Ina Marlène Skrevet 25. desember 2011 #1 Skrevet 25. desember 2011 Ja, jeg er vel ikke like gamle som alle dere andre her; jeg er knapt 14. Men derfor tenkte jeg det var en god ide å spørre her, en del av dere er vel ferdig utdannet og har litt peiling. Jeg begynner å bli stresset over karakterene mine på skolen. Jeg hadde akkurat 4 i snitt 1 termin i åttende, og 4,3 i 2 termin åttende. Jeg har ikke fått karakterene mine for 1 termin i niende fordi jeg tok feire en uke før pga. vi skulle reise. Jeg tror karakterene mine vil forsette som dette, mange sier 4 er bra, men jeg er ikke så fullt enig, jeg synes det bare ligger normalt og det stresser meg. Jeg ønsker å gå inn på en god kunst og håndverk skole, for tegning har alltid vært livet mitt. Er det noen som har forslag for gode skoler hvor snittet ikke trenger å være særlig høyere enn det jeg har? Fordi jeg jobber hardt; men får ikke mer enn dette.
otilie Skrevet 25. desember 2011 #2 Skrevet 25. desember 2011 (endret) hvor bor du? jeg gikk tegning, form, farge på vgs og det var veldig lavt snitt på den skolen. Tror nok det er bra nok karakter til å komme inn på formgivningsfag.... da jeg tok vgs var formgivningsfag hvertfall lite populært, så alle kom inn som søkte! det er rundt 6 år siden jeg begynte da... også et tips til deg er å ta godt vare på alt du lager og lage deg en portfolio. da kan du søke på gode formgivningsskoler på høyere utdanning:) siden de krever at du skal vise frem arbeid! Endret 25. desember 2011 av otilie
Fandenivoldsk Skrevet 25. desember 2011 #3 Skrevet 25. desember 2011 Er det studiespesialisering med formgiving eller design og håndverk du vil gå? Og, litt vanskelig å anbefale skoler uten å vite fylke jeg gikk design og håndverk, der kom alle inn. En del slutta i løpet av året og.. var ikke akkurat verdens mest motiverende miljø i den klassen, for å si det sånn vi tegnet ikke så mye, men holdt på med andre ting som hår, veving, sying, keramikk, blomster o.l.
anonymuschick Skrevet 25. desember 2011 #4 Skrevet 25. desember 2011 jeg har for tiden et friår fra 1vgs. der jeg bor(et ganske lite sted, men her har vi få videregående skoler) var det veldig mange søkere i forhold til plasser. jeg hadde vel 4,6 i snitt, etter det dabbet av fra 5,3. Men jeg kom fremdeles inn på studiespesialisering mitt råd er å ta karakterene særiøst gjennom hele ungdomsskolen. det er lett å tenke "jeg tar det igjen i 10 klasse" , men 10 klasse er nesten ren repetisjon fra de forrige årene. vær egoistisk når det kommer til utdanning! litt synd for meg å få høre at klassen jeg gikk i var de beste av de beste (28 plasser, 59 søkere), så bestemte jeg meg for å ta friår i oktober
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #5 Skrevet 25. desember 2011 Jeg får ikke gitt deg noen råd om skole, men jeg kan gi deg råd om resten av din tid på ungdomsskolen: - Ta leksene seriøst. Gjør dem hver dag når du kommer hjem fra skolen, og gjør dem skikkelig. Det vil si: * Ingen slurving.* Ikke ha på musikk, msn, facebook eller andre elektroniske ting mens du gjør lekser. Gjør dem gjerne for hånd med penn og papir. Slå da av dataen og legg den vekk.* Når det er tekster du skal lese med påfølgende spørsmål, så leser du først hele teksten, og SÅ prøver du å svare på spørsmålene. Altså ikke les spørsmålene først og besvar dem ettersom du finner svaret i teksten. Spørsmålene på slutten av kapittelet er til for å sjekke om du har lært det du har lest. Har du ikke det bør du lese på nytt. Du vil da være mye bedre forberedt til neste prøve i faget. - Ikke begynn å les til prøver dagen før. Begynn minst tre dager før, gjerne en hel uke. Les gjennom prøvestoffet og prøv å forstå det. Det er et viktig poeng at du prøver å forstå det, ikke bare husker. Hvis du forstår vil det bli mye lettere å huske det på prøven. - Sørg for å få nok søvn. Det høres kanskje banalt ut, men det er faktisk noe av det viktigste du kan gjøre for deg selv og karakterene dine. Få minst 7, helst 8 timer søvn hver natt. Det betyr at du må legge deg kl. 23 hvis du skal opp kl. 6. Det vil da bli mye lettere å følge med i timen, gjøre lekser og å lese til prøver. - Følg med i timen! HØR på hva læreren sier og ta gode notater. Det han/hun lærer deg, er det du vil bli testet deg i senere. Har du fulgt med i timen, blir prøvene lettere. - Ikke gi opp når det er noe du ikke forstår, men spør heller ikke om hjelp med en gang. Ikke undervurder deg selv, det er mye du vil få til om du virkelig prøver å forstå. Prøv derfor på egenhånd en stund, spør så om hjelp hvis du ikke får til. Hvis du jobber på denne måten, er det kanskje mulig å få hevet snittet ditt! Lykke til! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå