Gå til innhold

Fitnessball/gymball/treningsball, hvordan velge størrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst å skaffe meg en sånn ball som man kan gjøre øvelser med og trene på, for å variere min egen trening. Men jeg er grønn på dette, forstår ikke helt forskjellen på en som feks er 75cm og en som er 55cm. Skjønner jo at den ene er større enn den andre, men hvordan vet jeg hvilken som passer best til meg? Går dette på høyde og vekt, eller? :)

Skrevet (endret)

Generelt kan det sies at kort kropp gir liten ball, og lang kropp gir stor ball. Er du ca 150 - 169 cm, vil medium være riktig for deg, mens large er riktig dersom du er ca 165 til 190 cm høy.

Er du midt i mellom, kan du sannsynligvis gå begge veier - men er du i tvil, så velger du en stor fitnessball. Du kan nemlig justere størrelsen ned ved å slippe ut litt luft. På samme måte kan du slippe ut litt luft av en medium fitnessball dersom du er under 1.50 høy.

Skal du bruke den som kontorstol, avhenger størrelsesvalget av høyde på pulten. Large vil sannsynligvis være den riktige størrelsen i dette tilfellet.

Min lenke

Large=75 Medium=65 Small=55

Google så finner du andre sider også:)

Endret av Best
Skrevet (endret)

Takker for svare, Best. Jeg er rundt 170 høy, og passer vel da til en Medium/Large. Kanskje jeg skal gå for Large, og heller slippe ut luft om jeg ikke greier å bruke den. Hadde ikke tenkt å bruke den som kontorstol, visste ikke en gang at det gikk an, men treningsøvelser generellt :) Hvordan vet man hvor mye luft som skal være i den for at den skal være mest mulig effektiv, forresten?

Ser forresten at jeg googla det ved "feil" navn, fikk flere forskjellige treff på "fitnessball" enn jeg fikk på "gymball", som jeg først trodde det het.

Endret av Tullamore Dew

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...