Gå til innhold

Lue og caps inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det et så stort problem for mange lærere at elevene har på seg caps eller lue inne?

Noen godtar det, mens de fleste lager en stor sak ut av det.

Eneste argumentet jeg har hørt ar at de andre elevene blir mer opptatt av han med caps enn å følge med. Men det høres da fulstendig tåpelig ut. Hva med de som har langt hår, jenter med med strikk i håret og slikt, skulle ikke det bli det samme da, eller andre som skiller seg ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Capsen gjør at den som står framfor elevene evt annen mengde me mennesker ikke ser øynene på de personen snakker til. Alle ønsker vel å kunne se personen de snakker med eller til. Og når de først skal forby caps kan det være greit å forby lue også :) Dessuten er det god gammel folkeskikk å ta av seg det man har på hode når man er inne!

• Liker 4
Gjest Skitten pique
Skrevet

Tror også de mener at lua dekker for ørene. Sånn at de er sikre på at vedkommende får med seg det som blir sagt. :klo:

Skrevet

Dette med caps forbud i klasse rommet var noe jeg også irriterte meg over på u. skolen, vi prøvde oss med mye forskjellig, bla. hvorfor er det ikke tillat med caps når det er tilatt med religiøse hodeplagg, som f.eks hijab etc. Men lærere er forskjellige og har stortsett forskjellige syn på ting. best og inrette seg etter den læreren man har. God gammel folkeskikk er ikke forenelig med livsstilen til dagens ungdom.

Og historier om hvordan ting var for 40-50 år siden kommer ikke til å gå igjennom de heller fordi det ikke er slik det er i dag..

Mitt syn på ting :)

PS, Jeg tar av meg capsen når jeg er hos bestemor, ut av respekt for andre mennskers regler i hjemmene deres:)

Skrevet

Det er heller ikke bra for hodebunnen at man har på lue eller caps hele tiden! :sjenert:

• Liker 3
Skrevet

På barneskolen var det forbudt med alle typer hodeplagg. Hva gjør man når en pakistansk jente setter seg på do og nekter å komme ut før hun kan ha på Hijab lovlig?

Sa bare til sønnen at da kan ingen nekte deg å ha lue eller caps på.

• Liker 1
Skrevet

Hijaben har da virkelig en annen mening enn caps...

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes rett og slett det er god folkeskikk å ta av seg på hodet når man går inn, spesielt luer, capser og lignende hodeplagg. Synes ikke det er noe problem at lærere og andre sier i fra til barn om det. Sunn folkeskikk har de bare godt av å lære.

Og jeg er 18 år gammel, så det er ikke bare formanende eldre damer og pedante lærere som mener dette. :-)

• Liker 4
Skrevet

Det er alminnelig folkeskikk, noe TS tydeligvis mangler.

• Liker 1
Skrevet

hm..

Har eksem her og der og noen ganger voldsomt mye i pannen. Deilig da å kunne bruke cap. Og det også inne..

Lite visste jeg om at det blir regnet for uforskammet.. :(

Tja trallalla. Kommer nok til å fortsette med det likevel. Huden min er en "greie" for meg og om jeg ikke fikk lov til å bruke cap når eksemen i panna er ille ville jeg hatt problemer med å gå ut og møte verden på en naturlig måte. Får vel pepper nå alla: det der er sykelig selvopptatt... See if I care. ;)

Skrevet

Jeg ser heller ikke det store problemet. Greit nok med denne regelen på barneskolen, der fikk vi ikke være inne i gangene engang under friminuttene.

Men på ungdomsskolen?! La nå ungdommene gjør som de vil, selv om det blir sett på som dårlig folkeskikk. Hvis man ikke rekker å dusje kan lue inn i mellom være en fin ting å ha, dessuten er det flere som føler seg avhengig av luene eller caps på hodet, så da er det bare teit å lage en stor sak ut av noe som i utgangspunktet er et lite problem.

I kirka derimot, der kan man ta av seg lua!

Skrevet

Jeg syns det er et problem. At noen elever har på lue eller caps inne får de til å se ut som det haster med å komme ut igjen, jeg får ikke øyekontakt med de og det er da folkeskikk å ta av seg på hodet når man er inne.

Skrevet

Jeg tror ikke "dagens ungdom" har så vondt av å måtte tilpasse seg andres regler og andres definisjoner på folkeskikk i blant. Man kan ikke alltid gjøre som man vil, man kan ikke alltid kle seg som man vil, i blant må man tilpasse seg. Ser ikke problemet.

• Liker 3
Skrevet

På barneskolen var det forbudt med alle typer hodeplagg. Hva gjør man når en pakistansk jente setter seg på do og nekter å komme ut før hun kan ha på Hijab lovlig?

Sa bare til sønnen at da kan ingen nekte deg å ha lue eller caps på.

Hvorfor er det viktig for deg at sønnen skulle ha caps inne? At du i tillegg oppfordret til å bryte regler/gå i mot læreren. Ikke en god oppdragelse syns jeg.

• Liker 1
Gjest halebein
Skrevet

Er kontaktlærer i 10.kl, og legger ærlig talt ikke merke til om elevene har caps, lue el. lignende på hodet. Er så vant til det, og så lenge elevene gjør det de er der for å gjøre (lære), så ser jeg ikke noe poeng i å fokusere på dette heller:)

Vi har ingen regel på skolen ang. hodeplagg, heldigvis. Det eneste jeg pleier å reagere på er elever som sitter inne på klasserommet i 20-22 grader med dunjakke på! Da prøver jeg å få de til å kle av seg, for å unngå kunstg feber:) Men om de ikke vil, så er det ingen stor sak, deres valg. :)

Av grunner jeg har hørt til forbud av hodeplagg andre steder, kan jeg nevne:

-ser ikke øynene

-God folkeskikk å kle av seg på hodet (selv om jeg ikke tror en eneste av ungdommene i dag tenker på å kle på seg på hodet for å disse voksne! Lua eller capsen er en del av antrekket)

-Hygiene, grobunn for bakterier og lus om man svetter for mye på hodet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...