AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #1 Skrevet 25. desember 2011 Har hørt at man må regne med endel overtid på vårhalvåret hvis man jobber som revisor. Lurer på om man kan påvirke dette sånn at man feks bare jobber litt ekstra i helgene, ikke jobber så mye overtid eller bare jobber på ukedagene? Kan man jobbe hjemmefra feks? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er interessert i studiet, men tenker litt i forhold til småbarn og sånt og er ikke så interessert i en jobb man omtrent får se barna i.
juliane Skrevet 25. desember 2011 #2 Skrevet 25. desember 2011 Det spørs sikkert på hva slags firma du jobber i, i et lite firma i usentrale strøk er det kanskje mulig. Det samme etter å ha opparbeidet seg masse ansiennitet og goodwill. Min samboer var tidligere revisor i en av de fire store, og der hadde det du skisserer vært uaktuelt. Fra midten av januar og frem til påsketider jobbet han minst 12 timer om dagen, og gjerne en helg i ny og ne. Har man barn og jobber som revisor bør man ha en partner som har mulighet til å fungere som aleneforelder akkurat disse månedene... På den annen side opparbeider man seg jo masse overtid som man kan velge å ta ut i lange ferier, seks ukers sommerferie er slett ikke unormalt, og det er jo veldig fint når man har skolebarn. Og resten av året er man som regel ferdig i firetiden...
hmmz Skrevet 25. desember 2011 #3 Skrevet 25. desember 2011 Varierer, men man vil oppleve at det rundt frister er mye å gjøre. Det kan dog løses ved å sørge for at klienter har regnskapsfører som man kan avtale litt med.
ingping Skrevet 26. desember 2011 #4 Skrevet 26. desember 2011 Begge mine foreldre jobbet i revisjon (i deloitte) da jeg og min bror var liten. Dette gikk helt fint. De byttet på å komme tidlig hjem for å hente oss i barnehagen. Det var sikkert ganske slitsomt for dem, men det gikk bra. Til gjengjeld for du laaaaang ferie etter årsoppgjøret og har da mulighet til å reise på ferie og bruke masse tid med barna. Resten av året er det som nevnt tidligere ganske rolig, og man er stort sett ferdig for dagen i 16-tiden. Det er altså fullt mulig å kombinere revisjon og småbarn, men du bør nok ha en mann/samboer slik at dere kan bytte litt på å komme hjem til vanlig tid. Aleneforeldre vil nok få det veldig vanskelig.
Eliza Doalot Skrevet 27. desember 2011 #5 Skrevet 27. desember 2011 Jeg er revisor i ett av de fire store revisjonsselskapene, og har delt omsorg for et barn. Det går faktisk helt fint. Det er travlest fra januar til påske siden jeg er ganske ny i jobben, og har liten påvirkning på hvilke klienter jeg har, og når og på hvilken måte de skal revideres. Jeg har løst det sånn at jeg jobber lange dager og helger de ukene jeg ikke har barnet her hos meg, og normale dager + hjemmefra på kvelden de ukene barnet er her. Jeg er i tillegg så heldig at min mor henter barnet i barnehage en dag i uken, sånn at jeg har mulighet til å jobbe da. Etter påske er det fortsatt mye å gjøre, men da er det de små klientene som står for tur, og de styrer jeg i mye større grad selv, og det er demed lettere å legge all overtidsjobbing til de ukene barnet ikke er hos meg. 30. juni er det bom stopp og helt stille til utpå høsten, hvor vi stort sett jobber helt vanlige dager. Alt i alt er det klart jeg har mindre overskudd og tid til barnet i de verste månedene, enn det jeg skulle ønske. Til gjengjeld har jeg 2-300 timer avspasering resten av året, som jeg fordeler utover sommer/høst/jul. Det er et gode jeg setter veldig stor pris på, og som for oss veier opp for fraværet jeg har i årsoppgjøret. Jeg valgte å være helt åpen om at jeg hadde barn og at jeg ikke var villig til å ha en jobb som krevde at jeg jobbet tre timer overtid hver dag, da jeg søkte jobb. Jeg skisserte opplegget som jeg har beskrevet over, og fikk full aksept for det. Jeg har heller aldri møtt på problemer med dette i jobben, men det skal sies at jeg strekker meg til det ytterste for å løse konflikter mellom arbeid og privatlif de gangene de dukker opp. Dvs at det som i all hovedsak lider i årsoppgjørstiden er det sosiale livet mitt forøvrig, men det er en kostnad jeg har valgt å ta.
Gjest alille Skrevet 27. desember 2011 #6 Skrevet 27. desember 2011 Interessant å lese din erfaring, Eliza. Jeg kunne selv tenkt meg å søke jobb i en av de fire store når jeg er ferdigutdannet, men har etterhvert avskrevet det helt fordi jeg ved bedriftspresentasjoner har fått inntrykk av at nyutdannede med ønske om barn ikke passer helt inn (uten at de noen sinne har sagt det). Kanskje jeg har fått litt feil inntrykk?
Eliza Doalot Skrevet 27. desember 2011 #7 Skrevet 27. desember 2011 Interessant å lese din erfaring, Eliza. Jeg kunne selv tenkt meg å søke jobb i en av de fire store når jeg er ferdigutdannet, men har etterhvert avskrevet det helt fordi jeg ved bedriftspresentasjoner har fått inntrykk av at nyutdannede med ønske om barn ikke passer helt inn (uten at de noen sinne har sagt det). Kanskje jeg har fått litt feil inntrykk? Detskal sies at jeg ikke jobber i Oslo, men i et av de større avdelingskontorene. Størrelsesmessig tilsvarer det vel omtrent de mellomstore kontorene i Oslo. Likefullt var intervjuene holdt ved Oslo-kontoret, og de aksepterte fullt ut forbeholdene jeg nevnte i innlegget mitt. Mitt inntrykk er at fokuset på work/life-balance har økt betraktelig i de store selskapene etter at arbeidstilsynet hadde en runde for noen år siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå