Gjest lurer Skrevet 25. desember 2011 #1 Skrevet 25. desember 2011 Jeg lurer hva tid kan man kalle en for stemor? Altså xmann har fått seg ny kjæreste. Far bestemte seg kjapt alle barna skal kalle henne for stemor. Er det slik at alle kjærester blir automatisk stemor og stefar med engang? Dette er hans 3 kjæreste i løpet av 1 år. Begynner å synes synd i ungene hvis dem skal gå rundt og ha 3 nye stemødre hvert år. Forvirrendes må det må vær for dem. Selvom så klart jeg ikke har noe med det hans privatliv. Men mine barn blir forvirra av dette.
Gjest badeand1 Skrevet 25. desember 2011 #2 Skrevet 25. desember 2011 Det er barna som bestemmer når de er klare for å kalle henne stemor. Ikke mannen. 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 25. desember 2011 #3 Skrevet 25. desember 2011 Jeg lurer hva tid kan man kalle en for stemor? Altså xmann har fått seg ny kjæreste. Far bestemte seg kjapt alle barna skal kalle henne for stemor. Er det slik at alle kjærester blir automatisk stemor og stefar med engang? Dette er hans 3 kjæreste i løpet av 1 år. Begynner å synes synd i ungene hvis dem skal gå rundt og ha 3 nye stemødre hvert år. Forvirrendes må det må vær for dem. Selvom så klart jeg ikke har noe med det hans privatliv. Men mine barn blir forvirra av dette. Jeg synes man bør være temmelig veletablerte med den nye kjæresten før vedkommende kan kalles stemor/stefar. Jeg tenker praktisk talt gift jeg. 2
Diddles Skrevet 25. desember 2011 #4 Skrevet 25. desember 2011 Stemor/ stefar er en ikke hvis barnas mor/ far fortsatt lever spør du meg Mannen min har 2 barn fra før, jeg er ikke stemor..de trenger ikke en mamma til!
Gjest BettyBoop28 Skrevet 25. desember 2011 #5 Skrevet 25. desember 2011 Stemor/ stefar er en ikke hvis barnas mor/ far fortsatt lever spør du meg Mannen min har 2 barn fra før, jeg er ikke stemor..de trenger ikke en mamma til! Hva er du for dem?
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #6 Skrevet 25. desember 2011 Stemor er moren du får når biologisk mor er død.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 25. desember 2011 #7 Skrevet 25. desember 2011 Stemor er moren du får når biologisk mor er død. Men hva er pappas nye dame for noe? Hva skal de kalle henne? Fornavnet passer vel greit vil jeg tro?
Diddles Skrevet 25. desember 2011 #8 Skrevet 25. desember 2011 Hva er du for dem? Jeg er en ekstra voksen i livet deres, enkelt og greit De har jo hver sin fantastiske mamma, de trenger ikke en til, og nettopp det har jeg sagt til de Jeg bidrar på alle områder, som om de skulle vært mine, og de vet at jeg forguder dem!! Men de har - såvidt jeg vet - aldri kalt meg stemor! Isåfall har det vært for å forklare ukjente hvem jeg er Tenker på mammaene deres, det hadde nok vært supersårt om jeg skulle "overtatt" mamma-tittelen i tillegg til å få ta del i livet deres så mye som jeg gjør.....
Gjest BettyBoop28 Skrevet 25. desember 2011 #9 Skrevet 25. desember 2011 Jeg er en ekstra voksen i livet deres, enkelt og greit De har jo hver sin fantastiske mamma, de trenger ikke en til, og nettopp det har jeg sagt til de Jeg bidrar på alle områder, som om de skulle vært mine, og de vet at jeg forguder dem!! Men de har - såvidt jeg vet - aldri kalt meg stemor! Isåfall har det vært for å forklare ukjente hvem jeg er Tenker på mammaene deres, det hadde nok vært supersårt om jeg skulle "overtatt" mamma-tittelen i tillegg til å få ta del i livet deres så mye som jeg gjør..... Jojo skjønner det man hva kaller de deg?
Gjest BettyBoop28 Skrevet 25. desember 2011 #11 Skrevet 25. desember 2011 De bruker fornavnet mitt ok. Blir igrunn mer personlig og det enn om de skulle titulere deg som stemor. Og siden stemødre på film stort sett er slemme så syns jeg ordet er negativt ladet også.
Diddles Skrevet 25. desember 2011 #12 Skrevet 25. desember 2011 ok. Blir igrunn mer personlig og det enn om de skulle titulere deg som stemor. Og siden stemødre på film stort sett er slemme så syns jeg ordet er negativt ladet også. Helt enig Askepott-filmen er jo et glimrende eksempel
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #13 Skrevet 25. desember 2011 Er det noen som kaller stemoren son for stemor? Ved tiltale? "Du stemor, kan jeg få hundre kroner?"
Gjest imli Skrevet 25. desember 2011 #15 Skrevet 25. desember 2011 Alle brukar vel fornamn i daglegtale, men stemor er jo eit greitt ord for å forklare familieforhold, tenkjer eg. At ein kan seie at "Kari er stemora mi" eller "Per er stesonen min", framfor dama som er gift med pappa eller sonen til mannen min frå hans forrige ekteskap. "Bonusmamma/pappa" tykkjer eg er ein fjollete tittel, tykkjer stemor/stefar er heilt greitt, og kan brukast når vedkommende er gift med eller bur saman med unganes far eller mor.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #16 Skrevet 25. desember 2011 Jeg er en ekstra voksen i livet deres, enkelt og greit De har jo hver sin fantastiske mamma, de trenger ikke en til, og nettopp det har jeg sagt til de Jeg bidrar på alle områder, som om de skulle vært mine, og de vet at jeg forguder dem!! Men de har - såvidt jeg vet - aldri kalt meg stemor! Isåfall har det vært for å forklare ukjente hvem jeg er Tenker på mammaene deres, det hadde nok vært supersårt om jeg skulle "overtatt" mamma-tittelen i tillegg til å få ta del i livet deres så mye som jeg gjør..... OF, men
Timseh Skrevet 25. desember 2011 #18 Skrevet 25. desember 2011 (endret) Jeg blir kalt stemor men det gjør min stesønn, forloveden min og den biologiske moren til min stesønn. Han omtaler også mannen til sin mor som stefar. Eks: "Skal på ferie med min stefar og mamma". Når han snakker direkte til oss bruker han fornavn Endret 25. desember 2011 av HenLu
O'hara Skrevet 25. desember 2011 #19 Skrevet 25. desember 2011 Alle brukar vel fornamn i daglegtale, men stemor er jo eit greitt ord for å forklare familieforhold, tenkjer eg. At ein kan seie at "Kari er stemora mi" eller "Per er stesonen min", framfor dama som er gift med pappa eller sonen til mannen min frå hans forrige ekteskap. "Bonusmamma/pappa" tykkjer eg er ein fjollete tittel, tykkjer stemor/stefar er heilt greitt, og kan brukast når vedkommende er gift med eller bur saman med unganes far eller mor. Enig. Jeg kaller stemoren min for stemor når jeg skal forklare hvem hun er, men kaller henne ved navn selv. For datteren min er hun mormor.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2011 #20 Skrevet 26. desember 2011 ste mor er den damen far gifter seg med vis barnas mor er død. i senere år er det blitt vanlig å kalle fars samboer/kjæreste for ste mor men dette er ikke riktig. Det er mer naturlig for alle parter å kalle far(og mors) kjærete ved navn og tittel pappas kjæreste(om noen lurer) pappa og kari -pappa og gunn etc. videre bestefar og kari - bestefar og Gunn etc..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå