chicadee Skrevet 25. desember 2011 #61 Skrevet 25. desember 2011 Akk jeg gir opp……. Redik fy fasan er på tv, og for å si det slik så synes jeg det er mer fornuftig å bruke tiden på en Flåklypa Grand Prix enn på folk som ikke ser forskjell på sex mellom 2 parter og onani ved hjelp av vibrator. Men du har dine holdninger, jeg respekterer at folk er forskjellig, også folk som mener at sex er fy fy og at det er ment for en person og man ikke skal ta på seg selv. Men jeg er selv veldig glad jeg ikke har de holdningene. Og ikke kommer fra et slikt hjem. Så får vi våre enig om å være uenig. Og forresten… Tror du virkelig at jeg ikke har grenser? Jeg er også oppvokst til å sette grenser for min egen kropp, noe jeg klarer helt fint selv om jeg ikke kommer fra en ultra konservativ familie... Syntes det er veldig merkelig hvordan du automatisk går utifra at jeg mener onani er feil, eller kommer fra en familie der sex er fy fy. Snarere tvert imot. Selv om jeg onanerer, så har jeg lært grensesetting. Det er vesentlig forskjell på et barns nygjerrige utforskning av egen kropp til å seksualisere det med leketøy og indikasjoner som går mot sex. På samme måte som jeg er blitt lært opp til at sex med en du er glad i når du er klar for det er en veldig godt ting. Det betyr ikke at jeg ikke har hatt sex med flere enn en, men at jeg ventet til at jeg var klar og hadde tryggheten til å vente. 1
solch Skrevet 25. desember 2011 #62 Skrevet 25. desember 2011 (endret) Da jeg fikk min første kjæreste som 15 åring, så satt min far seg ned med meg. Han sa at nå er jeg i mitt største hormonrus, alt er spennende alt er nytt, og alt skal prøves. MEN: så lenge jeg bodde under HANS tak så var det hans regler som sto; og det var ingen toleranse for at jeg skulle ha sex hjemme. Det betydde ikke at jeg ikke kunne være på rommet med kjæresten. Det var reglene, og jeg respekterte han. Som 13 år så skal man ikke utforske egen seksualitet, man er et barn. Man skal vite at ja, man har seksualitet, nå begynner hormonene å bruse, men at med dette kommer det ansvar. Å påstå at å bruke en vibrator(henvisning til innlegget over) ikke er farlig har da ingenting med saken å gjøre. Barn skal beskyttes. Og når voksne går inn med en slik holdning som sees her, ja da er det ikke rart man har tilfeller med 18-20 åringer som har seksuell omgang med nettopp 12-13 åringer. At helsesøster deler ut kondomer til 14 åringer er tragisk. Istedet for å ha et slikt sexfiksert samfunn så burde muligens det endres, og vi kunne hatt så mye mer fokus på selvrespekt. Å si at en forelder ikke bør nekte barnet noe er bare tull. Foreldre skal sette grenser, det er derfor de er der. Det betyr ikke at man ikke respekterer individet. Om 13 åringen onanerer er det et helt annet spørsmål. Da må moren formidle sitt syn på en respektfull og ordentlig måte. Jeg er vokst opp med en holdning om at seksualitet er noe du deler med en du elsker. Jeg har blitt oppfordret til å sette grenser både for meg selv og mot andre. Og jeg har et meget godt og velfungerende seksualliv. Det betyr ikke at jeg ikke onanerer men at jeg respekterer meg selv og kan sette grenser ved min seksualitet. Hvis det er noen spm om alderen min(siden jeg tydeligvis har gammeldagse holdninger) så la det sies at jeg er i 20 årene La barn være uskyldige. - Man utforsker seksualiteten sin mye tidligere enn en alder av 13. Selv mener jeg det er viktig å utforske sin egen seksualitet, for å bli sikker og trygg på seg selv. -Tenk hvordan Norge hadde sett ut om ungdommene ikke kunne få tak i prevansjon. En haug med gravide tennåringer og unge mødre. At helsesøster deler ut kondomer er ikke for å presse ungdommene til sex, men en oppfordring til å ta ansvar og beskytte seg selv. Norsk ungdom er faktisk dårligst i Europa på kondombruk, og det fører ikke bare med seg babyer, men det gjør også at tall på hivsmittede økes. Og hiv er mye verre enn en baby. Har man ikke selvrespekt når man bruker prevansjon mener du? Har man ikke selvrespekt om man har sikker sex? -Hvilke signaler sender en mor ut om hun nekter barnet sitt å utforske sin egen seksualitet? Vi er seksuelle vesen, og det er slik vi er skapt. Endret 25. desember 2011 av solch 9
chicadee Skrevet 25. desember 2011 #63 Skrevet 25. desember 2011 Du vet at barn allerede begynner å utforske seg selv, sin kropp og seksualitet som baby? Det er en helt naturlig sak. "barneseksualitet har inngått i seksualopplysningen siden Freuds tid, men vant først allmenn aksept i forbindelse med den såkalte seksuelle revolusjon på 1960–70-tallet. Fra 1980-tallet har den offentlige oppmerksomhet dreiet fra anerkjennelse av barns seksuelle rollelek og utforskning av egen sensualitet, til frykt for utnyttelse av barns seksualitet ved incest, barneprostitusjon og andre seksuelle overgrep." "Guttebarn har spontane ereksjoner helt fra fødselen av, og både guttebarn og pikebarn opplever tilsynelatende behag når de berører kjønnsorganene. Jevnaldrende barn leker ofte seksuelt betonte rolleleker, og i denne leken inngår gjerne gjensidig utforskning og stimulering av kjønnsorganene. Slik lek og utforskning er en naturlig og muligens også nødvendig del av den normale seksuelle utvikling fra barn til voksen." " Inngripen og forbud mot seksuell lek mellom jevnaldrende, fra foreldre og pårørendes side, vil ofte være en utilbørlig krenkning av barnets private sfære, og kan gi grobunn for seksualangst og senere seksuelle problemer hos barna" " DEN FALLISKE FASE I den falliske fase (3.–5. leveår) opplever barn de sterkeste lystopplevelser fra sine kjønnsorganer. I denne fasen øker barns seksuelle nysgjerrighet sterkt, noe som viser seg ved seksuelt betont lek og stimulering av kjønnsorganene." Jeg er enig med deg på en del, utenom det som er uthevet. Å blande in Freud er idoti, om du leser litt mer om han vil du se at han var en oppblåst idiot med alvorlige kvinnekomplekser og at ingen av hans teorier henger på greip. Og om du leser innlegget mitt så nekter jeg ikke et barn seksualitet. Jeg også har lekt doktor og sykepleier og kysset noen i all hemmelighet. men å sette rammer på seksuell utforskning er faktisk en voksens ansvar. Det å ha en samtale med barnet/tenåringen om dette mener jeg er utrolig viktig. Ikke for å avskrekke, advare, eller skittengjøre seksualitet, men for å informere, lede og grensesette utforsking. jeg også utforsket min egen kropp da jeg var 13. Men fordi foreldrene mine hadde ahtt den samtalen med meg, så følte jeg ikke press fra de 14-15 år gamle guttene i nabolaget når de ville jeg skulle fortelle og spre detaljer om meg selv. Ei heller å kle meg utfordrende eller legge bilder på nett. Og takk og lov for det. jeg er så glad for den veiledningen jeg har fått og for grensene jeg fikk. jeg var sint da, men er glad for det den dag idag 1
chicadee Skrevet 25. desember 2011 #64 Skrevet 25. desember 2011 Problemet her er at du ser på det å utforske sin seksualitet som om det er ensbetydende med å ha sex. Det er det ikke. Man har gjerne opplevd onani lenge før man er 13 eller i hvert fall forstått at hvis man tar på seg selv sånn og sånn, så kiler det litt og det er godt osv. Det er naturlig å oppdage seg selv slik, det er naturlig å oppdage onani i ung alder. Ansvaret som ligger her er da at man skal gjøre dette på eget tempo, når man er alene og ikke foran andre. Det er det jeg fikk beskjed om når jeg oppdaget onani. At det var noe naturlig, men samtidig personlig, så man gjorde det ikke foran gud og hver mann. Når man ble eldre ville dette også være en del av sex med en man er glad i. Hvorfor skal barn beskyttes mot noe som er det mest naturlige i verden? Hormonene raser, du utforsker og vil lære mer. Det beste er nettopp da å få vite at ok, slik fungerer dette, du må finne din egen rytme, ta det i eget tempo osv. Det hjelper da vitterlig ikke å si at nei, dette får du ikke en gang lov til å tenke på før du er 18. Om moren nekter jenta å onanere, så vil hun søke til andre steder og kanskje gutter for å finne mer ut av det. Siden hun ikke får lov hjemme, søker hun steder hvor hun kan uten moren hengende over seg. Hvorfor er det tragisk at helsesøster deler ut kondomer når man er 14? Det er nettopp i den alderen man er mest på å utforske, og kanskje ha sex. Da er det bedre å ha beskyttelse enn å ikke ha noen verdens ting. Å fokusere på å ikke ha sex i en periode hvor ungdommene er så hormonelle er det dummeste man kan gjøre, nettopp fordi da VIL man gjerne prøve det. Og hvorfor mener du at man ikke har selvrespekt hvis man utforsker seg selv i en så ung alder? Jeg ser ikke problemet, man blir kjent med seg selv, man lærer ekstremt mye om hva man liker og ikke liker. Sånn at senere så vet du hvor din grense går på forhånd, du trenger ikke å teste alt mulig da du allerede er klar på hva du liker og kan selv velge hvilke grenser du vil tøye. Selvrespekt kommer av mye mer enn å nekte barn å onanere. Foreldre kan sette grenser på barnets seksualitet, men da bør de pokker meg tenke nøye gjennom hvilke effekter dette kan få. Mange som har fått fy dette er ekkelt! Det gjør du ikke! Sliter mye med å kunne åpne seg selv for kommende partnere, og har et samliv som er vanskelig å åpne fordi de ikke kjenner seg selv, og forventer at partneren skal vite hva de liker. Hvordan går det an når de selv ikke har peiling på hva de liker? Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men bare ta deg en titt på trådene inne på seksualitet - hvor det finnes mange mange tråder om jenter som ikke klarer å komme, og ikke vet hvordan eller hvorfor. Det er først når man begynner å gå tilbake til barndommen og hva man fikk beskjed om da, er det at det går opp for mange, at sperrene deres kommer der ifra. Jeg har et fint samliv med min partner, jeg har selvrespekt, jeg setter grenser hvis det er noe jeg ikke vil og jeg onanerer og jeg har sexleketøy. Jeg begynte tidlig å onanere, og jeg mistet ikke jomfrudommen min før jeg var 18. Så det å ha et åpent syn på seksualiteten til barna dine, er ikke verdens undergang. Tvert imot kan det være til stor hjelp. Leste ikke dette innlegget ditt før nå. det virker som om vi er enige, men har hatt en misforsåelse gående Og at vi er uenig når det kommer til "hvordan delen". Håper mitt siste innlegg forklarer meg selv litt bedre.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #65 Skrevet 25. desember 2011 Jeg kan forsåvidt skjønne at en mor synes det er litt skremmende at 13-åringen er et seksuelt vesen og har begynt å vise interesse for egen kropp og sex, men jeg synes det er stor forskjell mellom å ha sex som 13-åring og å leke seg med vibrator e.l. som 13-åring. Å onanere er noe selv små barn gjør, så uansett hva voksne tenker og mener er faktisk selv små barn seksuelle vesener. Det hører faktisk til det å "få være barn" at man får utforske egen kropp. Foreldrene bør gi uttrykk for at sånt gjøres når barnet er alene, men at det er naturlig og sunt. Å nekte en 13-åring å onanere er verken sunt eller gir god sexmoral. Det kan derimot skade seksualiteten. Moren kan gjerne si ifra om at sånne gaver ikke skal åpnes foran andre da det er noe privat som tilhører jenta og hennes seksualliv. Som noen andre nevnte skal man ikke presse egen seksualitet på andre. Det går også an å si at leketøy er greit, så lenge det gjemmes unna og holdes privat. Og så tar man en prat om sex, følelser og respekt for egen og andres kropp og grenser. Det er faktisk lov å si som mor at sex med andre bør ventes med til man er eldre og litt mer moden. Men har først jenta begynt å ha sex, bør moren være en støtte for henne og sørge for at hun beskytter seg. Å nekte jenta sex gjør bare jenta trassig og kan i verste fall gi en mer utagerende oppførsel. Hun vil nok heller aldri mer komme til moren dersom hun trenger råd eller hjelp. Jeg samlet forøvrig på kondomer når jeg var 13. Ikke fordi jeg var seksuelt aktivt, men fordi det var en gøy hobby som gjorde at jeg følte meg litt ekstra voksen og tøff. Jg onanerte også fra veldig tidlig alder og prøvde ut masse måter å stimulere meg selv på av mangel på sexleketøy. Likevel debuterte jeg ganske sent. At man utforsker seg selv og nyter solosex betyr faktisk ikke at man føler seg moden for sex med andre eller planlegger å ha sex med noen så snart som mulig.
chicadee Skrevet 25. desember 2011 #66 Skrevet 25. desember 2011 - Man utforsker seksualiteten sin mye tidligere enn en alder av 13. Selv mener jeg det er viktig å utforske sin egen seksualitet, for å bli sikker og trygg på seg selv. -Tenk hvordan Norge hadde sett ut om ungdommene ikke kunne få tak i prevansjon. En haug med gravide tennåringer og unge mødre. At helsesøster deler ut kondomer er ikke for å presse ungdommene til sex, men en oppfordring til å ta ansvar og beskytte seg selv. Norsk ungdom er faktisk dårligst i Europa på kondombruk, og det fører ikke bare med seg babyer, men det gjør også at tall på hivsmittede økes. Og hiv er mye verre enn en baby. Har man ikke selvrespekt når man bruker prevansjon mener du? Har man ikke selvrespekt om man har sikker sex? -Hvilke signaler sender en mor ut om hun nekter barnet sitt å utforske sin egen seksualitet? Vi er seksuelle vesen, og det er slik vi er skapt. Jeg tror jeg har forklart meg dårlig. Utforskning på uskyldig plan er selvfølgelig en del av å vokse opp. Å blande inn leketøy mener jeg er en altfor stor indikasjon som går mot sex og mot seksueller hentydninger. som 13 åring er det,etter min mening, ikke seksualitet slik som jeg tolker det man utforsker, men egen kropp og hvordan den funker. en 14 åring skal ikke ha sex. Det er min mening og den er urokkelig. Jeg mener at helsesøster skal være tilgjengelig med prevensjon(gjerne en skål kondomer i gangen utenfor kontoret, slik hadde vi det), men ikke å gå rundti klassen og dele ut kondomer. Jeg mener at dette er voksnes måte å akseptere at "ja nå kan dere bare starte". Jeg mener at det bør være mye mer fokus på å vente. Og jeg vil påstå at mange, kanskej spesielt jenter, kan miste selvrespekt om man har sex for tidlig. Jeg snakker kun ut av egen erfaring ved å snakke med venninner som er tidlig ute, så er ikke bastant på dette punktet. 1
Gjest Anuket Skrevet 25. desember 2011 #67 Skrevet 25. desember 2011 Jeg tror jeg har forklart meg dårlig. Utforskning på uskyldig plan er selvfølgelig en del av å vokse opp. Å blande inn leketøy mener jeg er en altfor stor indikasjon som går mot sex og mot seksueller hentydninger. som 13 åring er det,etter min mening, ikke seksualitet slik som jeg tolker det man utforsker, men egen kropp og hvordan den funker. en 14 åring skal ikke ha sex. Det er min mening og den er urokkelig. Jeg mener at helsesøster skal være tilgjengelig med prevensjon(gjerne en skål kondomer i gangen utenfor kontoret, slik hadde vi det), men ikke å gå rundti klassen og dele ut kondomer. Jeg mener at dette er voksnes måte å akseptere at "ja nå kan dere bare starte". Jeg mener at det bør være mye mer fokus på å vente. Og jeg vil påstå at mange, kanskej spesielt jenter, kan miste selvrespekt om man har sex for tidlig. Jeg snakker kun ut av egen erfaring ved å snakke med venninner som er tidlig ute, så er ikke bastant på dette punktet. Det kan kanskje tolkes slik, men det er nettopp fordi mange holder på at man deler ut prevensjon. Nå er det en del år siden jeg var 14, men da var det i hvert fall slik at vi hadde undervisning om sex, onani, graviditet osv. Så gikk vi ned i grupper til helsesøster, måtte tre en kondom på en banan, vi fikk en pakke kondomer, samtidig som vi fikk vite om andre prevensjonsmetoder. Det samme fikk guttene. Ungdommen har sex, ikke alle, men en del. Og det å gjøre prevensjonen tilgjengelig er uhyre viktig hvis du ikke skal ende opp med en haug med tenåringsmødre. Bare se på USA og Storbritannia - store forskjeller fra Norge på akkurat det punktet. Alle foreldre ønsker at ungene deres skal vente, min mor og. Jeg brydde meg aldri om hennes mening om det, for meg var det viktig å vite at jeg kunne snakke med henne om det hvis det var nødvendig. Ikke hva hun mente, likte og ikke likte. Avhold kom naturlig for min del, ikke for alle venninnene mine. Men alle var opplyste og visste hva som kunne skje om de først skulle ha sex og dermed var det ingen som ble gravide, fordi de tok ansvar. (selvfølgelig finnes det unntak, men i min omgangskrets var det ingen tenåringsmødre). 3
chicadee Skrevet 25. desember 2011 #68 Skrevet 25. desember 2011 Det kan kanskje tolkes slik, men det er nettopp fordi mange holder på at man deler ut prevensjon. Nå er det en del år siden jeg var 14, men da var det i hvert fall slik at vi hadde undervisning om sex, onani, graviditet osv. Så gikk vi ned i grupper til helsesøster, måtte tre en kondom på en banan, vi fikk en pakke kondomer, samtidig som vi fikk vite om andre prevensjonsmetoder. Det samme fikk guttene. Ungdommen har sex, ikke alle, men en del. Og det å gjøre prevensjonen tilgjengelig er uhyre viktig hvis du ikke skal ende opp med en haug med tenåringsmødre. Bare se på USA og Storbritannia - store forskjeller fra Norge på akkurat det punktet. Alle foreldre ønsker at ungene deres skal vente, min mor og. Jeg brydde meg aldri om hennes mening om det, for meg var det viktig å vite at jeg kunne snakke med henne om det hvis det var nødvendig. Ikke hva hun mente, likte og ikke likte. Avhold kom naturlig for min del, ikke for alle venninnene mine. Men alle var opplyste og visste hva som kunne skje om de først skulle ha sex og dermed var det ingen som ble gravide, fordi de tok ansvar. (selvfølgelig finnes det unntak, men i min omgangskrets var det ingen tenåringsmødre). Igjen, jeg er på mange måter enig. Men samtidig så må jeg argumentere at foreldre også har et ansvar for å unngå nettopp slikt. At en mor skal ha en annen mening en en datter med hormoner løpsk er vel naturlig. Jeg var desverre ikke heldig nok til å ha en tilstedeværende mor, og hadde dermed min far å prate med slikt om. Mulig at det også har gjort meg ekstremt konservativ. Nå bor jeg i UK, og må si at tilgjengeligheten på prevansjon er er veldig god. Men de har et helt annet klassesamfunn, og er du fra arbeidsklassen, så er prevansjon ikke noe du setter høyt på listen over hva som er viktig. Ikke det å vente med sex heller. Dette er en genralisering, men tendensene viser at det er slik for flesteparten. Vi hadde ikke seksual undervisning i klassen. Vi hadde en kvinne som fortalte oss om sykdommer og hvorfor man ikek skal ha sex. Etterpå så delte hun ut kondomer med kommentaren : dere kommer bare til å gjøre det uansett..." Og med en slik holdning.. vel ja, da er det nok det som skjer ja.... men tror vi skal gi oss med at på noen steder er vi enig og på noen ikke Kjekk diskusjon var det og moro og se andres tanker ang. emnet! 1
tingeling Skrevet 25. desember 2011 #69 Skrevet 25. desember 2011 Har det i det hele tatt slått deg at dette kanskje bare var en tullegave? Husker vi syntes det var kjempemorsomt med kondomer etc i den alderen. Støtter andre her som foreslår at TS bør bruke dette som en anledning til å prate med datteren sin. Er ikke lenge siden det var en TS her skrevet av en mor som hadde tatt datteren (13 år) på fersken når hun haddew sex med kjæresten. 2
solch Skrevet 25. desember 2011 #70 Skrevet 25. desember 2011 Jeg tror jeg har forklart meg dårlig. Utforskning på uskyldig plan er selvfølgelig en del av å vokse opp. Å blande inn leketøy mener jeg er en altfor stor indikasjon som går mot sex og mot seksueller hentydninger. som 13 åring er det,etter min mening, ikke seksualitet slik som jeg tolker det man utforsker, men egen kropp og hvordan den funker. en 14 åring skal ikke ha sex. Det er min mening og den er urokkelig. Jeg mener at helsesøster skal være tilgjengelig med prevensjon(gjerne en skål kondomer i gangen utenfor kontoret, slik hadde vi det), men ikke å gå rundti klassen og dele ut kondomer. Jeg mener at dette er voksnes måte å akseptere at "ja nå kan dere bare starte". Jeg mener at det bør være mye mer fokus på å vente. Og jeg vil påstå at mange, kanskej spesielt jenter, kan miste selvrespekt om man har sex for tidlig. Jeg snakker kun ut av egen erfaring ved å snakke med venninner som er tidlig ute, så er ikke bastant på dette punktet. Man må vell bare respektere at man er forskjellige. Men jeg syntes likevel at et leketøy er nok så uskyldig. Man kan bruke alt av forskjellige andre gjenstander som man finner rundt om kring i huset som leketøy. Det handler om å oppnå nytelse, og det kan en vibrator bidra til. Man får ikke kjønnssykdommer av et leketøy som bare en selv bruker, og man blir heller ikke gravid. Selv hadde jeg sex som 14-åring. Masse sex. Selvfølgelig, det bringte med seg både gode og dårlige opplevelser, men jeg ville ikke vært foruten. Aldri følte jeg noe sexpress og jeg var flink til å sette egne grenser mens det både kommer til det ene og det andre. Kun fordi du selv ikke var klar til å debutere som 14-åring så betyr ikke det at andre er det. jada, det er kanskje litt synd at ungene vokser opp så fort, men nå er det da slik det fungerer. Men nå handler ikke denne tråden i hovedsak om når det er akseptabelt og ikke akseptabelt å debutere seksuelt, men om ei 13 år gammel jente som fikk sexleketøy og kondomer i julegave av en venninne. Da konkluderer jeg med at sexleketøy er noe uskyldig for selv å oppnå nytelse, og kondomer som oppfordrer til sikker sex. Takk for meg 1
Gjest NozMonster Skrevet 25. desember 2011 #71 Skrevet 25. desember 2011 (endret) det jeg finner snodig her, er at hun faktisk pakket den opp og ikke ble flau eller pinlig berørt av det... det sier jeg om hvor upersonlig sex har utviklet seg til å bli.. selv hadde jeg dåna av flauhet om mamma hadde sett jeg hadde fått sexleketøy- samme om jeg hadde vært 13, 17 eller 25 år! jeg hadde også blirr nokså uvel om jeg hadde sett at mamma hadde pakket opp en vibrator eller om pappa hadde pakka opp en penisring Endret 25. desember 2011 av NozMonster 2
Gjest Odd Molly Skrevet 25. desember 2011 #72 Skrevet 25. desember 2011 Så synd at voksne kjerringe ikke makter å formidle holdninger og grenser til barn og unge. My litle pony... er det så dårlig stelt hos deg? Mine tenåringer ville blitt meget flaue og skamfulle og SINTE om venner hadde gitt dem noe slikt i gave. Og ingen av dem har skade på sjel og sinn over egen seksualitet av den grunn. Vi snakker åpent sammen om disse tingene. Det største problemet til unge i dag er faktisk å stå for egne grenser. For selv de voksne drar grensene så langt ut at det å si "nei takk" gjør dem til unormale. Det er så "vanlig" med porno, nakenhet, sexhjelpemidler og trekanter at unger føler at de ikke KAN si at de ikke liker det, at de ikke vil. Slik en del legger ting frem her, så er det bare å sende ungene ut på gata før de blir 11 år, "for de gjør det allikevel". Det er leit at voksne ikke makter å være tydelige rollemodeller som viser at de mener det de sier, og står for de grensene de har satt. Amen! Godt sagt. Selv om kanskje en del av svarene her, inkludert mine egne skar litt ut av hva trådstarter egentlig spurte om.... Onani er helt normalt. Alle gjør det. Og man skal utforske sin egen seksualiet. Det viktig og bra. Men akkurat det å få en dildo som 13 åring. Jeg troooor faktisk det er spesielt..blandt kvinner som en artigsak ja...men 13 åringer...hmmm. 1
Gjest Anuket Skrevet 25. desember 2011 #73 Skrevet 25. desember 2011 Amen! Godt sagt. Selv om kanskje en del av svarene her, inkludert mine egne skar litt ut av hva trådstarter egentlig spurte om.... Onani er helt normalt. Alle gjør det. Og man skal utforske sin egen seksualiet. Det viktig og bra. Men akkurat det å få en dildo som 13 åring. Jeg troooor faktisk det er spesielt..blandt kvinner som en artigsak ja...men 13 åringer...hmmm. Beklager, men var det faktisk en dildo datteren fikk? TS skrev vibrator, og det finnes mange vibratorer som ser ut som noe helt annet enn en dildo. 3
Gjest Odd Molly Skrevet 25. desember 2011 #74 Skrevet 25. desember 2011 Beklager, men var det faktisk en dildo datteren fikk? TS skrev vibrator, og det finnes mange vibratorer som ser ut som noe helt annet enn en dildo. Sorry - datt ut et øyeblikk...he he. Begynner dette ut av diskusjonen. Må finne en ny å engasjere meg i....
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #75 Skrevet 25. desember 2011 Å blande inn leketøy mener jeg er en altfor stor indikasjon som går mot sex og mot seksueller hentydninger. som 13 åring er det,etter min mening, ikke seksualitet slik som jeg tolker det man utforsker, men egen kropp og hvordan den funker. Så det at ei jente på 13 gnir og fingrer seg i underlivet fordi det føles utrolig godt og kanskje gir en orgasme til slutt, er bare å utforske kroppen og ikke seksualitet? Og hvis det bare er utforskning av hvordan kroppen funker, hva skal de isåfall bruke disse erfaringene til, annet enn i eget sexliv senere i livet? Jeg er veldig glad for at jeg, til tross for ei ganske konservativ mor når det gjaldt onani, gjennom onani lærte kroppen min å kjenne før jeg hadde sex med en annen person. Det gjorde at jeg visste hva jeg liker og ikke liker, og dermed var bevisst på egne grenser. Unger er ikke særlig gamle før de skjønner ihvertfall hovedtrekkene i dette med samleie, så det vil nok skje ganske tidlig at jenter går fra å gni seg mot bamser og bordkanter til å ønske å fingre eller penetrere. Dette lærer dem masse om egen kropp i seksuelle situasjoner, i trygge omgivelser uten press fra noen andre. Jeg ville absolutt foretrekke at dattera mi brukte sexleketøy, som jo tross alt er laget for formålet, enn at hun endte på legevakta med diverse uegnede gjenstander i vagina. Dildoer er laget i materialer som ikke skader skjeden og er mye sunnere for underlivet enn andre ting og tang unge kåte jenter kan finne på å bruke. Vibratorer er jo bare en enklere måte å stimulere klitoris på, og er et alternativ til hender eller andre ting som måtte brukes til å gni underlivet med. En 13-åring er i puberteten og det er naturlig at hun forbereder seg på et voksent sexliv, og dette inkluderer "indikasjoner som går mot sex", enten det er onani med hender, bamser, grønnsaker eller sexleketøy. Det betyr ikke at hun er klar for å hive seg ut i et voksent sexliv, noe de fleste jenter på den alderen vet, men hun begynner å få voksne seksuelle følelser og utforsker egen kropp og seksualitet både fordi det er godt og spennende, og fordi det forbereder henne på hvordan sex med andre foregår. Men TS burde absolutt snakke med dattera. Forklare at sex er privat, både solosex og parsex, og at utforskning er normalt. Men det er også greit å nevne at sexleketøy ikke er for alle, og at man ikke MÅ bruke det dersom man ikke har lyst. Sex skal være lystbetont, ikke tvang eller noe man gjør fordi "alle andre gjør det". Det skal heller ikke være fy-fy og skambelagt. Prevensjon er en selvfølge. 5
Gjest gg Skrevet 25. desember 2011 #76 Skrevet 25. desember 2011 Hvordan man klarer å oppfatte noen som er 13 år som et barn, er for meg en gåte. Hadde dere sette den enorme forandringen i hjernen som skjer i det øyblikket hormonene produseres, så er jeg sikker på at ingen av dere hadde klart å samenlingne 12-13 åringer med et barn. Hele puberteten er en tillveningsfase. Kroppen er rett og slett nødt til å venne seg til hormonene. Den første fasen så produseres østrogenet kun om natten og dosene er ufattelig små. Det kommer som et støt gjenntatte ganger med jevne mellomrom. Jo mindre dosene er jo større er sjokket på kroppen, noe som forklarer hvorfor en del jenter får pupper over natten. Jo mindre dosene er jo mer forandre hjernen seg også. Etter hvert som månendene går så kommer disse dosene i større og større doser, men da går også utvikklingen saktere. Ser man på unge jenter i 11-14 års alderen som utvikkler spiseforstyrrelser så vil man se at kroppen slutter å produsere homoner på begrunn av underærneringen. Hovedproblemene som oppstår er at man håpper over prosessen å går fra ingen hormoner til en konstant gjennomstrømnig av hormoner som desverre ender oftest med at de unge får kraftige depresjoner og andre psykiske problemer. puppene blir aldirg noe særlig stor, men gjennom lege hjelp og hormon . Kroppen takkler det rett og slett ikke. Poenget mitt her er at den enorm forandringen som oppstår helt i starten av puberteten gjør at man en gang i 11-13 års alderen ikke lenger kvalifiseres som et barn. forandringen som skjer både fysisk og psykisk er rett og slett for stor. Selv var jeg 11 år første gangen jeg oppdaget at jeg hadde fått krem i tuben. Min far kom merkelig nok ikke så mange dagene etter dette og forklarte til meg hvor viktig der var og ikke bare tenke på det jenter/kvinner har mellom føttene, men onani var heller ingen ting å skjemmes over. Det var en lang prat som var kanskje litt flaut men heller ikke kjempe flaut. Nå som jeg er 29 år gammel så forstår jeg mere om hvor heldig jeg var som hadde foreldre som ikke prøvde å få meg til å skjemmes over min egen seksualitet. Jeg har fått en utrolig avslappet forhold til kropp og seksualitet. Jeg ser kansje på porno sånn ca 2-4 ganger i året. Onanerer ca 2-3 ganger hver enste dag, bortset fra når jeg er syk og sånt. Jeg husker også at den dagen jeg fylte 13 år så kom mine foreldre å grattulerte med dagen og sa, nå har du blitt en tennåring. For meg så var dette en enorm lettelse. Det var temmelig kjipt å skulle bli sammenlingnet med noen korte vesner på 110cm som fremdeles trodde afrika var et land. Jeg fikk en annerkjennelse om jeg var blitt eldre og jeg hadde blitt smartere. Men samtidelig så gjorde mine foreldre det klinkenes klart at bare fordi jeg ikke lengere var et barn, så er det fremdeles et godt stykke igjenn til jeg ble voksen. At mange kaller 13 åringer for barn er oftest basert på sterke følelser som kommer fra foreldre som sliter med å slippe taket i takt med den naturlige utvikklingen og kan for mange unge mennesker oppleves som en svak form for undertrykking. Det eneste som definerer en 12-14 åing som et barn kommer av juridiske grunner, men ellers så forflytter vi 12-13 åringer fra barneskolen og over til ungdomsskolen som betyr at vi har offisielt har erklært 12-13 åringer som ungdommer. Selveste begrepet tennåring er et kjennetegn på en gruppe mennesker som er mellom tretten til nitten år gammel, dette styrker deffinsjonen betraktlig. Hvis man insisterer på kalle de barn, så er det egentlig ikke rart at mange sliter med å takkle det biologiske mennesket. Vårt DNA er et diktatur som ingen foreldre kan kjempe imot, seksualiteten kommer i denne alderen uansett om man vil det eller ikke. 7
chicadee Skrevet 25. desember 2011 #77 Skrevet 25. desember 2011 Hvordan man klarer å oppfatte noen som er 13 år som et barn, er for meg en gåte. Hadde dere sette den enorme forandringen i hjernen som skjer i det øyblikket hormonene produseres, så er jeg sikker på at ingen av dere hadde klart å samenlingne 12-13 åringer med et barn. Hele puberteten er en tillveningsfase. Kroppen er rett og slett nødt til å venne seg til hormonene. Den første fasen så produseres østrogenet kun om natten og dosene er ufattelig små. Det kommer som et støt gjenntatte ganger med jevne mellomrom. Jo mindre dosene er jo større er sjokket på kroppen, noe som forklarer hvorfor en del jenter får pupper over natten. Jo mindre dosene er jo mer forandre hjernen seg også. Etter hvert som månendene går så kommer disse dosene i større og større doser, men da går også utvikklingen saktere. Ser man på unge jenter i 11-14 års alderen som utvikkler spiseforstyrrelser så vil man se at kroppen slutter å produsere homoner på begrunn av underærneringen. Hovedproblemene som oppstår er at man håpper over prosessen å går fra ingen hormoner til en konstant gjennomstrømnig av hormoner som desverre ender oftest med at de unge får kraftige depresjoner og andre psykiske problemer. puppene blir aldirg noe særlig stor, men gjennom lege hjelp og hormon . Kroppen takkler det rett og slett ikke. Poenget mitt her er at den enorm forandringen som oppstår helt i starten av puberteten gjør at man en gang i 11-13 års alderen ikke lenger kvalifiseres som et barn. forandringen som skjer både fysisk og psykisk er rett og slett for stor. Selv var jeg 11 år første gangen jeg oppdaget at jeg hadde fått krem i tuben. Min far kom merkelig nok ikke så mange dagene etter dette og forklarte til meg hvor viktig der var og ikke bare tenke på det jenter/kvinner har mellom føttene, men onani var heller ingen ting å skjemmes over. Det var en lang prat som var kanskje litt flaut men heller ikke kjempe flaut. Nå som jeg er 29 år gammel så forstår jeg mere om hvor heldig jeg var som hadde foreldre som ikke prøvde å få meg til å skjemmes over min egen seksualitet. Jeg har fått en utrolig avslappet forhold til kropp og seksualitet. Jeg ser kansje på porno sånn ca 2-4 ganger i året. Onanerer ca 2-3 ganger hver enste dag, bortset fra når jeg er syk og sånt. Jeg husker også at den dagen jeg fylte 13 år så kom mine foreldre å grattulerte med dagen og sa, nå har du blitt en tennåring. For meg så var dette en enorm lettelse. Det var temmelig kjipt å skulle bli sammenlingnet med noen korte vesner på 110cm som fremdeles trodde afrika var et land. Jeg fikk en annerkjennelse om jeg var blitt eldre og jeg hadde blitt smartere. Men samtidelig så gjorde mine foreldre det klinkenes klart at bare fordi jeg ikke lengere var et barn, så er det fremdeles et godt stykke igjenn til jeg ble voksen. At mange kaller 13 åringer for barn er oftest basert på sterke følelser som kommer fra foreldre som sliter med å slippe taket i takt med den naturlige utvikklingen og kan for mange unge mennesker oppleves som en svak form for undertrykking. Det eneste som definerer en 12-14 åing som et barn kommer av juridiske grunner, men ellers så forflytter vi 12-13 åringer fra barneskolen og over til ungdomsskolen som betyr at vi har offisielt har erklært 12-13 åringer som ungdommer. Selveste begrepet tennåring er et kjennetegn på en gruppe mennesker som er mellom tretten til nitten år gammel, dette styrker deffinsjonen betraktlig. Hvis man insisterer på kalle de barn, så er det egentlig ikke rart at mange sliter med å takkle det biologiske mennesket. Vårt DNA er et diktatur som ingen foreldre kan kjempe imot, seksualiteten kommer i denne alderen uansett om man vil det eller ikke. For noe latterlig å si. For det første; jeg har ingen unger. Ikke har jeg tenkt å få unger heller. For det andre så ER 13 år innen barnegrensen. Å komme med utrykk som tenåring, og noe hormon pjatt som argument for at NÅ er de klar for voksenlivet men ikke voksne enda er jo å motsi seg selv. Selvfølgelig skal man anerkjenne at barna skal ha mer frihet. Men det er en grunn til at de er barn fordi de trenger grensesetting. Og den dagen jeg får barn selv, så skal jeg begynne kroppsundervisningen på dem fra de er gamle nok til å begynne på skolen; og samtidig lære dem at noen ting kan man faktisk vente litt med. Det handler om impulskontroll også. Å argumentere at en 13 åring skal få vibrator er så på bærtur. Og som en over sier: for noen holdninger! Ikke rart barn har sex når mange voksne er så elendige rollemodeller. Makan!
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #78 Skrevet 25. desember 2011 For noe latterlig å si. For det første; jeg har ingen unger. Ikke har jeg tenkt å få unger heller. For det andre så ER 13 år innen barnegrensen. Å komme med utrykk som tenåring, og noe hormon pjatt som argument for at NÅ er de klar for voksenlivet men ikke voksne enda er jo å motsi seg selv. Selvfølgelig skal man anerkjenne at barna skal ha mer frihet. Men det er en grunn til at de er barn fordi de trenger grensesetting. Og den dagen jeg får barn selv, så skal jeg begynne kroppsundervisningen på dem fra de er gamle nok til å begynne på skolen; og samtidig lære dem at noen ting kan man faktisk vente litt med. Det handler om impulskontroll også. Å argumentere at en 13 åring skal få vibrator er så på bærtur. Og som en over sier: for noen holdninger! Ikke rart barn har sex når mange voksne er så elendige rollemodeller. Makan! Noen barn, tenåringer er rett og slett mer modne enn andre, det varierer fra individ til individ. Noen er klar for vibratorer fra tidlig alder, andre ikke. Synes heller det mer hårreisende at mange overser at mange "barn" er mer utviklet enn andre og dermed også har helt andre behov. Å nekte et barn som har visse behov blir sett på som mishandling, og det frister nesten å si at det er mishandling å nekte barnet sitt å få utløsning hvis det er det de selv ønsker. Damer med et problem med at barna deres faktisk er seksuelle individer er elendige rollemodeller som ikke klarer å se lenger enn sine egne fordommer. 6
Gjest Kim Skrevet 25. desember 2011 #79 Skrevet 25. desember 2011 (endret) Jeg må si at jeg synes de pietistiske holdningene til TS gir meg en emmen smak i munnen. Jeg hadde sex som 13 åring og det ble da folk av meg. Tror det er ganske så vanlig at trettenåringer utforsker på egenhånd og med andre, som mange her har sagt, så er det bedre at hun bruker en vibrator enn banan, agurk, playstationkontroll osv. Kondomer er jo en fin ting å ha, kanskje hun og bestevenninen har snakket om sex og sånt og blitt eninge om å gi hverandre sånne presanger? Er dog enig at det er litt rart å gi slikt som en pressang ment å åpnes i offentlighet. Endret 26. desember 2011 av Kim
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #80 Skrevet 25. desember 2011 Jeg tenker at dette er veldig upassende for en 13 åring. Hadde hun vært 16 år så skjønner man at det er en spøk, men dette ble litt for tidlig. Men en ting som er sikkert er at flere og flere unge allerede har vært borte i sånne ting... tragisk! Du kan nok ikke nekte henne å være sammen med venninnen eller og beholde gaven, snakk heller med henne om blomsten og bien slik at hun vet. La henne få vite, det er det som er viktig! La henne vite hva dette går ut på, mane 13 åringer vet ingenting om sex, og mange debuterer tidligere og tidligere, derfor tror jeg det er smart å snakke med jenta om det. Kanskje hun venter lengre enn de jentene som ikke vet noenting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå