Gå til innhold

EU kontroll

Ayesh

Anbefalte innlegg

hei bilen min må til EU kontroll i januar 2012.

Men jeg reiser 03.januar og har da ikke mulighet til å sende bilen min på eu kontroll.

og jeg er ikke tilbake før mars. hva gjør jeg da? kan det være falig hvis jeg ikke få gjort dette i januar?

Ayesha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

på tirsdag(27.12.11) ringer du rundt til alt du finner av verksteder, naf, etc og forhører deg om de kan ta eu kontroll på dagen eller i løpet av uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm takk for svaret ladamafia

Men jeg reiser og jeg har spart til ferien min, vil ikke bruke penger på eu kontroll før jeg drar. jeg vil heller ta den i mars, er det ike mulig å utsette det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis siste siffer er 1 i skiltnummeret har du helt til utgangen av mars for å få bilen EU-godkjent, selv om januar er hovedmåneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm takk for svaret ladamafia

Men jeg reiser og jeg har spart til ferien min, vil ikke bruke penger på eu kontroll før jeg drar. jeg vil heller ta den i mars, er det ike mulig å utsette det?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis siste siffer er 1 i skiltnummeret har du helt til utgangen av mars for å få bilen EU-godkjent, selv om januar er hovedmåneden.

Eh.. nei... Januar er kontrollmåneden og purremåneden blir da februar. 1.mars går det automatisk på en avskiltingsbegjæring!

til TS; Du får ingen sympati fra meg for du kunne vist bilen til kontroll helt siden 1. oktober!!!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er 2. purremåneder nå, siden Statens vegvesen har sluttet å sende ut brev. Jobber ikke du i SVV da? Du burde vel vite bedre? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg det i mars oxo? selv om de andre mener at det ikke er mulig? da får jeg purring osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man har faktisk to måneder ekstra på seg før det går avskiltningsbegjæring på bilen. Vanligvis har man bare en måned, men akkurat nå er det et lite unntak fra denne regelen fordi Statens vegvesen har sluttet å forhåndsvarsle om EU-kontroll og mange ikke har lært seg når bilen skal på kontroll. MEN det E R januar som er måneden for bilen din (om den har 1 som sluttsiffer), og det er den du bør følge normalt sett.

Du kan gjerne ringe Statens vegvesens svartelefon på tirsdag om du ikke tror alt du leser på Internett ;) Det er greit å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man har faktisk to måneder ekstra på seg før det går avskiltningsbegjæring på bilen. Vanligvis har man bare en måned, men akkurat nå er det et lite unntak fra denne regelen fordi Statens vegvesen har sluttet å forhåndsvarsle om EU-kontroll og mange ikke har lært seg når bilen skal på kontroll. MEN det E R januar som er måneden for bilen din (om den har 1 som sluttsiffer), og det er den du bør følge normalt sett.

Du kan gjerne ringe Statens vegvesens svartelefon på tirsdag om du ikke tror alt du leser på Internett ;) Det er greit å være på den sikre siden.

tusen takk jeg snakke med dem på tirsdag :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forstår ikke hvordan du kan ha mer penger etter en ferie enn før, og burde du ikke tenkt på dette tidligere? det verste som kan skje er at de klipper skiltene dine, om du da ikke snakker med de. Tror kanskje jeg selv ville hatt litt problemer med å gi deg utsettelse på grunn av unnskyldningen din som er at du skal bruke pengene på ferie i stedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

Jeg ringte statens vegvesen. Og de har sagt at jeg kan levere skiltene så lenge jeg er bort reist.

Og at fristen for eu kontroll r helt til Mars 2012.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mange rare svar.

Dersom du ikke viser bilen i januar vil du få en purring, med frist ut februar. Viser du den ikke da heller får du en avskiltingsbegjæring. Dersom du blir stoppet i kontroll eller parkerer på en offentlig p-plass eller langs offentlig vei risikerer du at skiltene blir klippet.

Dette vil i verste fall evt gi en ekstra avgift på noen hundrelapper dersom du henter ut skiltene så seint at de må lage nye til deg. (tror det er 3 eller 6 mnd) Du får heller ikke nye skilter før bilen er vist, så du må også bruke noen hundrelapper på prøveskilter, for å få bilen til og fra verksted for kontroll.

Dersom du har en privat garasje eller p-plass riskerer du heller ikke å miste skiltene, og da kan du bare la den stå, til du kan ta kontrollen. Det er ingen siste frist for dette, i teorien kan du vente flere år med dette, så lenge bilen ikke er på veien, og det er heller ingen ekstra utgifter på det. (Med mindre du skulle ha så utrolig uflaks at du blir stoppet i kontroll på vei til verkstedet.)

Jeg hadde ikke brydd meg om å levere skiltene, annet enn dersom bilen skulle stå så lenge at det var snakk om å spare årsavgift. (Feks fra årsskiftet til 1. juli) Men hadde tatt dem av bilen, og oppbevart dem inne, dersom det var noen som helst fare for klipping, der bilen står. Merk også at biler uten skilter ikke kan stå parkert over lengre tid langs offentlig vei, siden de blir tauet inn etter en viss tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange rare svar.

Dersom du ikke viser bilen i januar vil du få en purring, med frist ut februar. Viser du den ikke da heller får du en avskiltingsbegjæring. Dersom du blir stoppet i kontroll eller parkerer på en offentlig p-plass eller langs offentlig vei risikerer du at skiltene blir klippet.

Dette vil i verste fall evt gi en ekstra avgift på noen hundrelapper dersom du henter ut skiltene så seint at de må lage nye til deg. (tror det er 3 eller 6 mnd) Du får heller ikke nye skilter før bilen er vist, så du må også bruke noen hundrelapper på prøveskilter, for å få bilen til og fra verksted for kontroll.

Dersom du har en privat garasje eller p-plass riskerer du heller ikke å miste skiltene, og da kan du bare la den stå, til du kan ta kontrollen. Det er ingen siste frist for dette, i teorien kan du vente flere år med dette, så lenge bilen ikke er på veien, og det er heller ingen ekstra utgifter på det. (Med mindre du skulle ha så utrolig uflaks at du blir stoppet i kontroll på vei til verkstedet.)

Jeg hadde ikke brydd meg om å levere skiltene, annet enn dersom bilen skulle stå så lenge at det var snakk om å spare årsavgift. (Feks fra årsskiftet til 1. juli) Men hadde tatt dem av bilen, og oppbevart dem inne, dersom det var noen som helst fare for klipping, der bilen står. Merk også at biler uten skilter ikke kan stå parkert over lengre tid langs offentlig vei, siden de blir tauet inn etter en viss tid.

Påskiltingsgebyret er 1280,- og tydeligvis har de endret lengden på purretiden til 2 måneder.

Så nå har alle 6 måneder på å få dette i orden, så ingen sympati for de som ikke klarer det!!!!!!!!!!!

Har man bil, får man sørge for å kjenne til hvilke krav og regler som gjelder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bor i studentbolig, er det greit at bilen står der i parkeringsplassen? Jeg har jo hele januar måneden på meg for å sende bilen på kontroll jeg er tilbake 8.februar. jeg får gjøre noe med den når jeg e rtilbake,,,hva sier du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg bor i studentbolig, er det greit at bilen står der i parkeringsplassen? Jeg har jo hele januar måneden på meg for å sende bilen på kontroll jeg er tilbake 8.februar. jeg får gjøre noe med den når jeg e rtilbake,,,hva sier du?

Hvor lenge skal du være borte egentlig? Kommer litt an på hvor du bor, men utenfor de studentboligene jeg har vært på har skilter blitt klippet, og biler tauet, siden det ikke er privat eiendom. Merk også at du er pliktig til å oppdatere deg på p-betingelsene minst en gang i døgnet, siden disse kan endres med 24 timers varsel. Så du bør med andre ord finne noen som kan se etter bilen din, og evt flytte den ved behov. (Eventuelt bør du snakke med de som drifter studentboligene, om den kan stå der.) Vegvesenet kan fortelle deg når evt avskiltingsbegjæringen blir sendt, og etter dette hadde ikke jeg latt den stå på en slik plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du bestille kontroll og få noen andre til å kjøre bilen dit? Det må ikke være eier som viser bilen. Gubben har levert min bil flere ganger når jeg har vært på jobb eller bortreist, også før vi giftet oss (bilen min er særeie, noe jeg var veldig klar på da vi giftet oss). Du kan f.eks. avtale at den som leverer bilen ringer deg hvis det er noe som må fikses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...