Gå til innhold

sigma objektiv på canon kamera

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en zoomlinse som ble kjøpt for noen år siden til et sony speilrefleks. Men nå har jeg gått over til canon eos 550d. Har lest flere steder at sigma linser skal passe canon kameraer. Men får rett og slett ikke til å sette på objektivet. Har et annet et,som fulgte med tror jeg. Fra canon som funker fint :) Er det meningen at det skal kunne brukes, eller gjelder det bare noen få objektiver?

Er ikke så veldig flink med kamera, hhehe..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sigma har objektiver til Canon og Sony (og Nikon), men de er forskjellige og kan ikke brukes på tvers av kameramerker.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe en adapterring som gjør at du kan bruke f.eks Nikon objektiver på Canonkamera

Skrevet

Nei, det er ikke meningen at det skal kunne brukes. Det er kun objektiver med Canon-fatning som passer på Canon-kameraer. Sigma lager objektiver til forskjellige kameraprodusenter, altså finnes de i utgaver med Sony-fatning, Canon-fatning, Nikon-fatning osv.

Det vil nok ikke være ideelt med en adapter, da vil du nok miste autofokusmulighetene.

Skrevet

Takk for svar :D

- TS

Skrevet

Ja, enten kjøper du et billig brukt sonykamera på e-bay, eller så selger du zoomen for noen kroner, og bruker det du får for den til å delfinansiere ei tilsvarende brukt for Canon.

Det er bare de grøvste zoomene som er verdt å gå og drasse på, fordi det meste greier du med normaloptikk og fire skritt frem eller tilbake. Har du allerede en zoom som gir deg noe omkring 34-80mm kan du ofte greie deg fint med den og føttene. Eventuelt en 2 ganger teleadapter.

Du tjener så lite tele-/kikkerteffekt med de fleste telezoom, at jeg ville heller satset på en god vidvinkel først, og så heller bruke teleadapter, føtter og forstørrelse de få gangene du trenger mer tele enn 60-90mm til portretter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...