Gjest janne Skrevet 25. desember 2011 #1 Del Skrevet 25. desember 2011 Gaver og slikt til jul er virkelig ikke viktig for meg. Ikke gavene jeg får, ihvertfall, jeg pleier alltid å være glad og takknemlig for alt jeg får. For noen år siden begynte jeg å gi bort juletiner istedenfor alle dyrkjøpte ting, i tinene legger jeg hjemmelaget syltetøy, saft, egen bakst, som jeg kombinerer med kjøkkenting jeg antar den enkelte har behov for (kniver, redskap, håndkler)eller kanskje en konvolutt med penger hvis noen fortjener "ekstra" oppmerksomhet en jul, eller bøker, dvder som (jeg tror) passer den enkelte (eller etter den enkeltes ønskeliste). Jeg bruker mye tid når jeg lager hjemmelaget mat til tinen; velger topp råvarer, smaker til og forsøker mange forskjellige oppskrifter før jeg gir det bort. Alt dette gjør jeg ikke fordi jeg synes jeg er en så innmari flott person, men fordi hobbyen min er å leke meg på kjøkkenet, og siden jeg stort sett bare har en mann som vil smake det jeg lager (og han stort sett er nøye med kalorier, og dermed ikke kan være prøvekanin på alt) og på denne måten kan kombinere to ting som gir meg glede; hobbyen på kjøkkenet, og det å gjøre mennesker glade (jeg får veldig mye positiv tilbakemelding på tinene). I fjor begynte min søster å kopiere denne greien. Hun lagde egenproduserte syltetøy ol og ga det bort i julegaver. Hun sa rett ut til meg at det var fordi hun var blakk, og fordi hun synes det var en grei måte å gi fine ting til mennesker uten å bruke penger på det. Problemet er at hun ikke bruker særlig gode råvarer (hun sa selv at bærene til syltetøyet hadde ligget i en plastpose i gangen en uke, før hun lagde syltetøy på dem, f.eks), og produktene hun gir er av svært slett karakter (saft med mugg på, syltetøy med bobler i kanten, ikke noe vakum, klissete flasker og glass osv.) Jeg blir oppriktig talt skikkelig lei meg, både fordi hun "tar fra meg" min greie, det JEG liker (hun har aldri vært glad i å lage ting på kjøkkenet), av feil grunner, og gjør det på en så dårlig måte at det på en måte kveler min glede over å lage disse tingene selv. Jeg får så lyst til å si ifra til henne, ett eller annet, men hun er så sår, sårbar, at hun ville blitt helt knust om jeg tillot meg å kritisere denne gaven. Samtidig føler jeg at man kanskje bør si ifra til henne at man må være mer nøye med råvarer, rensligheten i prosessen osv., da hun tydeligvis ikke kan noe om dette, og mest sannsynlig dummer seg ut overfor de som er tøffe nok til å prøve produktene hennes. Bør jeg bare holde kjeft, smile pent og late som ingenting, eller er det ok å si fra til henne? Og hva bør jeg i tilfelle si? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 25. desember 2011 #2 Del Skrevet 25. desember 2011 Jeg synes du burde si fra. Si fra på en hyggelig måte at du la merke til mugg på saften hun ga bort, og at hun må sørge for tette flasker og glass. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kine28 Skrevet 25. desember 2011 #3 Del Skrevet 25. desember 2011 Dersom hun tar seg veldig nær av ting, kan du jo bare prøve å flette inn i samtalen hvordan du pleier å lage ting (konservering, vakum osv.) Eller så får du skryte uhemmet av cookies-ene hennes og foreslå at hun gir bort disse i gave til neste år ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 25. desember 2011 #4 Del Skrevet 25. desember 2011 Når hun forteller selv at bærene har lagt i gangen i en uke da ville det vært en ypperlig anledning til å si at da kan ikke bærene brukes lenger fordi de er blitt dårlige/har fått dårligere kvalitet. Det der pjattet om at hun tar fra deg "din greie" er helt håpløst. Du har ikke enerett på å lage egne ting, og hvis det er DET som er ditt virkelige argument kan du bare gå å skamme deg. Da er det ikke søsteren din som har et problem men du. Jeg får hvert år sokker fra en, egenlagd mat fra en annen og enda en egenprodusert sak fra en tredje. Hvilken av disse skal jeg gi enerett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Explosive Skrevet 25. desember 2011 #5 Del Skrevet 25. desember 2011 Skjønner at det er kjipt når noen "stjeler" greia di, men du har jo på en annen side ikke enerett på det heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cho Kon It Skrevet 25. desember 2011 #6 Del Skrevet 25. desember 2011 Vel - det blir jo enda tydeligere for omgivelsene hvor flink du er, når de får et dårlig produkt å sammenligne det med. Men for søsteren din sin skyld kan du jo kanskje tilby deg å gi henne et sylte-/saftekurs eller noe lignende? Kanskje pakke det inn på en litt pen måte, som f.eks. et "gavekort" (litt sent med julegaver nå, men kanskje som bursdagsgave?) hvor du skriver at du gjerne vil ta en bake- sylte- saftedag med henne hvor dere bare skal kose dere med å lage gaver sammen, og så kan du være ekstra hjelpsom og gi henne noen velmenende tips og råd på veien? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #7 Del Skrevet 25. desember 2011 Jeg synes du har feil fokus når det gjelder at det er "din greie". Jeg har fått hjemmestrikkede sokker av både besteforeldre og svigerforeldre, og har gitt hjemmelagde ting til venner og familie - jeg tror ingen av oss tenker at bare dé har rett til noe slikt. Etter hvert som folk blir eldre eller mer bevisste på verdien av gode, hjemmelagde eller brukelige gaver, blir det også gjerne fler i familien/omgangskretsen som velger å gi slikt. Dette bør du heller ikke ta opp som et problem om du skal diskutere temaet med søsteren din. Når det gjelder kvaliteten på gavene ville jeg nok prøvd å ta det opp. Ikke for å "klage" over gaver du har fått, men prøve å få flettet inn litt "matvitenskap", hygiene osv... hvis du er på besøk og hun viser deg glass o.l du ser det er mugg eller andre feil med, så går det jo an å påpeke det. Hun ønsker forhåpentligvis ikke å gjøre mottakerne syke, noe hun i verste fall risikerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest janne Skrevet 25. desember 2011 #8 Del Skrevet 25. desember 2011 Dere har vel rett, jeg er for sår når jeg føler det er min greie dette. Poenget er at min storesøster er 30+, og tar veldig mye "plass" i familien fra før av, og jeg har sikkert derfor fått litt overdreven eiendomsbevissthet for de tingene jeg selv gjør, "mine greier". Jeg får slutte å tenke på det som noe jeg har enerett på, jeg ser den. Angående produktkvalitet tok jeg det opp med henne angående bærene som hadde ligget i gangen (at det nok lønner seg å være litt nøye med produktkvaliteten), og da lo hun av meg og sa at det var jo derfor hun syltet det, de var i ferd med å bli dårlige og det var masse småfluer rundt dem osv., som om hun tror at man gir bærene bedre kvalitet av å sylte dem. Hun ler litt når jeg forsøker å forklare henne at sylting, baking, det å lage saft, faktisk kan være en veldig tidkrevende og vanskelig prosess om resultatet skal bli optimalt, ja nærmest blåser av meg og sier "nei, det er så enkelt at, jeg gjorde ferdig alle julegavene på en helg". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest janne Skrevet 25. desember 2011 #9 Del Skrevet 25. desember 2011 Det der pjattet om at hun tar fra deg "din greie" er helt håpløst. Du har ikke enerett på å lage egne ting, og hvis det er DET som er ditt virkelige argument kan du bare gå å skamme deg. Da er det ikke søsteren din som har et problem men du. Jeg får hvert år sokker fra en, egenlagd mat fra en annen og enda en egenprodusert sak fra en tredje. Hvilken av disse skal jeg gi enerett? Og bare for ordens skyld: jeg er den eneste i familien som liker meg på kjøkkenet. Søsteren min er veldig flink til mye kreativt arbeid, og har faktisk både vevet og strikket fine ting som hun har gitt bort i julegave tidligere, noe jeg synes var flott fordi det både viser ting hun er oppriktig glad i å holde på med (tekstiler), er ett uttrykk for hennes kreativitet. Jeg elsket de gavene. Men at hun av mangel på penger begynte å gjøre som meg såret meg, fordi det virket som hun trodde det var av gjerrighet, eller fordi det var så enkelt, jeg gir bort disse gavene. Hun hater jo å være på kjøkkenet! Men alle har rett til å finne på ting å gi, og jeg har fått en aha opplevelse av denne tråden og min egen eiendomsbevissthet til juletine ideen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 25. desember 2011 #10 Del Skrevet 25. desember 2011 Og bare for ordens skyld: jeg er den eneste i familien som liker meg på kjøkkenet. Søsteren min er veldig flink til mye kreativt arbeid, og har faktisk både vevet og strikket fine ting som hun har gitt bort i julegave tidligere, noe jeg synes var flott fordi det både viser ting hun er oppriktig glad i å holde på med (tekstiler), er ett uttrykk for hennes kreativitet. Jeg elsket de gavene. Men at hun av mangel på penger begynte å gjøre som meg såret meg, fordi det virket som hun trodde det var av gjerrighet, eller fordi det var så enkelt, jeg gir bort disse gavene. Hun hater jo å være på kjøkkenet! Men alle har rett til å finne på ting å gi, og jeg har fått en aha opplevelse av denne tråden og min egen eiendomsbevissthet til juletine ideen. Ikke la deg fornærme av at hun "fornedrer" dine gaver ved å lage billige og "dårlige" kopier. Alle gjennomskuer henne, det er jeg sikker på. Det kan jo også være at hun har fått en aha-opplevelse etter å ha gjort det, at det verken var enkelt eller lettvint. Kanskje hun setter mer pris på det du gir. Jeg forstår godt følelsen din av at hun stjeler din greie - det er likevel helt på jordet å bruke det mot henne. Jeg vet godt hvordan det er med søsken som tar stor plass, men jeg har valgt å la dem ta seg ut og danser ikke lenger etter deres pipe. La søsteren din "ta seg ut" og ikke la henne ødelegge din glede over gavene du lager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå