AnonymBruker Skrevet 24. desember 2011 #1 Skrevet 24. desember 2011 Jeg kjenner ei dame som driver en rideskole, søsteren min har ridd der lenge og jeg red der før. Vil ikke gå for mye i detaljer, men hun har rundt 20 hester som går på utegang hele året. Hestene er av en hardfør rase, og skal i utgangspunktet tåle dette kjempefint. Men problemet er at hestene gjentatte ganger får problemer med våteksem, lus (!!), tenner, hover og mark i magen. Verken tenner eller hover blir raspet før en eventuell fôrrytter sier i fra om at det er på høy tid å gjøre det. Søsteren min spurte eieren hvorfor hun ikke gir hestene regelmessig tann- og hovstell, og fikk da til svar at hun ikke hadde mulighet til å holde kontroll på alle hestenes tann- og hovsituasjoner og at det var fôrrytternes ansvar å si ifra om dette. Ikke alle hestene har fôrryttere, og noen av rytterne er så unge som 10 år. Nå har enda en hest fått våteksem. Hun er nesten helt bar på hele ryggen, og ett av sårene er fullt av puss og ser ut som noe som kunne blitt spist på Fear Factor. Helt groteskt. I tillegg har hun lus, så jeg kan bare tenke meg hvor ille denne stakkars hesten har det akkurat nå. Når hestene får våteksem er det rytternes oppgave å fikse dette. Jentene har nå (dessverre vil jeg si) god trening i å ta seg av hester med våteksem, og de gjør en god jobb. Problemet er jo bare at jentene ikke er i stallen 24/7, de går på skolen og noen av de bor et stykke unna. I mellomtiden gjør ikke eieren noe for å hjelpe de syke hestene, hun er for opptatt med seg og sitt. For et par år siden fikk hun rota seg til å sette opp et leskur i den ene innhegningen, noe som faktisk er påbudt. Skuret skal egentlig ha plass til alle hestene, men når ikke alle hestene får lov til å gå inn på grunn av rang, er man jo like langt.. Men å flytte/dele opp hestene litt, nei det er ikke snakk om. Så da blir noen gående ute hele døgnet, men snø og is i pelsen og platåsko under hovene. Nå har egentlig begeret rent over for lenge siden, så jeg skal kontakte mattilsynet og få de ut på kontroll. Tingen er bare at hvis hun vet at de kommer så kommer hun til å fikse tingene som er galt og få det til å se ut som om alt er greit. Men problemet er jo at hun lar alt skure og gå til vanlig, og at hestene blir vanskjøttet (av henne, ikke av de fantastiske fôrrytterne som gjør alt de kan for hestene), spesielt på vinteren. Kan jeg få mattilsynet til å ta "stikkprøver" av henne, uten at hun vet at de kommer? Hun har hatt et par kontroller før, fikset det som har blitt påpekt, men så har det bare sklidd ut igjen etter en liten stund. Jeg greier ikke se på dette lenger, det er like før jeg kidnapper alle hestene (don't worry, jeg vet at det ikke går an)! Noen som har erfaring med å melde noen til mattilsynet?
Gjest Wolfmoon Skrevet 24. desember 2011 #2 Skrevet 24. desember 2011 Jeg synes på generelt grunnlag at mattilsynet ofte gjør en god jobb, men er hemmet av lovverket de må forholde seg til. Noen steder er mattilsynet en vits, enten pga de som jobber der eller pga altfor dårlig bemanning. Når hun tidligere har hatt varsler på seg, besøk der hun har måttet utbedre ting, så bør du kreve at de skal ta deg seriøst når du ringer om bekymring. Du kan jo også legge spesielt vekt på at hun har forbedret ting etter besøk, men at det så har sklidd ut igjen etter kort tid. Godt du bryr deg TS, det er ikke sikkert det blir enkelt å få gjort noe, men man må jo uansett prøve 1
Gjest henriett3 Skrevet 24. desember 2011 #3 Skrevet 24. desember 2011 (endret) Det du kan gjøre er å kontakte en lokal dyrlege. Han kan komme innom når som helst og se om hestene har det bra, uten tillatelse viss jeg ikke tar helt feil. Endret 24. desember 2011 av henriett3
Gjest Wolfmoon Skrevet 24. desember 2011 #4 Skrevet 24. desember 2011 Da tror jeg vedkommende må være distriktveterinær. En tilfeldig veterinær har såvidt jeg vet ikke myndighet til å gå inn på andres eiendom uten å være tilkant. Iallefall gjelder det vanlige veterinærer og fjøs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå