helenaa Skrevet 24. desember 2011 #1 Skrevet 24. desember 2011 Vi har to barn i barnehage, men sliter med å finne gode rutiner for hverdagen. Vi ønsker jo å ha det fint sammen, å ha tid til hverandre, og å føle at man har litt egentid også. Hva er dine beste anti-tidsklemme-tips? Det er varm mat i bhg noen ganger pr uke, og jeg tenker at vi ikke trenger å spise middag da? Hva gjør dere? Noe må man jo uansett spise, men det ville vært greit å ha fri for middagslaging av og til. Vi har fleksible jobber, men klarer ikke helt å se hvordan vi skal kunne utnytte dette best mulig. Hvordan organiserer dere dagene? Jeg tror løsningen på noe vil være å ta med barna på ting som skal gjøres, f.eks handling og matlaging. Barna er 1 og 3 år. Har dere forslag til rutiner vi kan innføre for å gjøre dagene bedre for oss alle? Jeg tror i alle fall at vi har et uforløst potensiale i å gjøre rydding til en del av barna hverdag... Dette ble kanskje litt utydelige spørsmål, men jeg håper i alle fall dere vil dele tips fra hverdagen med barnehagebarn!
Gjest Lucia Skrevet 24. desember 2011 #2 Skrevet 24. desember 2011 Ukeshandling, vi handler hver lørdagsmorgen for en uke om gangen. Genialt, sparer tid og frustrasjon, godt å dra rett hjem fra jobb/barnehage.
Gjest pysepusen Skrevet 25. desember 2011 #3 Skrevet 25. desember 2011 Vi handler også lørdag morgen, samt at vi tar husvasken da Ellers så begynnet jeg tiiidlig på jobb slik at jeg kan slutte før tre, mens mannen leverer i bhg rundt halv ni. Da får han mye tid hjemme Mannen har morgenen til å fikse ting, jeg har ettermiddagen!
Kosemose Skrevet 25. desember 2011 #4 Skrevet 25. desember 2011 Det lureste vi gjorde i den perioden var å senke kravene. Vi ble enig om at det er en tid for alt, også takket vi ja når ivrige besteforeldre ønsket besøk av barnebarna. De gangene vi hadde barnevakt valgte vi ofte å være hjemme og hvile ut istedenfor å dra ut, dra på kino, invitere folk, osv. Disse stundene uten barn og uten noe veldig program var gull verdt for å hente seg inn. Tror også det er lurt å lage ukesmeny, storhandle, og kanskje lage ferdig middagsporsjoner som kan varmes opp. Sånne ting var ikke vi så flinke til, og vi tydde nok til en del dårlige løsninger som ferdig pizza og lingende på slitsomme dager. Så skal du huske på at alle perioder har sin sjarm og sine utfordringer, men dere er snart igjennom den mest slitsomme og krevende perioden! Ting blir så utrolig mye enklere om ikke så lenge. 1
Furstina Skrevet 25. desember 2011 #5 Skrevet 25. desember 2011 Att laga mycket mat och frysa in är mitt tips. Då har ni hemlagad köttfärssås,grönsaksröra,kycklinggryta,köttgryta, lasagne etc som ni bara kan ställa in i kylen på morgonen för långsam tidning, och sen värma när ni kommer hem. Fixa sallad och kanske pasta, ris eller potatis till och middagen är klar! Att äta frukost, lunch och middag på samma tider ger rutin och förutsägbarhet. Både ni och barnen mår bra av det. Både vardag och helg i den mån ni kan. Utnyttja flexibiliteten på jobben men glöm inte bort att planera in att ni vuxna också behöver träffas, både tillsammans med barnen och på tu man hand. Kom ihåg att vårda er relation!
Leanne Skrevet 25. desember 2011 #6 Skrevet 25. desember 2011 Da våre barn var i den alderen fikk de også middag i barnehagen to dager i uka. En av de dagene pleide vi å lage havregrøt til middag til barna, for det var de veldig glad i. Slik fikk vi en ettermiddag fri - havregrøten "kokte" jeg i mikro'n på 30 sekunder, så vi fikk hele ettermiddagen til bare kos. Etter at barna var i seng ved 7 tiden spiste jeg og min mann en litt bedre middag. Hverdagsluksus
helenaa Skrevet 27. desember 2011 Forfatter #7 Skrevet 27. desember 2011 Takk for svar! Ukemeny og ukehandling skal innføres! Tar gjerne imot flere tips.
Gjest Annaires Skrevet 27. desember 2011 #8 Skrevet 27. desember 2011 Og sen middag... Her bruker vi ofte middag som kveldsmat. Da slipper vi å stresse med å begynne med maten så fort vi kommer hjem fra jobb/bhg. Samt at det er mye hyggeligere for oss alle å hjelpe til om man har god tid. Alle må være med å rydde opp leker før sengetid. Her skal man rydde bort det man har holdt på med, før man drar frem noe nytt, så da er det aldri mye å rydde.
helenaa Skrevet 27. desember 2011 Forfatter #9 Skrevet 27. desember 2011 Og sen middag... Her bruker vi ofte middag som kveldsmat. Da slipper vi å stresse med å begynne med maten så fort vi kommer hjem fra jobb/bhg. Samt at det er mye hyggeligere for oss alle å hjelpe til om man har god tid. Alle må være med å rydde opp leker før sengetid. Her skal man rydde bort det man har holdt på med, før man drar frem noe nytt, så da er det aldri mye å rydde. Når spiser dere da? og spiser dere/barna noe mellom jobb og middag når det er sen middag? Jeg har også tenkt at det måtte være bra å rydde leker hver kveld, men det passer liksom aldri... Det beste ville kanskje å gjøre det før barne-tv. Når gjør dere det?
Sulosi Skrevet 27. desember 2011 #10 Skrevet 27. desember 2011 Hos meg spiser ungene brødskiver etter skolen og så har vi middag i syv-åtte tiden. Fungerer veldig bra og det er mye lettere å få samlet alle til felles middag nå samtidig som middagen markerer at det er kvelden.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #11 Skrevet 28. desember 2011 Senke kravene er mitt hverdagstips!!! Vasken på badet blir "som ny" med en våtserviett, og ostesmørebrød kan være en fullverdig middag en dag med variert kost ellers, og spesielt hvis barna har spist varmmat i barnehagen. Mine "komme seg gjennom hverdagen-verktøy er" : - Vi har lagd en månedsmeny. Når uke 4 er over begynner vi på uke 1 igjen. På den måten slipper vi å bruke tid på å sette opp meny hver uke. 4 uker er akkurat lenge nok til at de forskjellige rettene kommer så sjelden at vi ikke blir lei... - Nr 2 er en nesten ferdig skrevet handleliste; vi kjøper mye av det samme hver uke (brød, melk, pålegg, bleier, dopapir, lørdagsgodt osv), så dette står allerede på lista, så da er det bare å føye på det som tregs utfra ukesmenyen + det som mangler ellers. - Nr 3 er en ferdig gjøremålsliste. Mye av det man må gjøre i huset er kjedelig fordi man gjør alt på en gang, men hvis man deler det opp og gjør litt innimellom, går det mye fortere... Jeg har satt opp faste gjøremål over to uker: eks mandag i uke 1 støvsuger vi gangen nede og vanner blomster + at barna må rydde rommene sine etter helga, tirsdag støvsuger vi soverommene, onsdag vasker vi badet osv. Alle gjøremålene tar bare 5-10 minutter, så det er overkommelig selv om vi alle er slitne etter en lang dag. Torsdag kveld etter at barna er lagt pleier jeg å storhandle, mens mannen tar et tak i huset (rydder, støvsuger osv). Kjedelig å handle så sent, men jeg har stort sett butikken for meg selv, så det er effektivt, også får jeg kvalitetstiden med barna på ettermiddagen... Vi bruker også noen minutter på kvelden til å forbrede neste dags middag (vasker poteter, lager salat, pizzadeig som kaldheves i kjøleskapet osv.). Dette gjøres gjerne i reklamepausen mens vi venter på et tv-program, eller mens vi venter på at vaskemaskinen skal bli ferdig. Jeg har også merket at jeg ofte da skreller en ekstra gulrot som jeg spiser istedenfor sjokolade, eller lager en tekopp i stedenfor å ta et glass brus...
helenaa Skrevet 28. desember 2011 Forfatter #12 Skrevet 28. desember 2011 Hurra, disse listene likte jeg. Det minner meg om at jeg har begynt på noe sånn tidligere, og skal se om jeg finner dem. Noen blir sikkert stresset av lister, men jeg finner roen. Takk! Tar gjerne imot tips til hvilken mat som kan forberedes kvelden før også (nå får jeg sikkert kjeft av noen som mener at det hører til på mat og drikke-forumet).
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #13 Skrevet 28. desember 2011 Hurra, disse listene likte jeg. Det minner meg om at jeg har begynt på noe sånn tidligere, og skal se om jeg finner dem. Noen blir sikkert stresset av lister, men jeg finner roen. Takk! Tar gjerne imot tips til hvilken mat som kan forberedes kvelden før også (nå får jeg sikkert kjeft av noen som mener at det hører til på mat og drikke-forumet). Jeg er helt avhengig av listene mine!!! Og det beste er at jeg slipper å irritere meg over at mannen og barna ikke gjør noe selv om huset ser ut som det har eksplodert, siden det står klart på lista hva de skal gjøre... Tips til kvelden før mat forbredeler jeg gjør er: - vaske poteter (noen kvelder koker jeg potetene også. Koker gjerne til to dager av gangen, evt tre hvis vi skal ha hjemmelaget potetmos tredje dagen. Husk at da må du ikke skrelle potetene før du koker de for da er de ikke gode 3. dagen!!). - lage salat/kutte grønnsaker (kutter gjerne opp f.eks en hel brokkoli som jeg fryser ned halve av, så ligger det klart til wok noen dager senere) Lista er laget slik at vi har eks salat til maten to dager på rad, så da lager jeg dobbel posjon. - ta opp kjøtt og tine det i kjøleskap. - gjøre klart kylling, fisk o.l. i ildfast form (bruker mye ildfast form og stekeposer, for da lager maten seg selv). - pizzadeig som kaldheves i kjøleskapet over natta. Når vi satte opp matlista var jeg opptatt av at jeg ikke skulle måtte bruke mye tid til forbredelser kvelden før, for jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at da gidder jeg ikke. Samtidig vil jeg ikke bruke for mye av ettermiddagen på matlaging for da er det jo kveldsmat før vi er ferdig med å spise middagen... Derfor har vi endel sunne enkle middagsretter i uka, så har vi heller de som krever mer forbredelser i helga (pannekaker er godt på en søndag også)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå