Gå til innhold

Det jeg tjente i desember 2011, skatte av det i januar 2012?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg litt usikker, har fått jernteppe betraktelig, og skjønner ikke helt hvordan jeg selv tenker. Jeg har jo jobbet masse i desember nå, og får det utbetalt i januar, men skal det da trekkes skatt av skattekort 2012 for det, selv om det er tjent i 2011?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Det skal trekkes skatt av skattekortet for 2012 fordi du får det utbetalt i 2012.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis!. Jeg får betalt desemberlønna i januar og de bruker fremdeles skattekortet for 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis!. Jeg får betalt desemberlønna i januar og de bruker fremdeles skattekortet for 2011.

Joda, de kan nok forholde seg til skattekortet fra 2011, men det kommer på skatteoppgjøret for 2012.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, de kan nok forholde seg til skattekortet fra 2011, men det kommer på skatteoppgjøret for 2012.

Nei, det kommer på skatteoppgjøret for 2011, selv om det er utbetalt i januar. Det har skjedd meg på 2 forskjellige jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kommer på skatteoppgjøret for 2011, selv om det er utbetalt i januar. Det har skjedd meg på 2 forskjellige jobber.

Da bryter de loven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kommer på skatteoppgjøret for 2011, selv om det er utbetalt i januar. Det har skjedd meg på 2 forskjellige jobber.

Jeg tror det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er feil.

Hvorfor det? Jeg får betalt for jobb utført i desember og på slippen står det "desemberlønn" selv om den blir utbetalt i januar. 2 forskjellige lønnskontor kan ta så feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Jeg får betalt for jobb utført i desember og på slippen står det "desemberlønn" selv om den blir utbetalt i januar. 2 forskjellige lønnskontor kan ta så feil?

Fordi det du får i lønn i løpet av kalenderåret er det som går i årsinntekten din. Ikke det du får i januar neste år. Jeg har aldri opplevd noe lignende og ikke noen jeg kjenner heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man har tjent i 2011 skal man normalt skatte av i 2011. Selv om man får det utbetalt i 2012. Lønna er oppparbeidet i 2011 - og "tilhører" 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.....likevel anledning til å benytte skattekort for 2011.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-014-059.html#14-1

Bare at skattekortet ikke har noe med hva du betaler i skatt å gjøre, det regulerer bare hva arbeidsgiver trekker i forskudd.

TS:

Skatt betales (normalt sett) etterskuddsvis når lønnsoppgaven fra arbeidsgiver for hele året foreligger samt at din selvangivelse er behandlet.

Da får du enten penger igjen (hvis du har betalt for mye forskudd) eller så må du betale restskatt (hvis du har betalt for lite) eller så slipper du å betale hvis du har beregnet korrekt forskuddstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare at skattekortet ikke har noe med hva du betaler i skatt å gjøre, det regulerer bare hva arbeidsgiver trekker i forskudd.

TS:

Skatt betales (normalt sett) etterskuddsvis når lønnsoppgaven fra arbeidsgiver for hele året foreligger samt at din selvangivelse er behandlet.

Da får du enten penger igjen (hvis du har betalt for mye forskudd) eller så må du betale restskatt (hvis du har betalt for lite) eller så slipper du å betale hvis du har beregnet korrekt forskuddstrekk.

Jeg er fullstendig klar over hvilken funksjon skattekortet har, men TS lurte altså på om det var skattekort for 2011 eller 2012 som ble benyttet ved utbetalingen av lønn for desember 2011 i januar 2012, og det besvart jeg.

At hva man trekker av skatt på hver lønning ikke har noe å si for hva man faktisk skal betale av skatt er riktig, men det har likevel en viss praktisk betydning for de fleste av oss, da det påvirker hvor mye vi får utbetalt hver enkelt måned.

Jeg vil dessuten påstå det er feil å si at skatt betales etterskuddsvis når lønns- og trekkoppgave foreligger. Skatt betales av arbeidstaker ved hver lønning, og betales videre av arbeidsgiver seks ganger i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...