Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker som så at på julaften skal alle ha det bra. Kan du ikke fordra ribbe eller annen julemat, så er det vel deilig å få noe du liker servert? I går spiste søsteren min (vegetarianer) nøttestek og samboeren min spiste kalkun (spiser ikke svin), mens vi andre spiste ribbe. Syns ikke det var noe rart med det..

For min del hadde jeg nok laget hjemmelaget pizza med masse ost salami og kjøttboller, hvis jeg skulle spist pizza på julaften :lur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner en familie som har hjemmelaget pizza på julaften, jeg.

Ikke noe krise det vel, og strengt talt ikke noe du burde bry deg med, haha! Folk gjør som de vil..

Skrevet (endret)

Hva faen er det for noen tradisjoner enkelte har? I dag feiret jeg jul med familien og vi var hos en slekting. Vi ble servert ribbe, men så kommer faen mora i huset med pizza til ungene. Og kjøpepizza til og med. Tror det var Big One. Går det virkelig ikke an å ha tradisjonell julemat på julaften da? Pizza kan man da spise resten av året. Det var flere barn som satt der å siklet etter pizza som to av barna som bodde i huset fikk. Snakk om å være kresen sier jeg bare.

Hvor gir foreldrene etter? Pizza er ikke julemat en gang.

:kjempesinna:

Her må jeg si meg veldig uenig. Ungene skal kose seg også. Det handler ikke om å være bortskjemt. Skal man proppe i seg ting en ikke liker fordi man SKAL ha tradisjonell julemat? Vi har alltid pinnekjøtt til flertallet og pølser til de som ikke liker julemat. Da jeg var yngre likte jeg ikke pinnekjøtt, og fikk kalkun grillpølser med lompe på julaften, en gang glemte vi pølsene hjemme og vi måtte på bensinstasjon og kjøpe grandiosa. Hvorfor? Fordi foreldrene mine mente at ALLE skal få kose seg med god mat på julaften. Julemiddag skal ikke være kos bare for de som liker tradisjonell mat, jul skal være kos for ALLE.

Nå har jeg begynt å spise pinnekjøtt fordi jeg liker det, men broren min som er nesten 30 liker ikke julemat og vi har alltid pølser til han på julaften. Det er helt greit. Jeg syns at det er egoistisk å forventer at alle skal like tradisjonell mat eller tvinge seg selv til å spise noe en ikke liker. Det handler ikke om å være bortskjemt, det handler om at julen skal være hyggelig for alle. Slutt og vær så jævla trangsynt og ta deg sammen. Du får mat som du liker, hvorfor skal ikke andre det også? :kjefte:

Endret av Chiyo
  • Liker 1
Skrevet

Det finnes da så mye tilbehør til julemat (er vant med pinnekjøtt), å spise pølse og kålrotstappe eller surkål må da gå an for barna.

Gjest Bustenskjold
Skrevet

Det finnes da så mye tilbehør til julemat (er vant med pinnekjøtt), å spise pølse og kålrotstappe eller surkål må da gå an for barna.

Selvfølgelig går det an...

Men det er jul en gang i året, hvorfor i all verden kan man ikke lytte til nettopp de som har størst glede (og minst arbeid) av jula?

Tradisjonsmat kan de spise når de vokser opp og vet å sette pris på det.

• Liker 2
Skrevet

Vi har alltid hatt både pinnekjøtt og ribbe, og medisterkaker, medisterpølser, julepølser på julaften.

Så har vi jo alltid hatt poteter, kålrabistappe, surkål og rødkål, brun saus og sjy(kraft/fett) på bordet.

Jeg mener at det finnes noe på julematbordet som er for alle, både barn og voksne, iallfall på vårt julematbord!

Vi har også hatt f.eks lutefisk 1. og 2.juledag, men da har vi alltid hatt restene av div.kjøtt fra julaften, siden mange ikke liker lutefisk.

Jeg mener bare at når barn ikke liker ribbe, torsk eller pinnekjøtt, så går det an å servere medisterkaker/pølser og julepølser med brun saus istdenfor pizza :)

Skrevet

Skjerp deg.

Julaften handler ikke om MAT.

Men om at alle skal ha det fint og kjærlighet osv.

Hørt om å skape sine egne tradisjoner?

Vist ungene vil ha pizza fordi de ikke liker julemat så må de da vell få det?

Sånne folk som deg.. arrrg

Skrevet

I min familie er det vanlig med ribbe på juleaften, men jeg lager kalkun med tilbehør til meg selv og min søsters barn da vi ikke liker ribbe. Dette lager jeg hjemme slik at verten ikke får ekstra arbeid, fungerer veldig greit når flere familier møtes :)

Jeg synes nok det hadde vært litt stusselig med frossen pizza eller annet lettvindt hverdagsmat til jul også, men det er veldig lett å tilbrede for barna dersom man allerede har fullt opp med å lage et stort måltid fra bunnen av til resten. Er ikke bare bare å lage julemiddag heller!

Skrevet

Man er jo bortskjemt bare i det at man kan velge å lage to middager på en dag, slik var det ikke før nei. Ikke at frossen pizza kan kalles en middag..

Barn har bare godt av å ikke få valgets kval i tidlig alder, lære seg å ta til takke med det man har og ikke dyrke en usunn mentalitet.

Gjest D_flatmajor
Skrevet

Jula er en tradisjonsrik høytid. Å legge seg borti andres måte å gjøre ting på, kan vel sies å være tradisjonsrikt det også.

Etter min mening finnes det bedre egnede dager i året til å være prinsippfast med tanke på kosthold (inkludert tilvenning til ukjent mat for barn) enn julaften. Det er svært så viktig denne ene dagen i året plutselig ble for å avgjøre folks generelle tilnærming til verden rundt seg.

Det er nesten sånn at man kan mistenke folk som spiser pizza på julaften for å ikke komme fra et møblert hjem. Håper i det minste de følger julas antrekkskodeks der de sitter og spiser sin sørgelige kjøpepizza av en julemiddag. Samtidig håper jeg de vet at "jula er for alle, og blir hva du gjør den til selv" egentlig betyr "jula er for alle som liker ribbe, og nåde den som forbryter seg på groveste vis mot denne gitte regel ved å spise pizza".

Hvis noen syns dette innlegget er småfrekt og barnslig, så er det bare fordi jeg er skadet av bortskjemthet. Dette på grunn av at familien min alltid har hatt to ulike hovedretter å velge mellom på julaften. Det er godt å ha en unnskyldning.

Skrevet

Jeg har spist både hold-it og grandiosa på julaften. Ikke fordi at det var mitt største ønske, men rett og slett fordi mine foreldre ikke orka å lage noe annet til meg. Resten av familien spiser lutefisk, men jeg klarer virkelig ikke verken smaken eller konsistensen.

Men jeg burde vel kanskje heller sitte og tvinge i meg mat som jeg kaster opp av?

Nå som jeg har blitt voksen nok til å lage mat selv, så koker jeg noen julepølser. Jeg synes ikke pølse er særlig bedre julemat enn pizza men..

Gjest Mandalas
Skrevet

Da jeg var liten spiste jeg pølse til julemiddag, det samme gjør datteren. På julaften syns jeg det viktigste er at alle får god mat, for kosens skyld. Fetteren min hadde på julaften hatt julelunch hos mammaen sin - og kom skrubbsulten til pappaen sin fordi han ikke likte noe av det de serverte på lunchen. Det blir for meg mye merkeligere (og en tristere opplevelse for barnet) enn at han skulle fått pizza, pølser, brødskiver eller hva som helst.

Skrevet

Lutefisk er et ærlig unntak. Ikke alle klarer å lage den til så det smaker noe godt.

Skrevet

Vi har alltid hatt både pinnekjøtt og ribbe, og medisterkaker, medisterpølser, julepølser på julaften.

Så har vi jo alltid hatt poteter, kålrabistappe, surkål og rødkål, brun saus og sjy(kraft/fett) på bordet.

Jeg mener at det finnes noe på julematbordet som er for alle, både barn og voksne, iallfall på vårt julematbord!

Vi har også hatt f.eks lutefisk 1. og 2.juledag, men da har vi alltid hatt restene av div.kjøtt fra julaften, siden mange ikke liker lutefisk.

Jeg mener bare at når barn ikke liker ribbe, torsk eller pinnekjøtt, så går det an å servere medisterkaker/pølser og julepølser med brun saus istdenfor pizza :)

Enig.

Skrevet

Så det er greit at man ikke liker lufefisk, men ikke at man ikke liker pinnekjøtt eller ribbe?

Jeg synes ikke det er rart at barn ikke er spesielt glad i denne typen mat. Det er jo noe man omtrent må venne seg til. Det som er viktig er at barna får smake på alt, og at de får noe ved siden av som de vet at de liker. Så slipper de å gå rundt sultne, som noen andre sier.

At barn skal spise det DU ønsker for DIN tilfredsstillelse synes jeg er latterlig. Så lenge barna får ei fin jul og er mette, så har det da vel absolutt ingenting å si for deg hva det er de spiser?

Skrevet

Julen er om å kose seg ilag med familie? Hmm virker virkelig ikke sånn lengre... XD

Skrevet

Ja, jeg synes lutefisk er ok å ikke spise. Men med denne retten finnes det ikke alternativer, og som flere i denne tråden så består vår julemiddag av flere tradisjonsvarer som man kan kombinere til det man vil. Det er ikke alle jeg feirer jul med som legger ribbe på tallerkenen sin, men får et fullkommet måltid selv om ikke det lages en frossenpizza.

Bare kombinasjonen av lukten til ribbe og Big one får det til å svimle for meg. Æsj.

Gjest Consensio
Skrevet

Slappe matvaner - barn som elsker frossenpizza.

Eller så er det motsatt av slappe matvaner og ungene elsker puzza fordi de så sjeldent går det.

Jeg personlig ser ikke helt problemet i denne saken da...

Skrevet

likte ikke ribbe da jeg var liten selv, men jeg spiste medisterkaker og julepølse. Går da an å servere det istedenfor pizza?

Gjest Consensio
Skrevet

Julen er om å kose seg ilag med familie? Hmm virker virkelig ikke sånn lengre... XD

Du må lære deg hva julen egentlig dreier seg om.

Den maten som skal serveres er den maten man selv alltid har fått servert.

Spiller ingen rolle om barna nærmest brekker seg ved tanken og gruer seg til julemiddagen.

Her skal det dyttes nedpå med tradisjonsmat, og det er en skam å prøve...ja i det hele tatt tenke på...å prøve å servere noe som helst annet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...