Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2011 #1 Skrevet 25. desember 2011 Hva synes dere om at deres 13 år gamle datter får vibrator og kondomer av ei venninne i julegave? Jeg ble rett og slett kvalm da jeg så hva hun fikk og trodde med det samme at det var noen som gjorde dette for å være slem, men det var det ikke, det var fra hennes beste venninne og datteren min ble glad. Hun ble ikke en gang flau. Kan og nevne at venninna hennes er et år eldre og blir 15 i februar. Min datter blir ikke 14 før i oktober så hun har jo nesten nettopp blitt 13 også. Og er det ikke 18-grense på slike ting uansett? Burde jeg kanskje nekte henne å treffe venninna noe mer? Jeg synes ikke noe om den slags ting, spesielt sexleketøy og i hvertfal ikke til et barn. Hvordan takler jeg dette? Jeg føler det blir vanskelig å ta det fra henne. Men hva ville du gjort? Er det greit å ta det og eventuelt gi det tilbake når hun er 18? 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #2 Skrevet 25. desember 2011 Jeg tror ikke du oppnår stort ved å nekte henne verken gavene eller å være med veninna. Sett deg ned og snakk med jenta di om sex og følelser. Hun er 13, og det er ganske naturlig at man er nysgjerrig på egen sexualitet og pubertet når man har kommet så langt. Da er det viktig at du viser at du også er klar for, og åpen for å snakke om dette, hvis du ønsker å ha et åpent og godt forhold til jenta di framover. 23
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #3 Skrevet 25. desember 2011 Nei, dette er overhode ikke greit. Jeg ville tatt en prat med henne og fått henne til å få en viss forståelse for at dette ikke er greit og så hadde jeg kastet det. Høres egentlig ikke ut som noen ok venninde heller synes nå jeg og synes det virker som hun er litt for gammel for for din datter. 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #4 Skrevet 25. desember 2011 Ekstremt upassende, ja! Hva du skal gjøre med det, får du se selv. 18-årsgrense er kanskje litt drøyt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #5 Skrevet 25. desember 2011 Fy faen! Jeg hadde klikket. Kjøpe sexleketøy til en 13-åring!!!! Eller en som akkurat har vært 12 år........ 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #6 Skrevet 25. desember 2011 Husker vi også ga en vibrator til en venninne i 14 års bursdagsgave. Da var vi selv 13. Hun var den av venninnene som snakket om sex (hun hadde ikke hatt sex enda), onanering, gutter osv.. uten blygsel til oss andre. Fra oss var det ment som en tullegave. Men hadde vært mer upassende om det var en voksen person som hadde gitt dette... De ser nysgjerrige. Det er ikke sikkert hun kommer til å bruke den eller kondomene. Men det kan hende hun allerede har et sexliv uten at du vet om det.. 4
Labello Skrevet 25. desember 2011 #7 Skrevet 25. desember 2011 Nekte henne å treffe venninna? Det der kan ha vært en tullegave, tror ikke du trenger å være så ekstrem. 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #8 Skrevet 25. desember 2011 hadde sagt til venninnen hennes at det var upassende 1
Populært innlegg Gjest Skrevet 25. desember 2011 Populært innlegg #9 Skrevet 25. desember 2011 Kanskje litt upassende gave om den lå under treet og ble åpnet i samvær med andre .MEN, jeg synes ikke det er upassende at jenter på den alderen leker med egen seksualitet og lærer seg til å bli trygg på den (og leketøy er vanlig å eie i disse dager). Når det gjelder kondomer så er jo det flott å beskytte seg med - selv om du kanskje synes det er i tidligste laget at hun får dem. Men bedre før enn forseint!!!På tide med en åpen mor/datter-samtale om sex,kjærlighet,kjønnssykdommer etc, uten fordømmelser.Og at det er greit å vente med sex. At DU ikke liker "den slags ting og spesielt sexleketøy", skal ikke frata datteren din av å ha glede av det. Jeg får en følelse av at du er litt "rigid" i holdningene dine når du spør om du skal ta fra henne gaven.Det synes jeg ikke du skal. Datteren din er ikke lenger bare et barn (selv om det er litt vondt noen ganger å innse det) - men ei jente på full fart i pubertet og inn i ungdomstida. Stikkord for disse årene fremover er ÅPENHET og dialog - som du igjen vil vinne på ved å få et flott forhold til dattera di i ungdomstida. 66
Labello Skrevet 25. desember 2011 #10 Skrevet 25. desember 2011 Kanskje litt upassende gave om den lå under treet og ble åpnet i samvær med andre .MEN, jeg synes ikke det er upassende at jenter på den alderen leker med egen seksualitet og lærer seg til å bli trygg på den (og leketøy er vanlig å eie i disse dager). Når det gjelder kondomer så er jo det flott å beskytte seg med - selv om du kanskje synes det er i tidligste laget at hun får dem. Men bedre før enn forseint!!!På tide med en åpen mor/datter-samtale om sex,kjærlighet,kjønnssykdommer etc, uten fordømmelser.Og at det er greit å vente med sex. At DU ikke liker "den slags ting og spesielt sexleketøy", skal ikke frata datteren din av å ha glede av det. Jeg får en følelse av at du er litt "rigid" i holdningene dine når du spør om du skal ta fra henne gaven.Det synes jeg ikke du skal. Datteren din er ikke lenger bare et barn (selv om det er litt vondt noen ganger å innse det) - men ei jente på full fart i pubertet og inn i ungdomstida. Stikkord for disse årene fremover er ÅPENHET og dialog - som du igjen vil vinne på ved å få et flott forhold til dattera di i ungdomstida. +1 fra meg 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #11 Skrevet 25. desember 2011 En 13-åring med dildo? Ja, hva så egentlig? Hva er problemet? Er det ikke bedre at hun har en dildo enn en ekte penis da? Og kondomer, har hun sex, er det ikke bra at hun beskytter seg? Ta sexpraten du, men å behandle henne som at hun har gjort noe galt er idioti for det har hverken hun eller venninna hennes gjort og kan i verstefall ødelegge hele sexlivet hennes. 22
HopelessFear Skrevet 25. desember 2011 #12 Skrevet 25. desember 2011 Syns ikke det er så upassende. Mulig jeg er fra den yngre generasjonen og fordi jeg hadde en pervers bestemor som kunne finne på å gi meg slikt. Selv om hun har fått slike ting (som sikkert er ment for tull.) så oppfordrer det ikke til sex. Mulig å utforske kroppen sin, som er veldig positivt. 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #13 Skrevet 25. desember 2011 Hun pakket opp dette med andre mennesker rundt seg, og ble ikke flau?? Høres ut som den 13åringen din mangler noen skrupler... 9
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #14 Skrevet 25. desember 2011 Dere som er så i mot dette, er dere i mot at en 13 åring fingrer også da? Eller kan det ikke sammenlignes? Vel, ok, men har man ikke dildo så kan man bruke gullerot, agurk, banan og lignende. Nå skal dere vel nekte barna grønnsaker? Da jeg var liten, rundt 12-14 år så hadde jeg ikke muligheten til å skaffe meg sånt, brukte hovedsaklig fingeren, men vet dere hva jeg brukte som vibrator? Jeg brukte playstationkontrollene. De som rister. Funket kjempefint. Er det noe bedre enn vibrator eller dildo? Ulikt utseende, men samme effekt. 5
loffen Skrevet 25. desember 2011 #15 Skrevet 25. desember 2011 (endret) Syns ikke det er så upassende. Mulig jeg er fra den yngre generasjonen og fordi jeg hadde en pervers bestemor som kunne finne på å gi meg slikt. Selv om hun har fått slike ting (som sikkert er ment for tull.) så oppfordrer det ikke til sex. Mulig å utforske kroppen sin, som er veldig positivt. Oida.. jeg synes jo at kondomer var en indirekte oppfordrning til sex.. Jeg hadde ikke likt om datteren min fikk en slik julegave! glemte siteringen.. Endret 25. desember 2011 av loffen 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #16 Skrevet 25. desember 2011 Oida.. jeg synes jo at kondomer var en indirekte oppfordrning til sex.. Jeg hadde ikke likt om datteren min fikk en slik julegave! Jeg vil nå heller si, en oppfordring til å beskytte seg. 21
KaDust Skrevet 25. desember 2011 #17 Skrevet 25. desember 2011 (endret) De fleste begynner vel å utforske seg selv i 11 års alder. Vær glad hun ikke føler hun trenger å skjule det for deg i stedet. Endret 25. desember 2011 av KaDust 9
Gjest UngKalven Skrevet 25. desember 2011 #18 Skrevet 25. desember 2011 Hun pakket opp dette med andre mennesker rundt seg, og ble ikke flau?? Høres ut som den 13åringen din mangler noen skrupler... Høres mer ut som moren har noen skrupler for mye. Det er naturlig å begynne å tenke på sex og den alderen. Moren vokste opp i en tid som var mye strengere på det området. Derfor reagerer hun slik hun vet sine foreldre ville reagert i samme situasjon da hun var ung (naturlig nok). Den nye generasjonen som vokser opp har et mye friere forhold til disse tingene. 5
loffen Skrevet 25. desember 2011 #19 Skrevet 25. desember 2011 (endret) Er det virkelig så vanlig at 13-åringer har sex, at kondomer er 'kjekt å ha'?? Uansett så er det vel ikke noe som er vanlig å gi i julegave. Endret 25. desember 2011 av loffen 5
HopelessFear Skrevet 25. desember 2011 #20 Skrevet 25. desember 2011 Er det virkelig så vanlig at 13-åringer har sex, at kondomer er 'kjekt å ha'?? Uansett så er det vel ikke noe som er vanlig å gi i julegave. Blir mer og mer vanlig dessverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå