Gå til innhold

KILOENE BARE RASTE PÅ! Trenger tips til å gå ned i vekt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Dette emnet har sikkert vært oppe før, men jeg trenger sårt noen tips og råd fra dere. Jeg er ei jente på 19 som er 173 høy og veier 86 kg!! Jeg har alltid hatt litt ekstra på kroppen, samtidig som jeg alltid har vært veldig aktiv. Spilte fotball i 7 år og svømte i like mange år. I denne perioden var jeg i god form og stort sett fornøyd med kroppen. For rundt 2 år siden fikk jeg betennelse og overbelastning i lysken, og etter endel sprøyter og slikt fikk jeg beskjed av legen at jeg måtte kutte sporten i ett halvt år til 1 år. Jeg gikk derfor fra å trene intensiv fotball 4 ganger i uken til å ikke trene noe. Etter et år var fotball laget lagt ned og siden jeg bor på en liten plass hadde jeg ikke tilgang på treningssenter. Kiloene bare raste på og jeg gikk opp ca 11-12 kg.

Nå har jeg begynt på folkehøgskole og sliter veldig med selvtillit og slikt på grunn av de ekstra kiloene. Jeg vil så gjerne gå ned, men er så utrolig forvirret i forhold til hva som er greit å spise, og hva som ikke er det, samtidig som jeg ikke vet så mye om generell trening i og med at jeg kun har spilt fotball og svømt. Lysken er enda ikke helt frisk.

Noen som har noen råd og tips når det kommer til kosthold, trening og motivasjon? Når en går på folkehøgskole er det så utrolig mye som frister å bruke tid på istedet for å trene. Derfor må jeg jobbe med motivasjonen.

På forhånd takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner følelsen. Gikk opp masse i vekt på folkehøgskolen, og det er ikke lett å styre, spesielt med den middagen vi fikk (men jeg var heldigvis ikke den eneste der som gikk opp i vekt).

Er ikke noen ekspert på trening eller kosthold, men kan prøve å komme med noen tips. Da jeg gikk på folkehøgskole stod det masse mat ute som vi kunne forsyne oss av - den maten vi fikk der var ganske fet, med fine sauser o.l. Men prøv å tenke litt smart med hva du forsyner deg, og hvor mye. Ikke spis til du er stappmett. Prøv å ta mindre poteter/pasta, minimalt med saus, og heller mer kjøtt/fisk og grønnsaker. Også er det lurt å holde seg unna nougattien på kveldsmaten - noe jeg syntes var utrolig vanskelig. Og hvis du skal spise brød, så prøv å spise grovt.

Også er det om å gjøre å velge sunne alternativer, istedet for loff, velg grovt brød, istedet for fin pasta, velg fullkornspasta(mye mer næring i), istedet for lett/helmelk, velg skummet eller ekstra lett :)

Alt er greit å spise, så lenge det er med måte. Og jeg syntes det er mye lettere å kutte ut sjokolade helt enn å bare ta én bit. Eller helle velge 70% eller 85% mørk sjokolade. Også tror jeg det er mange som glemmer at drikke faktisk inneholder kalorier. Hvis man drikker flere glass med juice/melk/brus i løpet av en dag så blir det ganske mange ekstra kalorier. Sånn sett er te utrolig greit, det inneholder ikke kalorier, og det er kjempegodt hvis man kjøper riktig :)

Og hvis dere har treningsrom på fhs, så prøv å bruke det et par ganger i uka. Litt er bedre enn ingenting, hvis du vil ned i vekt er det lurt å fokusere på kondisjon :) Eller å bare gå seg en tur hjelper det og :)

Også ja, det er jo standard tips som å få i seg masse forskjellig med grønnsaker/frukt, og proteinkilder som kjøtt/fisk/egg/bønner, minimalt med godteri og kunstige stoffer og trene, men det er ikke så lett å følge i praksis har jeg merket :P

Det er det jeg kommer på i farta, håper det hjelper :)

• Liker 1
Skrevet

Tuusen takk for svar, godt å høre at jeg ikke er den eneste som nyter godt av folkehøgskolelivet. hehe. :)

Skrevet

Motivasjonen bør jo styrkes automatisk av ønsket om å nå idealvekt. Nøkkelordet her er kardio. Og da i massevis, såfremt kroppen takler påkjenningen. Jeg vil også anbefale å føre daglig oversikt over matinntaket og tilpasse dette til kroppen din. Kutt alt som heter søtsaker, og spis RENT. Kjøtt, fisk, grønnsaker og frukt.

Burde være en smal sak, så lenge du virkelig ØNSKER reduksjonen.

Skrevet

Motivasjonen bør jo styrkes automatisk av ønsket om å nå idealvekt. Nøkkelordet her er kardio. Og da i massevis, såfremt kroppen takler påkjenningen. Jeg vil også anbefale å føre daglig oversikt over matinntaket og tilpasse dette til kroppen din. Kutt alt som heter søtsaker, og spis RENT. Kjøtt, fisk, grønnsaker og frukt.

Burde være en smal sak, så lenge du virkelig ØNSKER reduksjonen.

Takk for svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...