Gå til innhold

Trening etter fødselen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en nydelig datter for fire uker siden og har veldig lyst til å komme i gang og trene, men har hørt at man burde vente til seks ukers kontrollen for å sjekke at bl.a. magemusklene har kommet seg på plass.

Jeg mistet mye blod, men er nå i fin form og tar jerntabletter og kosttilskudd.

Hvordan finner jeg selv ut om magemusklene har kommet seg på plass?

Har også hørt at man ikke burde løpe/hoppe før etter to måneder fordi man kan risikere dårlig "blærekontroll"/livmorframfall (ikke at jeg egentlig vet helt hva det er, foruten at det er noe jeg vil unngå :)

Kan også nevne at jeg ikke har trent på mange år, men er nå veldig motivert. Har ikke hatt tiltak til å trene tidligere da jeg røyket som en svamp. Men nå har jeg så klart vært røykfri siden jeg ble gravid og det hjelper stort på motivasjonen.

Kan jeg begynne å jogge og trene styrke nå? Eller burde/må jeg vente til jeg har vært hos legen om 2 uker?? Verker etter å komme i gang. (Går selvfølgelig trilleturer, men det er liksom ikke nok).

God jul alle sammen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå tur. Både med og uten babyen. 2 uker er ikke lenge. I tillegg til trilleturene kan du gå tur på over en time hver kveld. Da vil du merke at formen er bedre. Jeg pleier å laste ned podkaster som jeg høres på mens jeg går, bl.a 20 spørsmål fra NRK. Da går turen utrolig greit:) Lykke til!

Skrevet

Jeg jogga ikke før babyen var 4 mnd. Var livredd for livmorfremfall!!!

Skrevet

Takk for svar, selv om det kanskje ikke det jeg ville høre ;)

Men sykling og ellipsemaskin skal vel kunne gå bra? Det er vel bare harde støt jeg burde unngå? Som løping og hopping?

Når det gjelder mageøvelser så har jeg fått høre at man skal unngå å trene de rette magemusklene før magemusklene har sklidd på plass. Spør igjen jeg, hvordan vet jeg at de har kommet på plass? Og hvilke øvelser er det som tar de rette magemusklene? Har en pilates dvd hjemme f.eks. Men jeg vet ikke hvilke av magemusklene man trener ved de forskjellige øvelsene.

TS

Skrevet

Jeg ville gått turer med vogna, men sykling høres greit ut.

Legg deg på gulvet på ryggen ig hev hodet (som npr du tar situps) kjenn hardt på magen med hendene. kjenner du en grop i magen så har de ikke vokst sammen. jeg kunne ta godt nedimellom magemusklene mine. ekkelt!

Bedre å ta det med ro enn å ødelegge kroppen (ennå mer?) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...