Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva faen er det for noen tradisjoner enkelte har? I dag feiret jeg jul med familien og vi var hos en slekting. Vi ble servert ribbe, men så kommer faen mora i huset med pizza til ungene. Og kjøpepizza til og med. Tror det var Big One. Går det virkelig ikke an å ha tradisjonell julemat på julaften da? Pizza kan man da spise resten av året. Det var flere barn som satt der å siklet etter pizza som to av barna som bodde i huset fikk. Snakk om å være kresen sier jeg bare.

Hvor gir foreldrene etter? Pizza er ikke julemat en gang.

:kjempesinna:

• Liker 22
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis barna ikke liker ribbe, kan de vell få pizza? Ser ikke noe galt i det.

• Liker 9
Skrevet

Det finnes sååå mange varianter av norsk julemat, at en kjøpepizza er søren meg uhørt. Høres ut som en familie med slappe matvaner.

• Liker 14
Skrevet

For meg høres det ut som noen borstkjemte unger. Når jeg får unger får de uffa meg spise tradisjonsmat eller så får de sulte den kvelden..! Jul er det bare en gang i året, og da spiser man ikke pizza. Liker heller ikke ribbe jeg, men jeg er sikker på at ungene liker kalkun, pinnekjøtt, medisterkaker eller noe sånt...

• Liker 7
Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

åh så sinna. men dumt valg ja. kjøpepizza :eeeh: hahaha.

vi har alltid julepølser og medisterkaker ved siden av ribba. da jeg var liten spiste jeg det. bare ribbe høres litt ekkelt ut. man blir litt lei smaken da

Endret av Nuppdupp
Skrevet

Jeg er et stort fes, og liker ikke ingenting av det vi pleier å ha til julemiddag (kokt torsk, ribbe eller pinnekjøtt). Men da spiser jeg heller tilbehøret, kunne ikke falt meg inn i måneskinn å spise kjøpepizza (eller pizza generelt) på julaften! Da skal man spise julemat (eller i hvert fall juletilbehøret :gjeiper: )!

• Liker 3
Skrevet

:hakeslepp:

Jeg trodde faktisk det bare var ungdommer som feiret alene som slang en grandiosa i ovnen, jeg og ikke i et famlieselskap på julaften. Høres veldig sært ut spørr du meg.

• Liker 6
Skrevet

Hehe, husker jeg fikk innvilget ønske om kjøpepizza i familieselskap på julaften selv når jeg var en del yngre.

Var egentlig ikke sååå glad i frossenpizza, men jeg liker overhodet ikke de vanligste variantene av tradisjonell julemat, også var det jo en måte å sjokkere litt og gjøre opprør mot gamle tradisjoner på. Viktig i den alderen. :gjeiper:

• Liker 1
Gjest Nuppdupp
Skrevet

vi skal ikke heller ta en slik grandiosa a? ;) ;) haha

• Liker 3
Skrevet

Kan da ikke være slappe matvaner om de steiker pizza i tillegg til tradisjonsmat? Det vitner egentlig om det motsatte.

Selv har jeg savnet en julepizza, med smak fra ribbe og surkål, eller pinnekjøtt, vossakorv og kålrot.

Hva som kjennetegner tradisjonell julemat, er at det var det beste folk hadde å tilby - enten i smak eller kvalitet. Det var feiring, og da skulle livrettene på bordet.

Sånn sett kan det ikke være noe galt i å lage det beste folk vet på julaften? For eksempel kan ikke jeg fordra riskrem, men føler meg i forstadiet til himmelen når jeg får iskrem, og lager min egen molteiskrem. Det har jeg gjort mer enn to julaftener, så det er nå tradisjonsmat.

Jeg er også av den oppfatning at ribbe ikke er julemat, men vanlig ordinær søndagsmiddag. Her er det pinnekjøtt og kokt torsk som er julemat. Lutefisk er en slags førjuls-/julebordmat, men pirrer ikke smaksløkene mine nok til å delta i feiringen. For meg fremstår altså ikke pizza som noe undermåls i forhold til ribbe, men faktisk som et bedre og sunnere alternativ.

Min tro på at folks personlige smak skal styre hva de synes skaper fest i deres ganer er ganske sterk. Om folk elsker havregrøt, må de få lov til å feire med det.

Sannheten er også at mye av den tradisjonelle julematen er beregnet på et samfunn der kjøttmat kun tilhørte de sjeldne anledningene, og der kaloribehovet var mye større enn i våre stillesittende dager. Feit mat var en ekstra energikilde for fysisk aktive, som var sunn for dem, men som vi rett og slett ikke har godt av. Og den var den mest eksklusive maten de kunne oppdrive. I våre dager har vi et vell av retter å velge mellom. Derfor er ikke pinnekjøtt en selvfølge på julaften lenger. - Vel for meg er det utenkelig, men jeg antar at for folk som har samme forholdet til pinnekjøtt som jeg har til ribbe, utmerket kan foretrekke noe helt annet, til tross for at ikke bøndene smattet og gnafset på greiene i norske daler for hundreogfemti år siden.

• Liker 13
Skrevet

Kamikatze, neste år er du invitert til å feire jul hos meg!

• Liker 1
Skrevet

Var det havregrøten? :nigo:

Skrevet

AMMAGHAD IS ZEH END OF ZEH WØRLD!

Jesus Maria, kjerring - voks opp.

• Liker 4
Skrevet

Multeisen! :nigo:

Skrevet

Nå har jeg aldri spist ribbe eller pinnekjøtt, men tviler sterkt på at det slå en god hjemmelagd Pizza. Begge rettene er jo nærmest ukrydret, og Pizzaen er blant verdens mest berømte retter for en grunn. Fryst pizza derimot, kan knapt kalles mat.

Nå er ikke norske ganer de mest utviklede for å være helt ærlig, så skjønner at Grandiosa og slikt makkverk faktisk selger så mye som det gjør. Ville aldri ha fungert i et land med gode mattradisjoner.

Skrevet

Jeg er vokst opp i et hjem der det var et uttalt mål at på julafta skulle vi ha mat som alle likte. Ser ikke noe galt i det :)

Det ble steik i mange år, elg, hjort eller reinsdyr. Da min storesøster sluttet å feire jul hjemme, ble det fersk torsk.

Selv ville jeg ikke valgt pizza, men kanskje ungene i huset ikke pleier å få det? Jeg tror unger har godt av å smake på uvant mat, men ser ikke at det er nødvendig å tvinge de på julafta.

Det jeg reagerer på er at det ikke ble tilbudt de andre ungene som også var der når det så ut som om de ville ha.

Men ser jeg tenker annerledes enn de fleste her :)

• Liker 5
Skrevet

Hva med kålrotstabbe fra pose? :spy: Minst like ille som kjøpepizza.

• Liker 3
Skrevet

Slappe matvaner - barn som elsker frossenpizza.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er sjokkerende at foreldre gir ungene sine grandiosa på julaften. Det kan de få alle andre dager i året. Men pizza synes ikke jeg er julemat og hadde blitt helt sjokkert om jeg skulle hjem til noen på julaften å ble servert grandiosa!! Da hadde jeg trodd det var en spøk. Det er i hvert fall min mening.

jeg var ikke noe fan av ribbe som liten, men mamma ga meg kalkun istedenfor ribbe. jeg hadde aldri fått lov til å få pizza eller pølse i brød.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror at unger blir mer kresne og uvillige til å smake, jo flere alternativer de får. Da jeg var liten var det den ene menyen jeg måte forholde meg til på julaften. Jeg syntes slett ikke at alle rettene var like gode, men smakte litt på alt, for det måtte jeg. Som voksen er jeg glad for det. Det gir en følelse av tradisjon og høytid. Det er ikke alltid til det beste for barn å få alt tilrettelagt akkurat slik de helst vil der og da. I blant kan det å lære seg å takle ting de ikke er helt fornøyd med være bra på sikt.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...