Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal endre skattekortet for 2012, da jeg har fått meg jobb. Forventer å tjene ca. 6000kr i mnd gjennomsnittlig, men prøver å tenke at i sommerferien jobber jeg mer og + feriepenger.'

Hvor mye skal jeg sette opp på forventet lønn? Det er vel her jeg skriver hva jeg TROR jeg kommer til å tjene i år?

Hva gjør jeg ang samlet gjeld? Skal jeg skrive hvor mye gjeld jeg har nå. Det står et tall der fra før av, men jeg vet ikke om man skal liksom regne seg frem til hva man tror man får i gjeld.. og det med bankinnskudd også.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Bankinnskudd = det du har på konto gjennomsnittlig. Jeg hadde bare satt opp det som var på konto 31.12.2011

Gjeld = det du har i gjeld NÅ. Dersom du tar opp vesentlig mer gjeld i løpet av året er det bare å endre skattekort igjen. Gjeld påvirker hvor mye du får trekke fra - så lenge du ikke betaler ned ekstra mye av gjelden din eller at renten synker veldig mye betyr "feil" i denne kolonnen kun at du får litt mer igjen på skatten. Dersom du tar opp et større lån (f.eks. til boligkjøp) kan det være lurt å endre skattekortet da du får et vesentlig høyere fratrekk og dermed mer utbetalt pr måned.

Inntekt = din gjennomsnittlige månedsinntekt gjennom året. Sjekk hvor mye sommerjobb utgjør i forskjell - 6000 + hele sommerjobb intekten x 12 kontra 6000 x 12. Dersom du skifter tabelltype grunnet sommerjobb inntekten tar du den med, hvis ikke vil tabellen i seg selv sørge for rett trekk (jeg forutsetter her at du legger inn tallene online på skatteetaten).

Skrevet

Bankinnskudd = det du har på konto gjennomsnittlig. Jeg hadde bare satt opp det som var på konto 31.12.2011

Det jeg har på ALLE mine kontoer? Altså, også sparekonto og BSU?

Gjeld = det du har i gjeld NÅ. Dersom du tar opp vesentlig mer gjeld i løpet av året er det bare å endre skattekort igjen. Gjeld påvirker hvor mye du får trekke fra - så lenge du ikke betaler ned ekstra mye av gjelden din eller at renten synker veldig mye betyr "feil" i denne kolonnen kun at du får litt mer igjen på skatten. Dersom du tar opp et større lån (f.eks. til boligkjøp) kan det være lurt å endre skattekortet da du får et vesentlig høyere fratrekk og dermed mer utbetalt pr måned.

Jeg får lån og stipend fra Lånekassa, så jeg vet ikke helt hvor mye jeg får.. men ja, jeg skal ikke ta opp et lån.

Inntekt = din gjennomsnittlige månedsinntekt gjennom året. Sjekk hvor mye sommerjobb utgjør i forskjell - 6000 + hele sommerjobb intekten x 12 kontra 6000 x 12. Dersom du skifter tabelltype grunnet sommerjobb inntekten tar du den med, hvis ikke vil tabellen i seg selv sørge for rett trekk (jeg forutsetter her at du legger inn tallene online på skatteetaten).

Det er samme jobb, men jeg tenkte at jeg jobber litt mer en måned enn en annen, og da tenkte jeg å skrive opp litt mer enn vanlig. Ja, jeg skriver inn tallene online på skattetaten. Får man tabell, eller blir det skattetrekk?

Skrevet

Jeg tenkte at hvis jeg tjente ca. 6000kr i mnd, så har jeg 72.000kr i hele 12.000? skal jeg skrive opp 80.000kr? eller mer?

Skrevet

I hele 2012 :ler:

Skrevet

Vet du ca hvor mye du får utbetalt i feriepenger og hvor mye ekstra du skal jobbe i sommer? Det er bedre å sette litt høyere tall hvis du er usikker, kanskje ca 100 000? Bedre å få igjen litt på skatten enn å få baksmell :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Vet du ca hvor mye du får utbetalt i feriepenger og hvor mye ekstra du skal jobbe i sommer? Det er bedre å sette litt høyere tall hvis du er usikker, kanskje ca 100 000? Bedre å få igjen litt på skatten enn å få baksmell :)

Jeg er enig i denne. Men test med litt forskjellige tall. Det er lite vits å bli "flådd" hver måned hvis det å sette opp 100.000 gir stort utslag i forhold til 90.000.

Og ja trådstarter: alle sparekontoer skal med.

Når det gjelder gjeld: Du får fradrag for renter du betaler. Betaler du ikke renter skal det ikke stå noe i feltet for renter.

Skrevet

Og ja trådstarter: alle sparekontoer skal med.

Er ikke det et eget felt for BSU-sparing?

Gjest Blondie65
Skrevet

Er ikke det et eget felt for BSU-sparing?

Vet ikke - jeg har aldri hatt BSU selv. :P

Skrevet

Så lenge du ikke er formuende så er der ikke noe poeng i å skrive opp evt. gjeld og formue, da det ikke påvirker skatten din. Det vil nok bare forvirre deg og er bortkastet tid. Det interessante er gjeldsrenter som gir fradrag for 28% på skatten din, så det må du ta med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...