Gå til innhold

Hvor lenge kan man gå uten mat før det blir farlig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg så en dokumentar om en fyr som vandret i en jungel, og gikk i nesten 1 mnd uten mat, og minimalt med drikke. Han hadde malaria itillegg, men han klarte til slutt å komme seg ut av jungelen og til sivilisasjonen.

Når det jordskjelvet var på Haiti for noen år siden, var det folk som lå fastklemt inni bygninger som lå 14 dager uten mat og vann...de overlevde.

Noen ville bukket under etter 1 uke.

Det har nok mye å si på allmenntilstand og gener. Noen tåler mer påkjenning enn andre før de bukker under.

Jeg så en dokumentar om en fyr som vandret i en jungel, og gikk i nesten 1 mnd uten mat, og minimalt med drikke. Han hadde malaria itillegg, men han klarte til slutt å komme seg ut av jungelen og til sivilisasjonen.

Når det jordskjelvet var på Haiti for noen år siden, var det folk som lå fastklemt inni bygninger som lå 14 dager uten mat og vann...de overlevde.

Noen ville bukket under etter 1 uke.

Det har nok mye å si på allmenntilstand og gener. Noen tåler mer påkjenning enn andre før de bukker under.

Jepp, og i tillegg; når man opplever krisesituasjoner som de du nevner så går kroppen inn i overlevelsesmodus på en måte. Adrenalinet pumper og du får en mye bedre utholdenhet.

Men det er nok mange som ikke ville tåle det i det hele tatt. For eksempel de som kanskje har hjerteproblemer o.l.

• Liker 1

Feite folk klarer seg leeeenge uten mat, såfremt de får i seg drikke. Det var jo en kar på 200kg+ som fastet i et drøyt år. Gikk ned masse i vekt, og fikk stort sett ingen plager.

Annonse

Selv om man har store fettdepoter så trenger man fortsatt essensielle fettsyrer og essensielle aminosyrer i tillegg til en rekke mikronæringstoffer som vitaminer og mineraler.

Det har blitt gjort (frivillige) forsøk på hvor lenge en veldig person kunne faste og kun leve på en svært begrenset diett med bare det aller nødvendigste. Tror de stoppet forsøket etter et år.

Med bare vann overlever man ikke spesielt lenger enn 2-3 uker, men med bare litt tilgang til mat kan man overleve ganske lenge. Uten vann derimot. Så dør man rimelig kjapt.

• Liker 1

I prinsippet holder du jo en stund uten mat, det kommer jo bla. på om du bare drikker vann, eller om du får i deg visse andre ting med næring også. Men jeg tror ikke det går så veldig lang tid før de negative bivirkningene kommer.

Man burde uansett ikke gå lenge uten mat.

Får ikke kroppen mat brytes den ned.

Kroppen tar den næringen den må ha, og får den ikke påfyll tar den det fra muskler, etc.

Et horribelt alternativ i en evt. slankeprosess.

• Liker 1

Man kan "faste" i en uke eller to, men fordøyelsen stopper helt opp, så man vil ikke gå ned noe. Venninnen min med ano gikk ned en del i rehabiliterings-perioden hvor hun lå på 1000-1500 kcal om dagen (og bygget seg oppover), men gikk ikke ned noe som helst når hun spiste fra 800 kcal og mindre (ofte nærmere 100).

Så er virkelig ikke anbefalt som slankekur. I tillegg starter hjertet ganske fort å merke det uten at du nødvendigvis mister noe i kilo - så er fult mulig å dø av det, uten at det synes på kroppen.

Annonse

Det eksisterer en studie om en mann som fastet i 382 dager uten noen farlige bieffekter. (Features of a successful therapeutic fast of 382 days' duration)

Nå skal ikke jeg gå ut like bombastisk som enkelte andre i denne tråden og påstå at jeg er noen ekspert på området, men det er blitt gjennomført mange gode studier på fasting og helsegevinster knyttet til fasting. Det viser seg i flere tilfeller at fasting er særdeles sunt. Problemet, slik jeg ser der, er at det ikke er noe å selge til mennesker som faster. Ingen shakes, trylledrikker, eller liknende.

Det enkleste måten å starte på er å unngå å spise i 12-32 timer to ganger i uken. Du oppnår enorme kalori kutt i løpet av uken, og det fungerer helt topp. Om du tar ditt siste måltid klokken seks på mandags kvelden så kan du spise et måltid klokken seks tirsdags morgen (eller kveld). Viktig å presisere at du ikke kan/må overspise når du inntar dette måltidet. Du spiser en helt vanlig porsjon (dette er veldig personavhengig; noen har kjempestor appetitt, mens andre opplever at de ikke er så gira på mat).

Flere selvutnevnte eksperter, som man finner overalt, har ikke ryggdekning for påstandene sine. Myter forbundet med fasting:

1. Metabolisme/forbrenning; ja, forbrenningen reduseres om du ikke spiser regelmessig. Vet du hvor mye? Cirka ingenting. Selvsagt personavhengig, men at det overstiger 100 kcal for noen er særdeles sjelden.1

2. Muskeltap; om du har for vane å komme deg ut av sofaen og har et greit aktivitetsnivå gjennom dagen er dette også minimalt. Hiver du inn en styrkeøkt så er du golden.2

3. Vi trenger ikke så mye mat som vi stapper i oss. At mennesker spiser for mye ser vi i hverdagen vår. At vi må spise fem ganger om dagen er også.. skrøner.3

4. Det som gjelder for kroppen vår er; den har to modus - enten sulter den, eller så får den mat. Det finnes ikke noe mellom stadie, uansett hvor ofte eller mye du spiser.4

Det er flere faste-program der ute, og et av de mer populære er Eat, Stop, Eat. Den tar i hovedsak for seg de punktene jeg har beskrevet, og noen til. Felles for alle programmene er at de sier at du vil ha behov for vitamin- og mineraltilskudd, og at du skal spise med 18-30 timers mellomrom, men at det er helt uproblematisk å gå lenger uten mat.

Gjennomfører du dette vil du gå ned i vekt. Utfordringen er å takle sultfølelsen som oppstår, men dette er jeg overbevist om at du fikser. Etterhvert så legger du ikke så mye merke til det.

Personlig har jeg opplevd å gå ned 10kg på en måned (inntok over 3000kcal daglig, og hadde et høyt aktivitetsnivå), og gått ned 4kg på en måned ved å kutte ut alt sukker. Dette er ikke å anbefale for folk som ikke vet hva de driver med tho.

Ha i bakhodet at denne posten ble skrevet i rasende fart, og jeg tar forbehold om at enkelte feil kan ha oppstått.

Jeg begriper begivenhetene litt på forskudd og legger ved noen kilder.

1Finally, with the exception of a single study, there is no evidence that weight loss on hypoenergetic regimens is altered by meal frequency.

2Our results indicate that prior fasting may stimulate the intramyocellular anabolic response to ingestion of a carbohydrate/protein/leucine mixture following a heavy resistance training session.

3Subjects who completed the study maintained their body weight within 2 kg of their initial weight throughout the 6-mo period. There were no significant effects of meal frequency on heart rate, body temperature, or most of the blood variables measured

Endret av lowercasecaps
  • Liker 2
Annonse

Kjære TS

Jeg stenger denne tråden nå og vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Vennlig hilsen Kosemose (mod)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...