Gå til innhold

Ekstrem upassende gave til 13-åringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen barn, tenåringer er rett og slett mer modne enn andre, det varierer fra individ til individ. Noen er klar for vibratorer fra tidlig alder, andre ikke. Synes heller det mer hårreisende at mange overser at mange "barn" er mer utviklet enn andre og dermed også har helt andre behov. Å nekte et barn som har visse behov blir sett på som mishandling, og det frister nesten å si at det er mishandling å nekte barnet sitt å få utløsning hvis det er det de selv ønsker.

Damer med et problem med at barna deres faktisk er seksuelle individer er elendige rollemodeller som ikke klarer å se lenger enn sine egne fordommer.

Hmm.. Det neste som er mishandling er vel å nekte bare sitt godteri siden det selv ønsker det? eller nekter barnet å sitte mer foran en tv/data fordi barnet har sittet der i timesvis?

Eller nekte det å være ute til 12 om kvelden fordi"alle andre er ute"?

Og komme med grensesetting, lærer opp barnet sitt og vil dets beste blir kalt for mishandling viser litt din holdning til hva som er lov.

Og med dette sier jeg takk for meg i denne diskusjonen, for kjenner jeg koker over holdningene som det ser ut til at enkelte har.

• Liker 1
Skrevet

Hmm.. Det neste som er mishandling er vel å nekte bare sitt godteri siden det selv ønsker det? eller nekter barnet å sitte mer foran en tv/data fordi barnet har sittet der i timesvis?

Og komme med grensesetting, lærer opp barnet sitt og vil dets beste blir kalt for mishandling viser litt din holdning til hva som er lov.

Og med dette sier jeg takk for meg i denne diskusjonen, for kjenner jeg koker over holdningene som det ser ut til at enkelte har.

Men hvorfor skal man begrense barnets egen seksualitet? Det er en vibrator. En dildo hadde kanskje vært annerledes fordi man bør vente med det, men en vibrator er kun noe som stimulerer klitoris, akkurat som fingrene eller det å gni seg mot en pute. Så vær så snill å forklar meg det, hvorfor er det så innmari verre enn bare fingrer?

Mishandling er kanskje å trekke det litt langt, men å ha et så sykt syn på noe som er naturlig er også noe man koker over. Du klarer ikke respektere det andre tenker, men hevder din måte er den ene og riktige.

• Liker 2
Skrevet (endret)

...innen folk er ferdig på ungdomsskolen har de fleste hatt minst 2 sexpartnere...

Er akkurat slike utsagn som gjør at folk føler seg unormal når de går i første klasse på videregående og fortsatt er jomfru. Det er helt normalt, og jeg synes det er forferdelig at man faktisk går rundt og sprer slike holdninger!

Det flaueste jeg noen gang fikk av venninner da jeg var yngre, var en stringtruse jeg fikk da jeg gikk i 8. Og til og med da fikk jeg beskjed av venninnene mine at jeg måtte åpne den alene. Husker venninnen min fikk en vibrator av en annen til 18-årsdagen i fjor, men det er nok det eneste jeg kommer på.

Endret av Miah
  • Liker 2
Gjest Blubberella
Skrevet

Ubegrenset inntak av godteri gir hull i tennene og overvekt, å sitte i timesvis foran TV/data kan gi søvnproblemer (spille TV/dataspill utover kvelden/natta) og uengasjerte elever på skola, og å være ute til 12 om natta gir også lite søvn og en dårlig dag etterpå. Disse tingene vet man, og derfor setter man grenser for barna til deres eget beste. Men hva mener du er skadelig ved at 13-åringen onanerer med vibrator når hun ønsker det? Hva er det du oppnår ved å nekte henne det?

Grensesetting er både bra og nødvendig, men å skulle begynne å blande seg inn i barnas onanivaner høres helt sært ut. Barn leker med kjønnsorganene sine, og det er både sunt og en naturlig del av utviklingen deres. Små barn tenker bare at det føles godt og vil gjøre det flere ganger for å få denne gode følelsen i underlivet og resten av kroppen. Når man passerer 12-13 år er man på full fart inn i puberteten og man vet at to mennesker kan gjøre ting sammen med kjønnsorganene til hverandre. Det er mye usikkerhet, men også mye spenning knyttet til voksen seksualitet, og hormonene raser rundt i kroppen. Tenåringer har passert stadiet for "oi, det kiler så godt i tissen" og begynt å bevege seg mot "jeg er kåt og vil ha sex". I dette mellomstadiet er det mange spørsmål, og selv om sex er spennende er det også litt skummelt. Å ha sex er utleverende og blottlegger mer enn bare kroppen. Onani er en trygg måte å få tilfredsstilt sitt seksuelle behov på, samtidig som at tenåringene lærer kroppen sin å kjenne. De fleste har øvd seg via onani i mange år før de har sex med en partner, så at en 13-åring onanerer og viser interesse for å bruke vibrator betyr ikke at hun kommer til å kaste seg ut i et vilt sexliv tidlig i tenårene. Det betyr heller ikke at foreldrene har gitt henne en dårlig oppdragelse. Jeg vil si tvert i mot; det betyr at foreldrene har lært henne å ta ansvar for egen kropp og seksualitet. Vet man hva man vil ha og har foreldre (eller andre voksne rollemodeller) som har vist åpenhet og gitt god informasjon om sex, er sjansen mindre for at man gjør noe man angrer på i ettertid.

Jeg spør igjen: hvorfor er det så fælt/galt/umoralskt/skadelig at ei 13-årig jente onanerer med vibrator?

• Liker 4
Gjest smilogverglad
Skrevet

Det at pakken var under treet var jo litt ekkelt.

Men veninna trodde kanskje at hun kom til å åpne den aleine?

Og de har sikkert snakket masse om dette. Og vist det var din jente som gidde det til 15 åringen og foreldrene hennes hadde sagt at hun ikke fikk være med din unge lengre. Hva hadde du tenk da? De må som oftest være to om sånne ting(jenta de var jo glad og helt sikkert ønsket det seg helt selv)

Jeg hadde kondomer som 14 åring.. Brukte de aldri, men var jo kjempe stas og ha de(syntes jeg, ikke vet jeg hvorfor) Så det at hun fikk kondomer betyr ikke at hun har sex.

Dildo og vibrator har jeg aldri hatt men jeg begynte å fingre i 10 års alderen.. Og hadde sex da jeg var 14. Drakk gjorde jeg også.

Min mor har sånn synspunk der hun vil heller at jeg skal fortelle henne at jeg skal drikke for eksempel sånn at hun kan hente meg midt på natten om det skjer noe. Enn at jeg skal snike meg ut og viss jeg hadde kommet i trøbbel så hadde jeg ikke turt å ringt henne og hvem vet hva som kunne skjedd. Første gangen jeg hadde sex sa jeg det til henne fordi jeg viste at hun kom ikke til å stenge meg inne til jeg var 18 år og kjefte på meg. Selfølgelig var hun skuffet og likte det ikke men lot meg få p-piller. Og sa strengt ifra at ubeskyttet sex ikke var ok.

Jeg er her forsatt og er et helt normalt menneske som alle andre.

Veninnen hennes tror jeg ikke at du skal tenke på. Jeg og mine veninner spøkte ofte om de tingene og syns det var helt normalt.

Selfølgelig ble hun glad for det? Det er nytt og spennenes for hun. Hun er tross alt i puberteten :)

Hadde jeg likt at ungen min fikk en dildo eller vibrator?

Nei,slettes ikke. Men åpenhet og kommunikasjon er bedre enn lyving og uvisshet.

Du må også sette deg litt i dies sted. Du var nå sikkert litt sånn når du var yngre også? Om ikke kanskje så åpen om det, men du hadde det nok i tankene du også.. Det ligger i vår natur!

Det verste du kan gjøre er og være sint og ta fra henne det og si at hun ikke får lov.

Du kan jo godt si at det var upassende at det lå under juletreet og at hun åpnet de foran andre.

Husker jeg fikk en g-streng av min tante til jul når jeg var sikkert 12 år.. Det var skikkelig gøy og jeg og søskenbarna mine satt og fniste inne på et rom. Men jeg brukte den ikke fordi om!

De veninnene som hadde strengest foreldrer var de som gjorde mest tull og tøys og de som fikk mer lov til ting og hadde en åpen familie var de som tenkte mest over hva de gjorde osv. Det er jo gøy og gjøre ting man ikke får lov til. Spenningen.

Snakk rolig. Fortell hun hva du mener om det og la HUN få fortelle deg hva hun føler om det.

Og ikke avbyr og si at det hun sier er feil eller noe. Det er tross alt det hun føler.

Det er du som er moren og du må jo selvsagt ikke høre på mine forslag og meninger.

Og det er nok ganske annerledes fra da du var ung. Men tidene er forandret nå og du kan ikke skyve ting under teppet og late som de ikke er der. Da ender du kanskje opp med en 4 måneds gravid ung jentunge som har grenet seg selv i søvn og ikke vist hva hun skulle gjøre for hun var for redd til å snakke med deg og andre.

• Liker 1
Gjest SemperFi
Skrevet

Hadde nok latt henne beholde utstyret, men ville tatt en prat med henne om sex, etc.

Skrevet

:) Ingen vits i å diskutere her. For mange fjortiser tror jeg. Jeg ville like å se en del av de som messer her når deres småjenter pakker opp sexleketøy, forran ansiktet på lillebror på tre år, farmor, pappa og bestefar.... Og grensesetting er for pyser... :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det mest upassende er å dele den delen av livet med sine foreldre!:hakeslepp:

• Liker 2
Skrevet

Synes det er litt på kanten i den alderen.

Skrevet

Da jeg fikk min første kjæreste som 15 åring, så satt min far seg ned med meg. Han sa at nå er jeg i mitt største hormonrus, alt er spennende alt er nytt, og alt skal prøves. MEN: så lenge jeg bodde under HANS tak så var det hans regler som sto; og det var ingen toleranse for at jeg skulle ha sex hjemme. Det betydde ikke at jeg ikke kunne være på rommet med kjæresten. Det var reglene, og jeg respekterte han.

Som 13 år så skal man ikke utforske egen seksualitet, man er et barn. Man skal vite at ja, man har seksualitet, nå begynner hormonene å bruse, men at med dette kommer det ansvar.

Å påstå at å bruke en vibrator(henvisning til innlegget over) ikke er farlig har da ingenting med saken å gjøre.

Barn skal beskyttes. Og når voksne går inn med en slik holdning som sees her, ja da er det ikke rart man har tilfeller med 18-20 åringer som har seksuell omgang med nettopp 12-13 åringer.

At helsesøster deler ut kondomer til 14 åringer er tragisk. Istedet for å ha et slikt sexfiksert samfunn så burde muligens det endres, og vi kunne hatt så mye mer fokus på selvrespekt.

Å si at en forelder ikke bør nekte barnet noe er bare tull. Foreldre skal sette grenser, det er derfor de er der. Det betyr ikke at man ikke respekterer individet. Om 13 åringen onanerer er det et helt annet spørsmål. Da må moren formidle sitt syn på en respektfull og ordentlig måte.

Jeg er vokst opp med en holdning om at seksualitet er noe du deler med en du elsker. Jeg har blitt oppfordret til å sette grenser både for meg selv og mot andre. Og jeg har et meget godt og velfungerende seksualliv. Det betyr ikke at jeg ikke onanerer men at jeg respekterer meg selv og kan sette grenser ved min seksualitet.

Hvis det er noen spm om alderen min(siden jeg tydeligvis har gammeldagse holdninger) så la det sies at jeg er i 20 årene :)

La barn være uskyldige.

Lol

• Liker 2
Gjest Blubberella
Skrevet

:) Ingen vits i å diskutere her. For mange fjortiser tror jeg. Jeg ville like å se en del av de som messer her når deres småjenter pakker opp sexleketøy, forran ansiktet på lillebror på tre år, farmor, pappa og bestefar.... Og grensesetting er for pyser... :fnise:

Det er vel ingen her som har sagt at det er greit å pakke opp sexleketøy foran hele slekta. Jeg ville ha syntes det hadde vært like ekkelt uansett om det var dattera mi på 13, søsteren min på 30 eller mor på 62. Sex og onani er privat og det bør også TS forklare datteren sin. Men utover det skjønner jeg fremdeles ikke hva som er så grusomt med at ei 13-årig jente bruker leketøy istedet for (eller i tillegg til) å fingre. Så langt har jeg ikke fått svar, men det er kanskje lettere å latterliggjøre andres meninger og kalle dem fjortiser enn å hoste opp et greit svar? :filer:

• Liker 5
Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

:eeeh:

og du hadde oppfordret din 13 åring til å bruke sexleketøyet, som igjen motiverer dem til et virkelig sexliv i 13-årsalderen eller?

du hadde stått på sidelinja å heia du eller?

" yeeeaah, jenta mi fikk sexleketøy! endelig kan du få deilige orgasmer! " :heia:

:klo:

Endret av NozMonster
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Tar du fra henne kondomene, og hun blir gravid, skal du ikke bli overrasket om hun mener det er din skyld...

Og om du tar de, ikke gi de tilbake når hun er 18, da har de gått ut på dato. (Det er ingen aldersgrense på kondomer heller, tror jeg)

Edit; Jeg mener ikke at det vil være din skyld, men at det kan tenkes at en 13-åring trekker den konklusjonen...

Endret av Joe
  • Liker 2
Skrevet

Ta fra henne begge gavene! Helt ufyselig at en trettenåring skal ha dette! Hva skal hun bruke dette til? Jeg kan absolutt ikke se noe behov for slike gjenstander. Seksuell lavalder i Norge er 16, men i mitt hus ville hun måtte fulgt mine regler, og holdt seg til hun hadde flyttet ut!

• Liker 2
Skrevet

Onani går ikke under den seksuelle lavalder, herlighet.

• Liker 7
Annonse
Gjest Blubberella
Skrevet

Ta fra henne begge gavene! Helt ufyselig at en trettenåring skal ha dette! Hva skal hun bruke dette til? Jeg kan absolutt ikke se noe behov for slike gjenstander. Seksuell lavalder i Norge er 16, men i mitt hus ville hun måtte fulgt mine regler, og holdt seg til hun hadde flyttet ut!

Hvordan skulle du ha håndhevet regler om bruk av slike redskaper da? :gjeiper:

• Liker 2
Skrevet

Jeg koste med meg selv fra jeg var 12-13 år. Brukte fingrene mine både utenpå og inni skjden.

Husker jeg hadde en dildolignende ting, var egentlig en leke som ingen brukte, som jeg brukte i skjeden.

Fikk ikke orgasme, da, men jeg bare koste meg sånn iblant.

Egentlig kunne jeg hadde en dildo og brukt den.

Det er naturlig å ta på seg selv, så hva er forskjell på å bruke en banan eller en dildo?

Dere voksne legger for mye seksuelle følelser i ting. Tenåringer legger ikke seksuelle følelser i ting, men nyskjerrighet.

Jeg ville heller at mine tenåringer skal kose seg med seg selv og bruke dildo, enn at de skal ha sex med andre.

Det å gi seg hen til andre syns jeg man skal vente med til man finner en man er trygg på i voksen alder.

• Liker 4
Skrevet

Da jeg var i den alderen var dette vanlig å få i gave av venninner. Jeg oppdaget at mine venner var åpen for en tur på kondomeriet med en tilfeldighet, og ble veldig lettet. Det er ikke greit når man utvikler seg på det området og ikke har noen å snakke med det om. Ikke kan man fornekte den delen av seg selv heller. Kondomer kjøpte vi, men hadde ingen planer om å bruke dem. Det var heller fordi det var "kult" å ha. Hadde noen derimot tatt dette fra meg, da hadde jeg gjort opprør. Jeg hadde fått følelsen av å bli undervurdert, at mine behover og utvikling ble undervurdert.

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte å få sexy undertøy av en venninne i julgave som fjortiss.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg synes det er absurd at enkelte her nærmest trekker konklusjonen om at hvis 13 åringen får onanere - er det det samme som at hun vil bli gravid.

Får nesten lyst til å sende dere på blomster-og-bier kurs, hvis det er slik dere tror det foregår

Endret av O___o
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...