Gå til innhold

Macen viser spørsmålstegn ved oppstart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

heei

tror macen har kræsjet. den viser bare blinkende spørsmålstegn når jeg starter den opp?

noen som vet hva jeg kan gjøree`? og finner ikke cden jeg fikk med :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den finder ikke operativsystemet. Hvia du ikke har installasjons-CD'en, kan du prøve å reparere filsystemet i single user mode.

Start opp maskinen mens du holder command (eple) og s-tastene nede. Maskinen vil starte opp med en masse kryptisk tekst på skjermen. Skriv inn følgende, og trykk enter:

sudo fsck -fy

Tast passordet ditt når du får beskjed om det, og trykk enter (du vil ikke se noe på skjermen når du taster passordet).

Maskinen chekker nå filsystemet ditt, og vil rapportere om den finder noen feil. Gjør den det, gjentager du proceduren til den melder at den ikke finder noen problemer. Da taster du:

reboot

og trykker enter.

Hvis dette ikke hjelper, er det noe andet som er feil. Kanskje er harddisken din ødelagt. Laver maskinen rare lyder når du starter opp?

Med en installasjons-CD kan du gjøre en "clean install". Da haker du også av for "preserve users and settings". Hvis det ikke er noe fysisk galt med maskinen, vil du få reinstallert systemet, og beholde alle dine filer.

Lykke til!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...