Gå til innhold

Katt med ømfintlig mage...

Anbefalte innlegg

Gjest Blubberella
Skrevet (endret)

Ragdollgutten min på snart 6 mnd har fått skikkelig dårlig mage nå midt i julestasen, og jeg er selvsagt bekymret og lei meg på stakkars pusens vegne... Han begynte å bli blaut i magen for litt over et døgn siden, og avføringen har blitt lysere og bløtere etter hvert som tiden har gått. Idag er det bare flytende og nesten gulbrun. Jeg har prøvd å gi ham Zoolac, men ene gangen spydde han det opp igjen rett etterpå. Jeg har vel fått i ham ca to doser med Zoolac iløpet av halvannet døgn, og nå er jeg dessverre fri for Zoolac :(

Han spiser og drikker som normalt, og er også både leken og nysgjerrig. Men hvor lenge kan jeg se det an før jeg kontakter veterinær, synes dere? Og hva kan jeg evt gjøre for å se om det blir bedre? Det er jo litt vanskelig å få tak i spesialfor eller Zoolac nå om dagene. Jeg har hørt at ragdolls kan ha litt ekstra sensitiv mage og at katter faktisk kan utvikle stressmage dersom det skjer forandringer i huset, hvilke erfaringer har dere andre katteeiere? Vi har jo tross alt holdt på en del med rydding, baking og vasking de siste dagene, og pusen kan jo ha blitt stresset av alt styret. Når vi toppet det hele med testkjøring av ny støvsuger hjalp det vel neppe på for en stresset pus... Men synes avføringen er veldig bløt og illeluktende, og jeg trodde ikke stressmage slo så kraftig ut. Blir han ikke bedre på et par dager tar jeg ham selvsagt med til veterinær i romjula. Men hadde håpet noen av dere hadde noen trøstende ord eller råd i juletiden.

Gaaah! Typisk at katter (og andre dyr generelt) alltid blir syke eller skadd på helligdager... :tristbla:

Endret av Ylvina
Videoannonse
Annonse
Gjest Blubberella
Skrevet

Ok, ingen gode råd i disse romjulstider :gjeiper:

Men i tilfelle noen opplever det samme selv eller er interessert i å høre hvordan det gikk med pusen, kan jeg jo fortelle litt om saken. Siden pusen spiste og drakk som normalt prøvde jeg å se an saken. Han fortsatte med skikkelig dårlig mage, så jeg bestemte meg for å prøve faste på pusen. Han fikk kun vann hele natta og et stykke utpå dagen første juledag, og så kokte jeg kylling og gav ham i små doser utover dagen. Det ser ut til å funke bra. Han har bæsjet bare en gang, og da var det en høvelig normal bæsj. Så vi satser på at det bare var stressmage eller et lite virus. Pusen er nå i full vigør ihvertfall :)

Skrevet

Så bra at katten din er bedre. Her har jeg en katt som går på antibiotika pga virus i munnen( måtte sende prøve til Skottland så har ikke fått bekreftet at det er det da). Utrolig kjedelig med syke dyr nå i jula.

Gjest Blubberella
Skrevet

Ja, jeg håper bare pusen holder seg frisk nå resten av jula...

Virus i munnen har jeg aldri hørt om! Merkelige greier. God bedring til pusen din :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...