AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #1 Skrevet 25. desember 2011 Vi skal i familieselskap i dag, og vår 16 år gamle datter lurer på om det er greit å gå i dongry og vanlig genser. Jeg syns det er en uskreven regel at man pynter seg litt, men hører gjerne fra andre her inne hva som er greit. Takk for innspill.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #2 Skrevet 25. desember 2011 Vi skal i familieselskap i dag, og vår 16 år gamle datter lurer på om det er greit å gå i dongry og vanlig genser. Jeg syns det er en uskreven regel at man pynter seg litt, men hører gjerne fra andre her inne hva som er greit. Takk for innspill. Tenåringene her pynter seg. Det er de vant til så det ikke snakk om noe annet. De er oppdratt sånn. Det er forskjell på hverdag og fest/selskap. 2
Gjest Surrehodet Skrevet 25. desember 2011 #3 Skrevet 25. desember 2011 Det er vel forventet at hun pynter seg litt, men snu litt på det....... Hun er 16, og hun vil bli med sine kjipe foreldre til juleselskap. Da tenker jeg at klesdiskusjonen kanskje bør ligge? Såfremt 16 åringens tøy er rent. 7
Rosalie Skrevet 25. desember 2011 #4 Skrevet 25. desember 2011 I selskap pynter man seg noe. Ellers blir man hjemme alene. 2
Gjest a Skrevet 25. desember 2011 #5 Skrevet 25. desember 2011 Ikke alle 16-åringer synes det er kjipt å dra i selskap? Jeg syns ikke det, og de fleste av vennene mine synes også det er stas. Det er jo forskjell på selskap og hverdag, som ab nevner over her, men man trenger ikke nødvendigvis å være kledd i kjole/skjørt. Om hun skal ha på en jeans så bør den være ganske pen og ikke en slaskete bukse med hull, med en fin topp eller pyntet genser. Selv skal jeg ha på en svart, enkel kjole eller shorts og en fin topp :-) 2
Gjest Rivera Skrevet 25. desember 2011 #6 Skrevet 25. desember 2011 Vi skal i familieselskap i dag, og vår 16 år gamle datter lurer på om det er greit å gå i dongry og vanlig genser. Jeg syns det er en uskreven regel at man pynter seg litt, men hører gjerne fra andre her inne hva som er greit. Takk for innspill. Jeg bruker ofte dongeribukse med en litt fin topp og noen smykker (armbånd, halskjede etc). Dette passer fint inn når vi drar i familieselskap 2. juledag. Jeg vil si det er litt avhenig av hva resten av familien kommer til å bruke. Hos oss hadde det gått fint siden de fleste bruker bukse eller skjørt, men hvis resten av familien bruker kjoler og pynter seg en god del, ville jeg nok ikke gått med dongeribukse
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #7 Skrevet 25. desember 2011 Min familie er oppdratt og pynter seg derfor selvfølgelig alltid når det er selskaper, både juleselskaper og andre selskaper. Det vil si at jeans ol. er uaktuelt, det er forøvrig slik i øvrig familie også, samt at i grunnen alle venner og familie også gjør dette. Finnes det virkelig mennesker som mener man kan bruke jeans i selskap? 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #8 Skrevet 25. desember 2011 Jeg synes dongeri er helt greit, hvis man bruker en fin genser eller topp, og kanskje litt smykker. 5
Gjest Purple Haze Skrevet 25. desember 2011 #9 Skrevet 25. desember 2011 Kleskampen har jeg egentlig latt ligge med min yngste. Så lenge han blir med i selskap og oppfører seg som sitt sjarmerende selv, får han lov å gå i svart dongeri og skjorte. For meg er samværet viktigere enn at tenåringen er pyntet. 5
Ponyta Skrevet 25. desember 2011 #10 Skrevet 25. desember 2011 (endret) Jeg er 17, og i familieselskap i morgen skal jeg bruke jeans (mørkeblå eller sort) sammen en fin topp. Har håret i en fin frisyre og sminker meg, men overdriver ikke Litt smykker som ringer og armbånd er også fint! Endret 25. desember 2011 av Ponyta 3
Myrthel Skrevet 25. desember 2011 #11 Skrevet 25. desember 2011 Tenåringene her pynter seg. Det er de vant til så det ikke snakk om noe annet. De er oppdratt sånn. Det er forskjell på hverdag og fest/selskap. Min familie er oppdratt og pynter seg derfor selvfølgelig alltid når det er selskaper, både juleselskaper og andre selskaper. Det vil si at jeans ol. er uaktuelt, det er forøvrig slik i øvrig familie også, samt at i grunnen alle venner og familie også gjør dette. Finnes det virkelig mennesker som mener man kan bruke jeans i selskap? Helt enig med disse to. I juleselskap 1. dag jul PYNTER man seg. Man drar ikke i hverdagsklær. Syntes det å pynte seg, har med respekt for de andre i selskapet å gjøre også. Olabukse er hverdagsplagg, og helt harry i mine øyne i et juleselskap. 3
Gjest Surrehodet Skrevet 25. desember 2011 #12 Skrevet 25. desember 2011 Min familie er oppdratt og pynter seg derfor selvfølgelig alltid når det er selskaper, både juleselskaper og andre selskaper. Det vil si at jeans ol. er uaktuelt, det er forøvrig slik i øvrig familie også, samt at i grunnen alle venner og familie også gjør dette. Finnes det virkelig mennesker som mener man kan bruke jeans i selskap? I min familie er barna også oppdratt, og kler seg pent. Men de pynter seg i overkant til hverdags også. Men poenget mitt var at om en klesdiskusjon utvikler seg til sur stemning, så lar man 16 åringen kle seg i jeans (såfremt den er ren og ikke slaskete) Det er vel ikke klærne vi kommer møtes for? Eller er det slik i oppdratte familier at man måler kvalitet av samvær utifra hvilke klær folket bærer? 9
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #13 Skrevet 25. desember 2011 I min familie er barna også oppdratt, og kler seg pent. Men de pynter seg i overkant til hverdags også. Men poenget mitt var at om en klesdiskusjon utvikler seg til sur stemning, så lar man 16 åringen kle seg i jeans (såfremt den er ren og ikke slaskete) Det er vel ikke klærne vi kommer møtes for? Eller er det slik i oppdratte familier at man måler kvalitet av samvær utifra hvilke klær folket bærer? I oppdratte familier skhønner 16-åringen at han eller hun ikke skal høre om jeans er greit i selskap 1. juledag. 2
Gjest Purple Haze Skrevet 25. desember 2011 #14 Skrevet 25. desember 2011 I oppdratte familier skhønner 16-åringen at han eller hun ikke skal høre om jeans er greit i selskap 1. juledag. Er det mulig? Mine barn er veldig godt oppdratt, men jeg ser likevel ikke noe problem at tenåringene stiller i jeans, så lenge de er rene og hele. Med en fin skjorte til, er det helt ok. Men i min familie er vi mer opptatt av å ha det hyggelig sammen, enn å henge oss opp i om tenåringene har jeans på seg. Vi voksne pynter oss, men vi liker det sikkert bedre enn mange tenåringer gjør. Hvert fall så liker jeg det bedre enn sønnen min. 7
Solbærpiken Skrevet 25. desember 2011 #15 Skrevet 25. desember 2011 Er det mulig? Mine barn er veldig godt oppdratt, men jeg ser likevel ikke noe problem at tenåringene stiller i jeans, så lenge de er rene og hele. Med en fin skjorte til, er det helt ok. Men i min familie er vi mer opptatt av å ha det hyggelig sammen, enn å henge oss opp i om tenåringene har jeans på seg. Vi voksne pynter oss, men vi liker det sikkert bedre enn mange tenåringer gjør. Hvert fall så liker jeg det bedre enn sønnen min. Må si meg enig med deg. Det viktigeste er da ikke hva man har på seg. Jeg har aldri vært stor fan av for flotte kjoler og overdreven pynting. Dersom tenåringen vil dra i dongeri og fin topp 1.juledag, hva gjør det? De fleste skjønner at dette er tennåringens valg og ikke foreldrene, om det skulle være ett problem. Nei, man skal vite man er heldig om det er det største problemet man har... 2
Gjest pysepusen Skrevet 25. desember 2011 #16 Skrevet 25. desember 2011 Nå har jeg nettopp vært i juleselskap med mine tenåringssøskenbarn. Der stilte alle i fine, nye dongeribukser med hvit skjorte og slips/sløyfe eller med en fin topp og blazer. Synes det var kjempefine jeg! Og så utrolig glad bestemor var for at alle kom! Er det ikke det som betyr noe da, at man er sammen og koser seg? 6
Gjest gjest Skrevet 25. desember 2011 #17 Skrevet 25. desember 2011 Var akkurat i familieselskap der hun på 20 gikk i jeans og fin topp og gutten på 15 gikk i dress. Det viktigste er at de er med og har det hyggelig. (ungene er godt oppdratt ) 2
solch Skrevet 25. desember 2011 #18 Skrevet 25. desember 2011 La nå ungene ha på seg det de vil. Så lenge klærne er rene og de ikke har på seg joggebukse ser jeg ikke det store problemet. Det viktigste er jo at de faktisk er med. Mange tenåringer som ikke vil være med, så der er du heldig. 1
Gjest Bobler Skrevet 25. desember 2011 #19 Skrevet 25. desember 2011 Det spørs vel litt hvordan selskap det er. Hos tante på 1.dag er det stivpynting som gjelder. Dress, slips, høye heler og kjole + sminke og smykker. Noe annet er uakseptabelt, uansett alder. Kom en gang uten sminke og i skjørt + singlett pga jeg var syk, da fikk jeg beskjed om å låne klær av kusinen min. Hadde det vært hos farmor kunne jeg brukt joggebukse om jeg ville. Men litt pent kledd syntes jeg man absolutt skal være, uansett om man er tenåring eller pensjonist.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #20 Skrevet 25. desember 2011 Folk mener ganske forskjellige ting med "å pynte seg". Jeg vet mennesker som til hverdags går i klær jeg kaller pyntet, og i et selskap hadde jeg da antakelig sett upyntet ut for dem. Nå kommer det litt an på selskapets art, men er det bare nær familie, så hadde jeg virkelig ikke vært så nøye på hva tenåringsbarna gikk kledd i så lenge det er helt, rent og ikke de styggeste klærne de har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå