Gå til innhold

Skal man betale tv-lisens uten tilkobblet kanaler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte å bruke tv som pc monitor. Må jeg da betale tv-lisens? Ingen tv kanaler er knyttet til boligen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenkte å bruke tv som pc monitor. Må jeg da betale tv-lisens? Ingen tv kanaler er knyttet til boligen.

Ja, lisensen er for å EIE en TV. Om du bruker den, eller hva du bruker den til er revnende likegyldig.

• Liker 3
Skrevet

Ja. Du betaler nemlig ikke for nrk, men for å eie en tv som kan motta signal. Det skal gå ann å plombere tven hos en reperatør eller noe, da slipper du unna.

Skrevet

Men det burde vært åpning for å eie en TV uten å måtte betale lisens, siden TV ikke er TV lenger. For man kan vel ikke lenger ta i mot TV-signaler gjennom den analoge "tuneren" på TV-en? Alle må ha et abonnement fra en eller annen signalleverandør (rikstv, kabel eller satelitt) for å ta i mot TV signaler, derfor burde TV-er likestilles med en vanlig skjerm, så burde heller betalingen til drift av NRK kommet inn gjennom andre måter slik at det blir mer rettferdig. Går jo tross alt å se og høre NRK gjennom nettet gratis likevel på en skjerm.

Skrevet

Vi har jo digitalt bakkenettverk, og det er vel der problemet ligger. Nrk er fritt frem med en dekoder som kan hente signalene. Mange tver har den innebygd, og da må tven plomberes. Har ikke den noe dekoder, og man bruker tven som en skjerm så skal man få slippe unna om man sender en saklig beskjed til nrk og legger frem hvorfor man ikke får inn signaler og hvilken tv man har. Blir den plombert så sender man ved et skriv fra de som gjorde det.

Nrk får beskjed om man oppretter en parabol e.l på navnet sitt, og da får man automatisk lisens.

• Liker 1
Skrevet

Få en annen til å kjøpe tv'n i sitt navn. Altså en som allerede betaler tv-lisens. Ikke helt stuereint, men helt ok i mine øyne.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker å sette tv på min fars navn når jeg kjøper slikt.:)

Gjest Bustenskjold
Skrevet

Nei det må du ikke.

http://www.itavisen.no/806723/nerder-slipper-tv-lisensen

Men du kunne vise til at du ikke kan ta inn tv-signaler med det utstyret du har.

Med nedleggelsen av det analoge bakkenettet var det slett ingen selvfølge at "alle" fikk inn tv-signaler lenger.

Men som enkelte sier, NRK kan sette som et krav at du har plombert tven, eller at du kan vise til at du ikke har mulighet til å koble deg på et kabelanlegg eller er i besittelse av parabol.

Skrevet

Jeg kan like godt få mottakeren plombert men hvem kan gjøre det? Er det butikk ansatte? Får jeg dokumentasjon om at TVen er plombert som skal sendes inn? Noen som vet hvordan det fungerer?

Gjest Bustenskjold
Skrevet

Jeg kan like godt få mottakeren plombert men hvem kan gjøre det? Er det butikk ansatte? Får jeg dokumentasjon om at TVen er plombert som skal sendes inn? Noen som vet hvordan det fungerer?

Butikkansatte på Elkjøp/Expert ol har neppe den kompetansen som kreves.

Det beste er vel om du finner en TV-reparatør i ditt nærområde.

Tror det ligger på ca en tusing å få det gjort, men ikke helt sikker.

Og ja, du får dokumentasjon som du sender NRK sammen med søknad om fritak av TV-lisens.

Skrevet

1000 kr for å få den plombert?!!! Kan like godt ødelegge inngangen med skrutrekker og sende bildet av den til NRK. Da kan de være sikre på at det ikke går an å ta immot tv kanaler.

Gjest Bustenskjold
Skrevet

1000 kr for å få den plombert?!!! Kan like godt ødelegge inngangen med skrutrekker og sende bildet av den til NRK. Da kan de være sikre på at det ikke går an å ta immot tv kanaler.

Minimum...

Om NRK godtar en "hjemmelaget sabotasje" vet jeg ikke men...

Uansett har du jo spart det inn allerede når første lisenstermin skal betales..

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva med å kjøpe seg en monitor - dvs. TV-skjerm uten tv-mottaker. Problem løst.

Gjest Bustenskjold
Skrevet

Hva med å kjøpe seg en monitor - dvs. TV-skjerm uten tv-mottaker. Problem løst.

Vil vel fortsatt være billigere å plombere tven? :sjenert:

Skrevet

Er det ikke sånn at om du eier en pc med internett må du også betale, fordi du kan se nrk på nett-tv da?

Gjest Bustenskjold
Skrevet

Er det ikke sånn at om du eier en pc med internett må du også betale, fordi du kan se nrk på nett-tv da?

Såvidt jeg vet, kun hvis tv-kort er integrert i pcen..

Men det har vel vært snakk om å endre de reglene, og også innbefatte mobiler som kan ta imot tv-signaler..

Skrevet

Kjøp en tv i Sverige, da blir du ikke registrert. NRK-kontrollørene kan ikke peile inn moderne tv'er.

Gjest Bustenskjold
Skrevet

Kjøp en tv i Sverige, da blir du ikke registrert. NRK-kontrollørene kan ikke peile inn moderne tv'er.

Ikke uten en viss risiko ettersom elektriske artikler skal fortolles.

Jeg tror det er full mva (25 %) + toll/avgifter som regnes utifra varens verdi.

Hvorvidt disse opplysningene når lisenskontoret er en annen sak, men det skulle ikke forundre meg..

Skrevet

Ikke uten en viss risiko ettersom elektriske artikler skal fortolles.

Jeg tror det er full mva (25 %) + toll/avgifter som regnes utifra varens verdi.

Hvorvidt disse opplysningene når lisenskontoret er en annen sak, men det skulle ikke forundre meg..

Hvis du drar og henter varen i sverige selv skal du ikke momse/tolle før samlet verdi overstiger NOK 6000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...