AnonymBruker Skrevet 24. desember 2011 #1 Skrevet 24. desember 2011 De fleste gleder seg til jul, de stresser med innkjøp av julegaver og juleforberedelser, de bruker opp halve lønna si på unødvendinge gaver,de synes at jula er det største og beste som finnes. Jaja, det får de bare gjør. Jeg feirer ikke jul.Da jeg var liten var jeg med på julefeiringen, men da årene gikk skjønte jeg at dette var bare tull.Jeg har meldt meg ut fra statskirka og er ateist. Hvorfor skal jeg feire jul? Jeg tror ikke på Jesus, og kristendommen er jo noe dritt. Tradisjon sa du? Det gir jeg blaffen i. Jula har blitt materialistisk, og jeg vil heller spare disse pengene som jeg ellers hadde brukt på unødvendige julegaver.Disse pengene kan jeg bruke til noe mer fornuftig. Jul med familien blir bare mas og stress.Jeg kan bare ikke fordra det. De 2 siste årene har jeg valgt å ikke reise til hjembyen min.Familien min bor i Finnmark,mens jeg jobber og studerer på Vestlandet. Mange venner og bekjente som synes synd på meg, siden jeg ikke vil være med familien på julaften, og mange har invitert meg til å feire jul med de. Men jeg takket nei. Jeg vil heller være hjemme alene, slippe alt stresset, slippe å bruke en formue på julegaver, slippe å spise kjedelig julemat osv.. Jeg skal kose meg alene med den maten jeg vil i fred og ro.Og jeg skal spare de pengene jeg ellers hadde brukt. Det er mitt valg å være alene på julaften, og jeg har det bedre slik. Hvorfor er det tabu å ikke ville feire jul? Hvorfor er det tabu å ville være alene på julaften?Hvorfor MÅ man feire jul i det hele tatt ? 6
CaspertheGh0st Skrevet 24. desember 2011 #2 Skrevet 24. desember 2011 De fleste gleder seg til jul, de stresser med innkjøp av julegaver og juleforberedelser, de bruker opp halve lønna si på unødvendinge gaver,de synes at jula er det største og beste som finnes. Jaja, det får de bare gjør. Jeg feirer ikke jul.Da jeg var liten var jeg med på julefeiringen, men da årene gikk skjønte jeg at dette var bare tull.Jeg har meldt meg ut fra statskirka og er ateist. Hvorfor skal jeg feire jul? Jeg tror ikke på Jesus, og kristendommen er jo noe dritt. Tradisjon sa du? Det gir jeg blaffen i. Jula har blitt materialistisk, og jeg vil heller spare disse pengene som jeg ellers hadde brukt på unødvendige julegaver.Disse pengene kan jeg bruke til noe mer fornuftig. Jul med familien blir bare mas og stress.Jeg kan bare ikke fordra det. De 2 siste årene har jeg valgt å ikke reise til hjembyen min.Familien min bor i Finnmark,mens jeg jobber og studerer på Vestlandet. Mange venner og bekjente som synes synd på meg, siden jeg ikke vil være med familien på julaften, og mange har invitert meg til å feire jul med de. Men jeg takket nei. Jeg vil heller være hjemme alene, slippe alt stresset, slippe å bruke en formue på julegaver, slippe å spise kjedelig julemat osv.. Jeg skal kose meg alene med den maten jeg vil i fred og ro.Og jeg skal spare de pengene jeg ellers hadde brukt. Det er mitt valg å være alene på julaften, og jeg har det bedre slik. Hvorfor er det tabu å ikke ville feire jul? Hvorfor er det tabu å ville være alene på julaften?Hvorfor MÅ man feire jul i det hele tatt ? Da er vi to! Det er da ingen tabu, det, er det?
Genesis Skrevet 24. desember 2011 #3 Skrevet 24. desember 2011 Ingen som tvinger noen. Men de fleste synes vel det er rart at man ikke vil feire med nærmeste familie. For oss som ser familien sjelden er det jo spesielt hygglig med lystig lag, og god mat og drikke. 6
Gjest badeand1 Skrevet 24. desember 2011 #4 Skrevet 24. desember 2011 Enig med deg! Eneste grunnen til at jeg og mamma feirer jul er pga bestemor. gjør det for hennes skyld og det syns jeg er helt greit. Men når hun desverre går bort så slutter vi.
Gjest Regza Skrevet 24. desember 2011 #5 Skrevet 24. desember 2011 Du fokuserer veldig på julegavene og pengene det tar..man MÅ ikke kjøpe dyre gaver, går fint an å lage en liten pakke med no godis. 2
Gjest Tirkes Skrevet 24. desember 2011 #6 Skrevet 24. desember 2011 Tenkte på en gang på en avisartikkel over en bestemor og enke som foretrakk å feire alene. Mammas kommentar slo meg som veldig riktig. "Stakkars barna hennes". For mange er det familiehøytid og det er "tabu" å trekke seg unna fordi man faktisk kan ødelegge litt for andre ved at de tenker på deg, bekymrer seg, klarer ikke helt å glede seg fordi en brikke i puslespillet mangler. Selv om jeg tidvis i livet har følt det som TS, så er jeg voksen nok til å kunne trekke i pentøyet og smile til kameraet og skåle i akevitt sammen med nære og kjære. Ikke det at mitt nærvær betyr alfa og omega. Men mitt fravær hadde vært sårt. 16
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2011 #7 Skrevet 24. desember 2011 Jeg har tidvis valgt å feire jul alene. Tidvis med familie. Nå som jeg er blitt mer enn godt voksen så betyr familie så uendelig mye mer. Nå savner jeg det jeg ikke har. Her er ikke gaver og penger fokuset, men det å være sammen. Det er det som teller har jeg erfart. Vi kan bytte TS. Du kan få min ensomhet i jula og jeg kan være i sammen med din familie. 4
Tabris Skrevet 24. desember 2011 #8 Skrevet 24. desember 2011 Jeg forstår ikke helt denne negativiteten. Julen blir hva du gjør den til selv. Hvem har sagt at julen må være stress og kjøp av dyre gaver? Julen kan også være samvær med familie, god mat og god stemning. Varme og lysfest i en ellers mørk tid. Det gjør ikke meg noe at du ønsker å sitte alene på julaften. Jeg synes vel heller bare at det er litt trist at du velger å være så negativ. 15
*Sinnataggen* Skrevet 24. desember 2011 #9 Skrevet 24. desember 2011 Det er nok slik at du forandrer litt mening når du blir litt eldre, og kanskje en smule mindre bitter på noe. Riktig god jul til deg
Gjest Consensio Skrevet 24. desember 2011 #10 Skrevet 24. desember 2011 Syns ikke det er noe tabu å velge å ikke feire jul. Men man kan feire jul uten å blakke seg eller stresse. Det går også an å ikke feire jul uten å være negativ om/mot alle de som velger å feire. Utifra innlegget ditt, TS, så høres du mer bitter ut enn noe annet Hilsen ei som "feirer" på sin helt egne måte uten å bry meg hva andre mener om det 1
Gjest Awzm me Skrevet 24. desember 2011 #11 Skrevet 24. desember 2011 Enstøing Julen er en tid hvor man kan samles med familie og venner, og det er en fin del av året man kan glede seg til. Du kan jo bli enig med din familie om at du ikke vil få, eller gi gaver, men kan møte opp og være sosial forde, istedetfor å sitte hjemme og boikotte julen. ^^ 2
Gjest Consensio Skrevet 24. desember 2011 #12 Skrevet 24. desember 2011 Enstøing Julen er en tid hvor man kan samles med familie og venner, og det er en fin del av året man kan glede seg til. Du kan jo bli enig med din familie om at du ikke vil få, eller gi gaver, men kan møte opp og være sosial forde, istedetfor å sitte hjemme og boikotte julen. ^^ Syns det blir litt feil å "mobbe" de som velger å ikke være hos familien sin da.... 1
Gjest Awzm me Skrevet 24. desember 2011 #13 Skrevet 24. desember 2011 Syns det blir litt feil å "mobbe" de som velger å ikke være hos familien sin da.... Mobber ikke? Men synes det er trist at noen må bringe negativ stemning på hele julen. 2
Gjest Consensio Skrevet 24. desember 2011 #14 Skrevet 24. desember 2011 Mobber ikke? Men synes det er trist at noen må bringe negativ stemning på hele julen. Bringe negativ stemning ja, men det betyr ikke at det er negativt å feire alene. En viss forskjell. Og det finnes ganske mange som ikke kommer helt overens med familien sin. Hvorfor skal man ta seg sammen og tvinge seg gjennom en hel kveld?
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2011 #15 Skrevet 24. desember 2011 Enstøing Julen er en tid hvor man kan samles med familie og venner, og det er en fin del av året man kan glede seg til. Du kan jo bli enig med din familie om at du ikke vil få, eller gi gaver, men kan møte opp og være sosial forde, istedetfor å sitte hjemme og boikotte julen. ^^ hva med de som ikke HAR famile å feire med da? Vennr er som oftest opptatt med sin familie. 1
Gjest Awzm me Skrevet 24. desember 2011 #16 Skrevet 24. desember 2011 Bringe negativ stemning ja, men det betyr ikke at det er negativt å feire alene. En viss forskjell. Og det finnes ganske mange som ikke kommer helt overens med familien sin. Hvorfor skal man ta seg sammen og tvinge seg gjennom en hel kveld? Det å feire den alene var ikke grunnen til at jeg sa det. Men får jo julen til å virke helt meningsløs, og det er trist at noen gjør det. Kan feire med venner eller noe, vet veldig godt at alle ikke har et bra forhold til familien. 1
Gjest anonym Skrevet 24. desember 2011 #17 Skrevet 24. desember 2011 De fleste gleder seg til jul, de stresser med innkjøp av julegaver og juleforberedelser, de bruker opp halve lønna si på unødvendinge gaver,de synes at jula er det største og beste som finnes. Jaja, det får de bare gjør. Jeg feirer ikke jul.Da jeg var liten var jeg med på julefeiringen, men da årene gikk skjønte jeg at dette var bare tull.Jeg har meldt meg ut fra statskirka og er ateist. Hvorfor skal jeg feire jul? Jeg tror ikke på Jesus, og kristendommen er jo noe dritt. Tradisjon sa du? Det gir jeg blaffen i. Jula har blitt materialistisk, og jeg vil heller spare disse pengene som jeg ellers hadde brukt på unødvendige julegaver.Disse pengene kan jeg bruke til noe mer fornuftig. Jul med familien blir bare mas og stress.Jeg kan bare ikke fordra det. De 2 siste årene har jeg valgt å ikke reise til hjembyen min.Familien min bor i Finnmark,mens jeg jobber og studerer på Vestlandet. Mange venner og bekjente som synes synd på meg, siden jeg ikke vil være med familien på julaften, og mange har invitert meg til å feire jul med de. Men jeg takket nei. Jeg vil heller være hjemme alene, slippe alt stresset, slippe å bruke en formue på julegaver, slippe å spise kjedelig julemat osv.. Jeg skal kose meg alene med den maten jeg vil i fred og ro.Og jeg skal spare de pengene jeg ellers hadde brukt. Det er mitt valg å være alene på julaften, og jeg har det bedre slik. Hvorfor er det tabu å ikke ville feire jul? Hvorfor er det tabu å ville være alene på julaften?Hvorfor MÅ man feire jul i det hele tatt ? Meget godt innlegg! Og man trenger heller ikke å være ateist for å feire jul alene. Det holder med en familie som gir totalt faen i en. Og hvorfor skal man da lide seg gjennom noen timer da på julaften, kun for å tilfredsstille deres jævlige ego? Sløse penger på julegaver som de vil ha? Joda, for julegaver vil de gjerne ha. Men å bry seg ellers i året er null viktig. Til helvete med hele jula sier jeg for min del. Så får de som synes den er så fantastisk glede seg over det.
Gjest Awzm me Skrevet 24. desember 2011 #18 Skrevet 24. desember 2011 Meget godt innlegg! Og man trenger heller ikke å være ateist for å feire jul alene. Det holder med en familie som gir totalt faen i en. Og hvorfor skal man da lide seg gjennom noen timer da på julaften, kun for å tilfredsstille deres jævlige ego? Sløse penger på julegaver som de vil ha? Joda, for julegaver vil de gjerne ha. Men å bry seg ellers i året er null viktig. Til helvete med hele jula sier jeg for min del. Så får de som synes den er så fantastisk glede seg over det. Litt vanskelig å glede seg når det er så mange som snakker stygt om julen. Hvis dere hater det så mye, så ikke snakk om det, lev deres vanlige gråe hverdag i julen også.
HopelessFear Skrevet 24. desember 2011 #19 Skrevet 24. desember 2011 En kan da feire jul selv om en er ateist eller har en annen tro. For min del så handler ikke julen om Jesus, Gud og alt det bullshite der. Jeg kommer aldri til å feire en kristen jul. I hvert fall ikke nå som jeg har en ny familie som er ateister. Jul ble feiret lenge før kristus. 2
Gjest anonym Skrevet 24. desember 2011 #20 Skrevet 24. desember 2011 Litt vanskelig å glede seg når det er så mange som snakker stygt om julen. Hvis dere hater det så mye, så ikke snakk om det, lev deres vanlige gråe hverdag i julen også. Så ikke les her da! Gå tilbake til ballet ditt. Fremfor å kaste dritt på de som har et vanskelig forhold til det av forskjellige årsaker. Om det er noen som er ekle her, ja så må det være deg, som slenger ut av deg at de som misliker julen kun kan dra tilbake til sin gråe hverdag. Hva med å vise litt forståelse? Om du vet hva det innebærer da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå