser, lite eller mye. Jeg har også en liten hybelkanin (pomeranian), Og den trener jeg mye med Den kan vel ca alt en stor hund kan, og er helt herlig å ha med å gjøre Min tante har en Shih tzu, og den er bare helt skjønn! Det er da fullt mulig å få "hund" av små raser også, selv om enkelte mener noe annet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #5 Del Skrevet 27. desember 2011 Er ikke shih tzu kosebamser? De to jeg har truffet har bare ligget i fanget og gnikket eller rullet på bakken fordi de vil kose istedenfor alt annet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chicadee Skrevet 27. desember 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 27. desember 2011 Huffda, lite hyggelig start på en tråd Pelsstell krever vel ALLE raser, lite eller mye. Jeg har også en liten hybelkanin (pomeranian), Og den trener jeg mye med Den kan vel ca alt en stor hund kan, og er helt herlig å ha med å gjøre Min tante har en Shih tzu, og den er bare helt skjønn! Det er da fullt mulig å få "hund" av små raser også, selv om enkelte mener noe annet! Hehe, ja pomerianer ligner små ulldotter :D Min er ikke så ille enda, siden han er så ung. Jeg tror nok ikke jeg kommer til å vokse ut hele pelsen, men heller ha den på middels. Ja det er mye fordommer ute å går blant små raser. Men jeg kan forstå det også når de ser hvordan enkelte behandler de små hundene sine. Men det samme går vel for store "skumle" raser også, det er en grunn for at de er blitt stemplet. Bruker du hunden din til noe spesielt? jeg skal bruke min til agility og lydighet. Har startet klikketreningen og han er veldig veldig flink! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 27. desember 2011 #7 Del Skrevet 27. desember 2011 Jeg har en liten pelsdott, men hun krever faktisk ikke så mye pelsstell annet enn kjemming, så der kan jeg dessverre ikke hjelpe. Vi driver ikke med agility, men hun er med på alt som vår større, svært aktive hund er med på. Synes hun er veldig tøff, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Survival Skrevet 27. desember 2011 #8 Del Skrevet 27. desember 2011 Har en vakker pelsdott jeg også Jeg bruker ca èn time om dagen til pelsstell. I tillegg til i hvert fall to timer om dagen til mosjon, pluss tisseturer. Èn time til mentaltrening eller sosialisering -ofte mange timer på sosialisering i stedet. Og selvfølgelig maaaange minutter på bare sofakos og oppmerksomhet! Som du sikkert ser har jeg blitt hundeeier på fulltid Føler meg litt som mamma til min lille pelsdott noen ganger, men det er bare koselig. Hun er jo snill som dagen er lang! Vi trener agility forresten. Syns at det er viktig at miniatyrer ikke alltid blir behandlet som miniatyrer. Noen ganger er det viktig at også miniatyrer får de mulighetene til lek og moro som de store rasene. Noen ganger må agility-utstyret tilrettelegges en litt mindre hund, men det går helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #9 Del Skrevet 27. desember 2011 Er vi LITT bitchy idag? Hvor kom det på noen som helst sted fram at jeg ikke kan noe om pelsstell? I og med at han er min første Shih Tzu så er vel det enbetydelig at jeg ikke har noen erfaring med diverse metoder. det betyr ikke at intelligensen min er så lav at jeg automatisk tror at det betyr at det ikke er noen. Jeg vet utmerket godt hva jeg gikk til som fikk en slik rase. Og har du egen hund? For om du ikek har en av de som overskriften nevner så går jeg utifra at du bare er et forumtroll ute etter trøbbel. Spar oss som vil ha en hyggelig diskusjon og dele tips og råd! Nei, jeg har ikke shih tzu /lhasa selv, men har jobbet i en dyrebutikk og sett flere slike stakkars hunder som er solgt til folk som ikke har fått opplæring eller info om hvor mye stell som kreves. Flere ganger hadde vi hunder inne som vi måtte få dopet av en dyrlege før vi bare måtte barbere dem helt inn til skinnet fordi hele pelsen var en ugjennomtrengelig tovet masse. Derfor er jeg veldig skeptisk når folk virker usikker på pelsstell på disse rasene... Og derfor mener jeg seriøse oppdrettere viser og følger opp valpekjøpere. Så nei, ikke spesielt bitchy, men veldig trist på vegne av alle pelshunder som lider under manglende/feil stell. Hvis det fantes en korthårs shih tzu hadde det vært morsomt å ha en, for det er ellers herlige hunder. Masse personlighet og fart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 27. desember 2011 #10 Del Skrevet 27. desember 2011 Var tilfeldigvis inne på youtube og så noen andre hundevideoer i stad, og da så jeg at det var lagt ut trinnvideoer for pelsstell på blant annet lhasa. Aner ikke om de er noe bra, men kan kanskje være verdt å sjekke ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helen Skrevet 28. desember 2011 #11 Del Skrevet 28. desember 2011 Jeg har en Shih tzu gutt på 4 år. Da jeg kjøpte han fikk jeg beskjed om at det ikke var mye pelsstell og at han ikke behøvde å bades så ofte. Pelsen skulle være av en slik art at den neste stelte seg selv. Det gikk ikke lange tiden før jeg skjønte at det jeg hadde blitt fortalt ikke stemte i det hele tatt. Det var kjempemye pelsstell hver dag og bading hver uke. Jeg holdt ut ett års tid, da var det nok for jeg sliter veldig med armer og nakke så jeg klarte det ikke lenger. Så nå er han kortklippt Jeg har funnet ut i ettertid at hun som jeg kjøpte hunden av ikke er seriøs i det hele tatt. Hadde jeg hatt litt mer kjennskap til hunderasen hadde jeg sett at hennes hunder langt fra var velstelt. Hun sa a grunnen til at pelsen var fæl på hennes hund kom av fødselen. Men uansett er Shih tzu en herlig hunderase selv om de er litt egenrådige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chicadee Skrevet 28. desember 2011 Forfatter #12 Del Skrevet 28. desember 2011 Jeg har en liten pelsdott, men hun krever faktisk ikke så mye pelsstell annet enn kjemming, så der kan jeg dessverre ikke hjelpe. Vi driver ikke med agility, men hun er med på alt som vår større, svært aktive hund er med på. Synes hun er veldig tøff, jeg. hehe, kjekt å høre andre eiere av disse "småtassene" som ser den som like mye hund som de større! Min er en skikkelig tøffing selv, nesten så jeg håper han får en pote i fleisen så han lærer litt mer men vi startet kurs 4 januar og DET er bra! Hva rase er det du har, om jeg får spørre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chicadee Skrevet 28. desember 2011 Forfatter #13 Del Skrevet 28. desember 2011 Har en vakker pelsdott jeg også Jeg bruker ca èn time om dagen til pelsstell. I tillegg til i hvert fall to timer om dagen til mosjon, pluss tisseturer. Èn time til mentaltrening eller sosialisering -ofte mange timer på sosialisering i stedet. Og selvfølgelig maaaange minutter på bare sofakos og oppmerksomhet! Som du sikkert ser har jeg blitt hundeeier på fulltid Føler meg litt som mamma til min lille pelsdott noen ganger, men det er bare koselig. Hun er jo snill som dagen er lang! Vi trener agility forresten. Syns at det er viktig at miniatyrer ikke alltid blir behandlet som miniatyrer. Noen ganger er det viktig at også miniatyrer får de mulighetene til lek og moro som de store rasene. Noen ganger må agility-utstyret tilrettelegges en litt mindre hund, men det går helt fint. Mhm! masse kos er viktig. Min lille dott var ikke noe brelus når han kom, tror sønnen til oppdretteren jeg kjøpte han fra hadde lært han opp at hender =røff lek og biting. Men det lærte vi han fort av, og han har såpass mye biteleker at hender og føtter skal være ifred Vi var ute 1 1/2 time igår, litt uplanlagt med traff noen hundevenner. Stakkars, var så trøtt da vi kom hjem at han sov til idag. Utenom mat og tisseturer. Så idag er det ro og kos. Dessuten regner det sidelengs^^ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chicadee Skrevet 28. desember 2011 Forfatter #14 Del Skrevet 28. desember 2011 Nei, jeg har ikke shih tzu /lhasa selv, men har jobbet i en dyrebutikk og sett flere slike stakkars hunder som er solgt til folk som ikke har fått opplæring eller info om hvor mye stell som kreves. Flere ganger hadde vi hunder inne som vi måtte få dopet av en dyrlege før vi bare måtte barbere dem helt inn til skinnet fordi hele pelsen var en ugjennomtrengelig tovet masse. Derfor er jeg veldig skeptisk når folk virker usikker på pelsstell på disse rasene... Og derfor mener jeg seriøse oppdrettere viser og følger opp valpekjøpere. Så nei, ikke spesielt bitchy, men veldig trist på vegne av alle pelshunder som lider under manglende/feil stell. Hvis det fantes en korthårs shih tzu hadde det vært morsomt å ha en, for det er ellers herlige hunder. Masse personlighet og fart! Vet du, jeg føler jeg må bare unnskylde svaret mitt. Jeg leste over innlegget ditt, og selv om jeg følte at du gikk utifa at jeg behandlet pelsen elendig, så forstår jeg også holdningen din. Jeg vet utmerket godt at Shih Tzu er masse pelsstell. Og som du sier, det er grusomt at noen ikke vet hva det innebærer. uansett så sier det også litt om personen om man lar det gå så langt at pelsen stenger for øyne/avføring etc. Masse personlighet på min lille tass. men han er veldig rolig. Håper det er takket være min fantastiske oppdragelse Badabing: Mhm, skjekket det ut, masse gode tips! Takk for godt råd, hadde av en eller annen grunn ikke tenkt på det. Skal også på groomingklasse når han er blitt 15 uker, og lærer nok litt der^^ Kjekt! Helen: Seriøst, oppdretter sa det til deg!? Jiizes, det var ikke en understatement i det hele tatt... Jeg var såpass heldig, og valgte oppdretter ut fra anbefalinger. De har gjort en fantastisk jobb med de første 8 ukene i pelsens liv, og gav meg et hefte om pelsstell Men selv om man har mye teori, trengs det likevel øvelse for å få det fint ! han ser litt skakk ut nå, øvde tynner-saks for to dager siden..kremt kremt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #15 Del Skrevet 28. desember 2011 Jeg har en Shih tzu gutt på 4 år. Da jeg kjøpte han fikk jeg beskjed om at det ikke var mye pelsstell og at han ikke behøvde å bades så ofte. Pelsen skulle være av en slik art at den neste stelte seg selv. Det gikk ikke lange tiden før jeg skjønte at det jeg hadde blitt fortalt ikke stemte i det hele tatt. Det var kjempemye pelsstell hver dag og bading hver uke. Jeg holdt ut ett års tid, da var det nok for jeg sliter veldig med armer og nakke så jeg klarte det ikke lenger. Så nå er han kortklippt Jeg har funnet ut i ettertid at hun som jeg kjøpte hunden av ikke er seriøs i det hele tatt. Hadde jeg hatt litt mer kjennskap til hunderasen hadde jeg sett at hennes hunder langt fra var velstelt. Hun sa a grunnen til at pelsen var fæl på hennes hund kom av fødselen. Men uansett er Shih tzu en herlig hunderase selv om de er litt egenrådige Chicadee: Og her er historien som "rettferdiggjør" min skepsis. Jeg aner ikke hvilken oppdretter dette er, men det finnes flere. Helen: Beklager at du ble lurt av oppdretter. Jeg skulle ønske flere undersøkte mye mer før de gikk til anskaffelse av hunder med pels. Siste jeg hørte nå var en dame som hadde kjøpt seg lagotto, og kunne fortelle meg at dette var en enkel og lettstelt pels... Hadde ikke hjerte til å fortelle dama at dette langt fra er sant... Det finner hun tidsnok ut når all sand og smårusk fra skogen brer seg rundt i hjemmet, eller må klippes ut av ustelt pels... Men jeg blir oppgitt over både valpekjøpere og oppdrettere! De fleste stiller flere kritiske spørsmål når de kjøper fryser til 5000 enn når de bruker 15 000 på hund.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chicadee Skrevet 28. desember 2011 Forfatter #16 Del Skrevet 28. desember 2011 Chicadee: Og her er historien som "rettferdiggjør" min skepsis. Jeg aner ikke hvilken oppdretter dette er, men det finnes flere. Helen: Beklager at du ble lurt av oppdretter. Jeg skulle ønske flere undersøkte mye mer før de gikk til anskaffelse av hunder med pels. Siste jeg hørte nå var en dame som hadde kjøpt seg lagotto, og kunne fortelle meg at dette var en enkel og lettstelt pels... Hadde ikke hjerte til å fortelle dama at dette langt fra er sant... Det finner hun tidsnok ut når all sand og smårusk fra skogen brer seg rundt i hjemmet, eller må klippes ut av ustelt pels... Men jeg blir oppgitt over både valpekjøpere og oppdrettere! De fleste stiller flere kritiske spørsmål når de kjøper fryser til 5000 enn når de bruker 15 000 på hund.... haha! Litt det samme som at de fleste er mer kresen på valget av bil enn av mann/kone Nei det er nok mange idioter ute og beveger seg, men jeg visste utmerket godt hva jeg gikk til når jeg fikk pelsdotten min Syns pelsstellet er verdt det også, for han er så myk og god^^ Men siden han skal brukes masse så blir nok pelsen holdt middels... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #17 Del Skrevet 28. desember 2011 haha! Litt det samme som at de fleste er mer kresen på valget av bil enn av mann/kone Nei det er nok mange idioter ute og beveger seg, men jeg visste utmerket godt hva jeg gikk til når jeg fikk pelsdotten min Syns pelsstellet er verdt det også, for han er så myk og god^^ Men siden han skal brukes masse så blir nok pelsen holdt middels... "Pøbelklipp" er kult på shih tzu! 4-5 cm på kroppen og ca 3 cm på hodet, gir et frekt og rampete uttrykk... Og så slipper du å drive med lugg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chicadee Skrevet 28. desember 2011 Forfatter #18 Del Skrevet 28. desember 2011 "Pøbelklipp" er kult på shih tzu! 4-5 cm på kroppen og ca 3 cm på hodet, gir et frekt og rampete uttrykk... Og så slipper du å drive med lugg.... Lugg.. *grøss* ja, er noe sånn jeg har tenkt, bare bittelitt lengre pels. kanskje en 6-10 Vil unngå dekken og sånt.. redd for å bli stigmatisert som "småhundeeier" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Survival Skrevet 29. desember 2011 #19 Del Skrevet 29. desember 2011 Mhm! masse kos er viktig. Min lille dott var ikke noe brelus når han kom, tror sønnen til oppdretteren jeg kjøpte han fra hadde lært han opp at hender =røff lek og biting. Men det lærte vi han fort av, og han har såpass mye biteleker at hender og føtter skal være ifred Vi var ute 1 1/2 time igår, litt uplanlagt med traff noen hundevenner. Stakkars, var så trøtt da vi kom hjem at han sov til idag. Utenom mat og tisseturer. Så idag er det ro og kos. Dessuten regner det sidelengs^^ Det er flott at han sosialiseres tidlig, og blir trygge på andre mennesker og dyr Husk at valper ikke skal ha for mye sosialisering, lek eller mosjon. Valper så ung som din skal sove veldig mye, akkurat som menneskebarn. Valper trenger ro og stabilitet for å ikke bli overstimulert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå