acna Skrevet 25. desember 2011 #1 Skrevet 25. desember 2011 Minsten fikk leke-maskingevær i julegave. Det er stort, fælt og det lager grusomme skytelyder. Det kan ikke forveksles som noe annet, det er en kopi av ett våpen. Hvordan hadde du reagert? Og hva ville du gjort med gaven? (Den kan ikke byttes) Minsten er 2 år.
Kosemose Skrevet 25. desember 2011 #2 Skrevet 25. desember 2011 Jeg er personlig ikke så glad i krigsleker av den type du beskriver, så jeg ville kanskje latt leken forsvinne på mystisk vis (dvs kastet den). Det er dere som foreldre som må definere hva som er greit og hvordan dere ønsker å ha det, og hva dere syns er ok på barnets vegne. I mine øyne er ikke dette så veldig problematisk. Og det at leken ikke kan byttes - so what? ungen fikk sikkert nok av andre leker 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #3 Skrevet 25. desember 2011 Mitt barn får ikke leke med krigsleker, spesiellt de som ser ut som ekte våpen, synes det er lite gjennomtenkt å gi slike gaver. Jeg hadde hevet det. 6
Dallandra Skrevet 25. desember 2011 #4 Skrevet 25. desember 2011 Jeg ville gitt den tilbake til giver med beskjed om at denne type leke er det ALDRI greit å gi et barn. Ikke når det er 2, ikke når det er 7, og ikke når det er 17. Her i huset er vi ivrige jegere, men lekevåpen har vi nulltoleranse mot. 12
Kosemose Skrevet 25. desember 2011 #5 Skrevet 25. desember 2011 Jeg ville gitt den tilbake til giver med beskjed om at denne type leke er det ALDRI greit å gi et barn. Ikke når det er 2, ikke når det er 7, og ikke når det er 17. Her i huset er vi ivrige jegere, men lekevåpen har vi nulltoleranse mot. Akkurat det syns jeg ikke du skal gjøre, TS. Det er kanskje ikke greit å gi krigsleker til barn, men det er da ikke greit å fornærme folk heller? Det er ikke sikkert de tenkte seg så nøye om, og folk er uansett forskjellige. Noen syns ikke krigsleker er så farlig, og selv om det er uforståelig for meg så trenger man ikke lekse opp for voksne folk som gjør noe en selv ikke ville gjort... Det ble sikkert gitt i beste mening. 6
acna Skrevet 25. desember 2011 Forfatter #6 Skrevet 25. desember 2011 Takk for svar. Jeg må innrømme at jeg ble målløs da papiret forsvant, og vi så hva det var. Med juli-måned sterkt i minnet, så gav denne gaven meg en vond klump i magen. Gaven ligger nå innerst i kjøkkenskapet, og den havner i søpla, straks barna er i seng. Giveren har nok tenkt at han selv synest den var tøff. Jeg kommer ikke til å si noe til vedkommende, men heller prøve å påvirke fremtidige gaver. 3
Gjest *Røyskatt* Skrevet 25. desember 2011 #7 Skrevet 25. desember 2011 Siden den ikke kan byttes hadde jeg og kastet den. Jeg syns ikke en maskingevær er noe gøyt som lekesak.. 3
Gjest Best Skrevet 25. desember 2011 #8 Skrevet 25. desember 2011 (endret) Kast det, ungen vil jo ikke savne det. Jeg fjerner leker som ikke passer, stilt og fredelig;-) Endret 27. desember 2011 av Best 1
Gjest pysepusen Skrevet 25. desember 2011 #9 Skrevet 25. desember 2011 Jeg hadde kastet leken etter leggetid.
Chelmon Skrevet 26. desember 2011 #14 Skrevet 26. desember 2011 Akkurat det syns jeg ikke du skal gjøre, TS. Det er kanskje ikke greit å gi krigsleker til barn, men det er da ikke greit å fornærme folk heller? Jeg ville ha sagt i fra og forklart hvorfor, det er jo mye bedre enn at leken bare forsvinner vel. Ville også forklart til barnet hvorfor det ikke er greit når han blir eldre. Dersom jeg hadde gitt en gave mottaker synes er skikkelig ille, hadde jeg blitt glad for å få vite det så jeg ikke gir noe i samme stil året etter.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #15 Skrevet 26. desember 2011 Ville selvfølgelig kastet det. (Og avsender må være passe spesiell som velger å gi et lekevåpen i julegave bare måneder etter 22. juli..)
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #17 Skrevet 26. desember 2011 Ville selvfølgelig kastet det. (Og avsender må være passe spesiell som velger å gi et lekevåpen i julegave bare måneder etter 22. juli..) Og jeg ville forøvrig tatt det opp på en pen måte med avsender at mine barn ikke får ha lekevåpen.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #18 Skrevet 26. desember 2011 Return to sender. Hva slags type menneske gir en slik gave? 1
Gjest EryMax Skrevet 26. desember 2011 #19 Skrevet 26. desember 2011 De som har vokst opp med lekevåpen selv kanskje? Jeg hadde mange pistoler og gevær i barndommen, å jeg kan ikke si at det har gjort meg til et dårlig menneske. 2 år er kanskje litt ung, men fra 6-7 års alder var vi ute å lekte krig. Det var bare helt ufarlig barnelek, vi koset oss masse. 3
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2011 #20 Skrevet 27. desember 2011 Slike lekevåpen selges jo overalt i leketøysbutikker, så jeg kan veldig godt forstå at noen tror det er helt greit å kjøpe sånt, og at dette er sånt gutter liker. Når man ikke selv har små barn, så er det ikke alltid så godt å vite. Og om man selv har små barn, så er det store forskjeller på hva den enkelte familie synes er greit og ikke. Selv ser jeg at veldig mange reagerer ekstremt sterkt på ting ang. småbarn, som jeg selv ikke ville reagert på i det hele tatt, og at jeg dermed lett kunne tråkka i salaten og blitt samtaletema det neste halve året.. Så...døm ikke den som kom med gaven. De trodde sikkert det var sånne ting som var normalt å kjøpe. De har nok ikke gjort det for å være stygg. Jeg synes også det er helt unødvendig å levere pakken tilbake sammen med en beskjed om hva som er greit å gi og ikke. Det hadde ihvertfall ikke kommet flere pakker fra meg da, for å si det sånn. Hvis mitt barn hadde fått en pakke som jeg absolutt ikke likte, så hadde jeg prøvd å la det passere i stillhet så godt jeg kunne. La barnet leke med det et par dager, og så er nok nyhetens interesse over, og du kan gjemme det bort litt og pense oppmerksomheten til barnet over på noe annet. Etterhvert som barnet har glemt hele leken, så kan du lure det i bosset. Trenger ikke absolutt lage noe mer drama over det enn dette.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå