Gå til innhold

Reformatere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vil det si å reformatere en datamaskin? Blir alt av dokumenter, bilder og IP-adresse slettet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt på det som typisk er på C: blir slettet med mindre du kopierer det og legger det annet sted før du formaterer.

Gjest SemperFi
Skrevet

Alt på det som typisk er på C: blir slettet med mindre du kopierer det og legger det annet sted før du formaterer.

Jepp.

Skrevet

Det vil si alt jeg selv har lagret? Hva med IP?

Gjest SemperFi
Skrevet

Nei, IP adresse er en fysisk adresse som du legger igjen på nettet.

Skrevet (endret)

Når du formaterer sletter du kun "innholdsfortegnelsen" og tillater at nye filer overskriver de gamle. De gamle filene FORSVINNER ikke. Dersom du installerer operativsystem og diverse programmer på nytt vil de nye filene overskrive noen av de gamle, men resten blir liggende og vil kunne hentes ut med programvare tilgjengelig på nett.

Kilder:

http://www.norsis.no/veiledninger/teknisk/Sikker-sletting.html

Dersom en sammenligner disken på en PC med en bok, blir det å legge filer og mapper i papirkurven ved å bruke slette/«delete»-knappen eller å formatere disken det samme som å rive ut innholdsfortegnelsen. Innholdet i filene eksisterer fortsatt og kan lett hentes frem med gjenopprettingsprogrammer. Metoden er misvisende da dataene ikke blir slettet, og anbefales ikke dersom en har sensitive eller konfidensielle data.

http://www.hardware.no/artikler/sikker_sletting_av_data/28493

Datasletting er gjerne aktuelt når en harddisk skal bytte eier. Men det er ikke lett å fjerne all informasjon fra en harddisk. Sletting av data eller formatering av harddisken, endrer bare strukturen på harddisken.

http://www.computerworld.dk/blog/itsikkerhed/81014

Når en virksomhed sletter data med gen-formatering betyder det i praksis, at kontrolstrukturen til filsystemet på disken overskrives og nye skrives ind, så disken ser ud som ny. Men det er kun kontrolstrukturen der overskrives, og derfor vil meget af den gamle data stadig være på harddisken. Dvs. i praksis er det kun stierne ned til data på disken der slettes.

Man kan se det som de gamle kartotekskort systemet på bibliotekerne. Bogkortet fjernes fra arkivet, men bøgerne bliver på hylderne indtil pladsen skal bruges. Det er muligt, at nogle hylder flyttes rundt, men det er stadig muligt at læse de fleste bøger.

Endret av Epifant
  • Liker 1
Skrevet

Hva vil det si å reformatere en datamaskin? Blir alt av dokumenter, bilder og IP-adresse slettet?

Å reformatere vil si å skrive partisjonsinformasjonen på ny. Noen ganger skriver en kun nye pekere og lar gamle data ligge uberørt, andre ganger skriver en også over dataområdene på partisjonene.

Den laveste form for formatering der en setter sektorer, blokker og spor gjøres normalt sett på fabrikken.

Skrevet

Når du formaterer sletter du kun "innholdsfortegnelsen" og tillater at nye filer overskriver de gamle. De gamle filene FORSVINNER ikke. Dersom du installerer operativsystem og diverse programmer på nytt vil de nye filene overskrive noen av de gamle, men resten blir liggende og vil kunne hentes ut med programvare tilgjengelig på nett.

Kilder:

http://www.norsis.no/veiledninger/teknisk/Sikker-sletting.html

http://www.hardware.no/artikler/sikker_sletting_av_data/28493

http://www.computerworld.dk/blog/itsikkerhed/81014

Når en bruker stiller de spørsmålene som er gjort her. Er det ikke greiest å gi ett enkelt svar som er lettest for vedkommende å utføre i praksis ? For jeg tolker det som ett praktisk spørsmål, ikke hva man strengt tatt KAN gjøre. Mange ting som er teknisk mulig som brukere flest aldri kommer til å gjøre noe med selv.

Ser ikke poenget med å mate på med informasjon som jeg tror kan virke forvirrende for en bruker som ikke vet hvor en IP kommer fra.

Skrevet

Men trådstarter spurte ikke om hva h*n kunne gjøre i praksis, og gav heller ingen indikasjon for bakrunnen til spørsmålene. Jeg svarte etter min oppfatning kort på de to spørsmålene som ble stilt, og henviste til troverdige kilder for påstandene ettersom det var gitt motstridende opplysninger tidligere i tråden. Med et kort, relevant sitat fra hver link slik at trådstarter skulle slippe å lese gjennom alle kildehenvisningene selv.

Opplysngen om at filer enkelt kan gjenopprettes med dertil egnet programvare inkluderte jeg i tilfelle trådstarter ønsket at alt skulle bli slettet, slik man gjerne gjør dersom man for eksempel skal selge en datamaskin.

Rett og slett et forsøk på å svare slik jeg selv hadde satt pris på å bli svart. Hvordan mener du jeg burde ha formulert meg?

• Liker 2
Skrevet

Når en bruker stiller de spørsmålene som er gjort her. Er det ikke greiest å gi ett enkelt svar som er lettest for vedkommende å utføre i praksis ? For jeg tolker det som ett praktisk spørsmål, ikke hva man strengt tatt KAN gjøre. Mange ting som er teknisk mulig som brukere flest aldri kommer til å gjøre noe med selv.

Ser ikke poenget med å mate på med informasjon som jeg tror kan virke forvirrende for en bruker som ikke vet hvor en IP kommer fra.

Hvis noen spør om alt av dokumenter, bilder og IP-adresse blir slettet når en formaterer, skal en da lyve? Ingenting blir faktisk slettet ved en formatering, som Epifant korrekt påpeker. Men man fjerner informasjonen om hvorhen på disken ting ligger. Det blir som å rive ut indexen på ett leksikon, men la innholdet være igjen. Siden en datamaskin generelt er dum som ett brød, vil den ofte ikke klare å finne igjen innholdet, når man tar bort "veikartet", men egnet programvare vil likevel finne igjen rubbel og bit. Jeg har selv gjordt det ett par ganger, på disker jeg formaterte ved ett uhell, og jeg hadde ingen problemer med å få igjen alt som lå der. Men da hadde jeg selvsagt ikke lagret noe på disken i etterkant. Skriver du over gamle data, blir de selvsagt borte.

Spørsmålet om hvor nøye man skal være med å slette ting som ligger på harddisken, har mye med hva disken senere skal brukes til. Skal man selge maskinen, kan det være kjekt om en nysgjerrig ny eier ikke klarer å få opp igjen gamle sensitive data du har lagret på disken. Skal du formatere disken, fordi windowsinstallasjonen begynner å bli gammel og treg, og det er du selv som skal fortsette å bruke den, så er det fullstendig tilstrekkelig å ta en hurtigformatering av disken.

Pick your fights, med andre ord.

Oppsummert:

Selge maskin, med masse rart på > DBAN

Reformatere til eget bruk > Formater på raskeste og enkleste måte.

Gjest Bustenskjold
Skrevet

Oppsummert:

Selge maskin, med masse rart på > DBAN

Reformatere til eget bruk > Formater på raskeste og enkleste måte.

Støttes :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...