AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #1 Skrevet 25. desember 2011 Ja, det er ikke bare dere folk som sliter med å gå ned i vekt, men opp i vekt også. jeg spiser sunn mat og er opptatt av det. til vanlig skeier jeg ut en gang i uka. jeg har lenge forsøkt å legge på meg, men får ikke til, og da tenker jeg at kanskje jula er rette tid for å klare å legge på seg. Men hva skal jeg spise? for den siste uken har jeg kanskje gått ned noen kg. er 162, var 47 kg, men nå er jeg ca 45, det er helt grusomt. kan jeg kose meg med snop om kveldene og dessert de fleste dagene i jula å kanskje oppfylle disse ønskene? jeg har egentlig aldri ville legge på meg på usunn mat, men av sunn mat, noe som til nå ikke har funka. så jeg lurer på om en uke med dette vil skade? hva og hvor mye kan jeg spise? TAKK FOR SVAR.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #2 Skrevet 25. desember 2011 Å legge på seg er ofte like vanskelig, og av og til vanskeligere enn å gå ned i vekt. spis mye proteiner og trege karbohydrater, men viktigst av alt er at du øker det generelle kaloriintaket ditt, og ser på hvor mye du trener i forhold. Trening er sunt, og må for all del ikke kuttes ut, men da må fokuset ligge på å bygge muskler og ikke forbrenne kalorier =) 1
Gjest MorAase Skrevet 25. desember 2011 #3 Skrevet 25. desember 2011 Ikke tenk på slike korte løsninger som dette. Søk heller permanente omlegginger i livsstil. Det tar lenger tid, men gir så utrolig mye bedre resultater.
Gjest *Maja* Skrevet 25. desember 2011 #4 Skrevet 25. desember 2011 Kjør på med sunt fett fra valnøtter/mandler, solsikkeolje, avocado egg etc. Spis trege karbs(grov pasta, brød, brun ris), godt med proteiner. Du spiser nok ikke godt nok, selv om du spiser sunt. Du må øke kaloriinntaket ditt. Magesekken sin er sikkert ikke særlig stor så du burde øke apetitten din ved å spise flere små måltider om dagen og etterhvert øke volumet.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #5 Skrevet 25. desember 2011 Jeg spiser 4-6 ganger om dagen. Og har et variert og stabilt kosthold, men nå i julen blir det noe annerledes, og siden det kun er jul en gang i året så tillater jeg med det og tenker at det gjør ikke noe. Jeg er ganske streng med kostholdet mitt, passer på at jeg får i meg mest proteiner og karbohydrater, noe fett, som da er sunt. I og med at jeg sliter såpass med å gå opp i vekt har jeg ikke trent på veldig lenge. Men er ellers aktiv, hvor jeg går til og fra skolen, er i praksis på sykehus, rydder og vasker mye hjemme. Men etter nyåret skal jeg begynne å trene igjen, hvor jeg da skal bygge muskler. Jeg har veldig lite fett på kroppen, og skulle gjerne hatt mer. Jeg vil at kroppen min skal se ut som en kvinnekropp, ikke en spinkel anoreksi/guttekropp. Så om jeg spiser en del usunt nå i julen og kanskje får litt fett på kroppen, vil det ikke bli lettere for meg å bygge muskler av dette?
Marikke Skrevet 28. desember 2011 #6 Skrevet 28. desember 2011 Jeg har det samme problemet. Jeg er 173 cm høy og veier 50 kg. Jeg har prøvd "alt" for å legge på meg, men det eneste som virkelig fungerer er styrketrening sammen med et sunt kosthold. Det er ingen vits i å spise masse feit julemat. Det er (nesten) like usunt for oss tynne som for alle andre. Jeg kommer aldri til å få noen timeglassfigur, men litt muskler på de rette stedene gjør mye for utseendet og selvfølelsen. Et tips når det gjelder muskelbygging er å få i seg nok karbohydrater under og etter trening. Jeg kan ikke så mye om teorien rundt dette, men det finner du sikkert hvis du googler litt. Det har noe med at kroppen må ha materialer å jobbe med når den skal bygge opp musklene som du nettopp har slitt ut. Jeg pleier å spise et karbo-rikt måltid innen en halvtime etter en treningsøkt. (Brødskive med brunost, smoothie el.l.)
ablaze Skrevet 29. desember 2011 #7 Skrevet 29. desember 2011 Det står ikke noe om hvor gammel du er, men i utgangspunktet spiller ikke det noen rolle. Grunnen til at jeg lurte var da jeg lurer på om du går på p-piller. Dette er noe som gjør at mange jenter legger litt på seg. Jeg var selv veldig tynn når jeg var ung (fikk høre at jeg så syk ut og måtte legge på meg) selv om jeg var frisk og spiste normalt. Jeg startet på p-pille når jeg var 15 og det gjorde nok litt med vekta. Jeg tror trening vil hjelpe en del. Muskler vil gjøre at beina blir litt større (vil spesielt gi utslag på leggene - vet selv at de lett kan se litt tynne ut..) Det vil også gjøre at armene blir litt mer markerte og derfor ser litt større ut. Jeg vil ikke anbefale deg å spise så mye grapsemat du kan, for det vil på ingen måte være bra for deg. Jeg kan ikke gjøre annet enn å ønske deg lykke til. Jeg vet mange sier det er et luksusproblem, men jeg vet også at det ikke er noe gøy. 1
Bollocks Skrevet 29. desember 2011 #8 Skrevet 29. desember 2011 Jeg vil først si at jeg ikke er noen ekspert på dette her, men snakker bare av personlig erfaring! Jeg husker da jeg var tynnere enn det jeg er nå (er 170 cm høy og veide 47 kilo på det minste). Jeg brukte korte løsninger som junkfood og sluttet treningen helt for å gå opp i vekt, men det gjorde bare ting verre. Jeg ble trøtt og slapp, og dermed sov jeg mye - noe som gjorde at jeg ofte sov over noen måltider, og vips; vekta raste ned igjen. Dessuten steg blodsukkernivåene noe enormt, og jeg var i risikosonen for diabetes, til tross for at jeg var undervektig. Hvilepulsen var også altfor høy. Da måtte rutiner endres. Jeg begynte å trene igjen, men samtidig økte jeg inntaket av kalorier - og ikke minst proteiner og karbohydrater. Energinivået steg, og jeg ble mer produktiv i hverdagen. Jeg vet at det er vanskelig å spise mye dersom man har høy forbrenning og dårlig matlyst. Jeg prøver å spise fem ganger om dagen, og gjerne begynne med en stor og god frokost med masse frukt og grønt. Mange mellommåltider som består av frukt hjelper på, for det tynger ikke så mye. Ja, det er vanskelig å legge på seg, men for all del ikke bli usunn. Egentlig føler jeg meg veldig heldig som kan spise mye (og usunn) mat uten å legge på meg (siden jeg liker å spise), men problemet er det at man ofte blir uvitende og ikke legger merke til at kroppen forfaller innvendig. Tenk langsiktig! - Akkurat som de som ønsker å gå ned i vekt permanent. Øk inntaket gradvis. Kjappe løsninger er ikke det beste. Man blir bare trøtt, slapp og drittlei! Som noen nevnte tidligere, så er muskelbygging bra. Det er bedre å være slank og tonet, enn slank og utrent uansett om man vil ha kurver eller ei. Nå er jeg derimot en fattig student, og toast, pepsi og frossenpizza er daglig kost, og det er ikke bra :S Jeg må skjerpe meg! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå