Gå til innhold

Kleskode i bryllup

Fremhevede innlegg

Gjest Madelene1
Skrevet

jeg skjønner tankegangen din (selvom jeg tenker litt annerledes kanskje, fordi jeg tror at du uansett hva de andre har på seg så får dere mest oppmerksomhet:)) Jeg hadde nok ikke likt heller hvis en dame hadde hatt på seg en bryllupskjolelignende kjole på seg. Jeg hadde nok ikke syntes at bryllupet mitt hadde vært helt ødelagt av det, og jeg tror fortsatt at det er jeg som får mest oppmerksomhet og ingen annen:) Men tror nok ikke at du da bare kan forby røde kjoler, hva med rosa, oransje etc?

Men hvis du vil være helt sikker på at ingen har på seg en rød kjole eller vest, kan du bare skrive det i invitasjonen. Selv hadde jeg ikke gjort det, fordi jeg vil at folk skal føle seg velkommen uansett hva de har på seg. Da hadde jeg vært redd for at de hadde trodd at vi liksom sjekker antrekket til hver person for å se om det er bra nok eller noe.

Det hadde ikke jeg ønsket for gjestene mine.

Jo, det tenkte jeg/vi ikke på. Og som sagt så fant vi det ut senest i dag etter at jeg snakket med min kusine som rådet oss til å gjøre det.

Men er litt usikker nå på hva jeg vil.... :klo:

Er så mange unødvendige kommentarer som kommer inn og så mange pekefingre så vil egentlig bare ha det for å "trasse" mot sure kvinnemennesker, men samtidig så er jeg usikker nå fordi jeg vil jo at alle skal føle seg både fine og vell i bryllupet vårt. Er jo ikke bare vi som skal ha det bra, er jo gjestene også.. Får tenke på det til imorgen, så kommer jeg med en oppdatering. :)

God natt og god jul. :)

Men lykke til:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Madelene1
Skrevet

jeg skjønner tankegangen din (selvom jeg tenker litt annerledes kanskje, fordi jeg tror at du uansett hva de andre har på seg så får dere mest oppmerksomhet:)) Jeg hadde nok ikke likt heller hvis en dame hadde hatt på seg en bryllupskjolelignende kjole på seg. Jeg hadde nok ikke syntes at bryllupet mitt hadde vært helt ødelagt av det, og jeg tror fortsatt at det er jeg som får mest oppmerksomhet og ingen annen:) Men tror nok ikke at du da bare kan forby røde kjoler, hva med rosa, oransje etc?

Men hvis du vil være helt sikker på at ingen har på seg en rød kjole eller vest, kan du bare skrive det i invitasjonen. Selv hadde jeg ikke gjort det, fordi jeg vil at folk skal føle seg velkommen uansett hva de har på seg. Da hadde jeg vært redd for at de hadde trodd at vi liksom sjekker antrekket til hver person for å se om det er bra nok eller noe.

Det hadde ikke jeg ønsket for gjestene mine.

Men lykke til:)

Jo, det tenkte jeg/vi ikke på. Og som sagt så fant vi det ut senest i dag etter at jeg snakket med min kusine som rådet oss til å gjøre det.

Men er litt usikker nå på hva jeg vil.... :klo:

Er så mange unødvendige kommentarer som kommer inn og så mange pekefingre så vil egentlig bare ha det for å "trasse" mot sure kvinnemennesker, men samtidig så er jeg usikker nå fordi jeg vil jo at alle skal føle seg både fine og vell i bryllupet vårt. Er jo ikke bare vi som skal ha det bra, er jo gjestene også.. Får tenke på det til imorgen, så kommer jeg med en oppdatering. :)

God natt og god jul. :)

Gjest Thessie!
Skrevet (endret)

Dette har jeg litt lurt på. Hvis jeg inviteres til bryllupet til eksen, får jeg lov å gå med rød kjole da?

Ja. Du hadde også fått gått med rød kjole om du hadde kommet i mitt bryllup :jepp:

Endret av Thessie!
Gjest Madelene1
Skrevet

At man ikke skal gå i rødt eller sort er en foreldet tradisjon. Jeg går ut fra at folk styrer unna sort hvis de har noe annet, men at man ikke skal gå i rødt, tror jeg ikke det er mange som bryr seg om lenger. Og ingen er da dumme nok til å tro at en dame har hatt sex med brudgommen kun ut fra det at hun har på seg rød kjole.

Og der innså du tabben din og melder deg ut?

Nei, hva får det til å tro det?

Skrevet

Nei, hva får det til å tro det?

Du svarte "ok." på et innlegg som pekte direkte på noe du har sagt som du selv påsto at du ikke hadde sagt. Så du er enten ekstremt umoden, eller du skjønte at du dreit deg ut.

Jeg skjønner at du føler du får mange pekefingre her, men de fleste mener nok å hjelpe selv om det gjøres litt krast. Hvis du har mange "regler" for antrekket, kommer gjestene til å føle at de vil bli målt opp og ned når de kommer, og det vil gjøre mange svært utilpass. Det blir et koseligere bryllup av at bruden er litt laid back. Ingen vil ta oppmerksomheten fra deg med mindre de drikker seg drita og synger solo stående på et bord, og selv da vil folk bare tenke at vedkommende er latterlig. Ingen positiv oppmerksomhet kan stjeles fra deg med mindre du selv oppfører deg dårlig. Uansett om hele brudefølget hadde møtt opp i bløtkakekjoler, ville du fremdeles vært midtpunkt. Du trenger ikke å bekymre deg for den delen, så da virker det litt nevrotisk å nekte folk røde kjoler. Det gir inntrykk av at du har svært dårlig selvtillit, noe du helt sikkert ikke trenger å ha.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette har jeg litt lurt på. Hvis jeg inviteres til bryllupet til eksen, får jeg lov å gå med rød kjole da?

Ja, da MÅ du gå i rød kjole og en diger rød hatt med orange prikker.... :skratte:

Hvis en brud er så redd for at andre skal ha klær de kan bli penere enn bruden i, er jeg redd jeg må skuffe de med en gang... Er du i utganspunktet meget lite pen og tar på deg en brudekjole - blir du faktisk ikke automatisk rå-sexy. Men en lekker dame, hun er omtrent like pen om hun kommer iført en søppelsekk... Klær skaper nok folk til en viss grad, men du klarer ikke å forvandle gråstein til gull med en brudekjole.. Derfor hjelper det lite å diktere andre til å ha på seg mindre pene klær.

(Det siste jeg skrev er generelt til overhysteriske bruder, aner ikke noe om TS)

Endret av Myrthel
  • Liker 3
Skrevet

Hadde jeg fått en bryllupsinvitasjon der det hadde stått en spesifikk kravsliste om hva slags tøy og farger som var tillatt/ikke tillatt hadde jeg dødd av latter. I tillegg hadde jeg fått store forventninger til hele festen - og ikke nødvendigvis på en positiv måte. Om dere ikke kan holde dere til mørk dress, uformelt, galla o.l. Så bare dropp og skrive noe om antrekk, det blir rett og slett for dumt og pinlig.

• Liker 5
Skrevet

Må si meg helt enig med Sol79. Selv om TS ikke har kunnskaper om (helt grunnleggende ting som) kleskoder, så betyr ikke det at gjestene ikke har det. Å skrive i detalj hva man mener med mørk dress er fornærmede. Man insinuerer at gjestene er født og oppvokst i en campingvogn.

• Liker 4
Skrevet

Må si meg helt enig med Sol79. Selv om TS ikke har kunnskaper om (helt grunnleggende ting som) kleskoder, så betyr ikke det at gjestene ikke har det. Å skrive i detalj hva man mener med mørk dress er fornærmede. Man insinuerer at gjestene er født og oppvokst i en campingvogn.

Enig, bortsett fra at jeg synes svaret ditt er litt nedlatende mot de som er født og oppvokst i campingvogn

• Liker 2
Skrevet

Enig, bortsett fra at jeg synes svaret ditt er litt nedlatende mot de som er født og oppvokst i campingvogn

Jeg skal ta på meg den, men det var ikke ment som noe annet enn et kortfattet uttrykk. Kunne like gjerne brukt under et grantre, hvis det er bedre, men da blir kanskje ungene til nissen i Snekker Andersen fornærmet...

• Liker 4
Skrevet

Hva med å skrive en vanlig kleskode på invitasjonen som f.eks. mørk dress og ikke utbrodere det noe mer på invitasjonen som sendes ut til gjestene? Invitasjonen er jo førsteinntrykket av hvordan bryllupet vil bli, så hvis det står masse regler der som gjestene må følge kan det fort virke litt skremmende.

Hvis dere ønsker å informere gjestene om plagg/farger dere ikke ønsker at de skal ha på seg kan dere lage en blogg hvor dere legger ut sånn informasjon. Da kan dere skrive på nettadressen på invitasjonene og be folk gå inn der å lese mer om hva de kan ha på seg.

Jeg er ikke akkurat enig i at brudeparet skal bestemme detaljert hva gjestene skal ha på seg annet enn en kleskode og for min del kan mine gjester gjerne gå i sorte penkjoler. De kan jo freshe det opp med tilbehør i farger ;) men det er deres bryllup og dere kan gjøre det dere vil (bare forvent litt sure miner hvis gjestene må kjøpe dyre nye antrekk)

Gjest Madelene1
Skrevet (endret)

Yes! Da har vi bestemt oss. Gjestene får gå i hva de selv ønsker.

Så takk for alle svar. Men jeg må si at jeg setter mer pris på folk som har bra svar, og jeg setter mindre pris på de svarene hvor det bare har vært pekefinger og spørsmål om hvor gamle vi er. veldig unødvendig og latterlig.

Og nå regner jeg med at det kommer kommentarer som " lager du en tråd, så må du tåle bkablablabla". Jo, jeg tåler å høre hva andre mener, men det blir rett og slett for dumt å peke med fingeren eller komme med unødvendige kommentarer.

Et bra eksempel er "Mariell" som skriver i denne tråden. Alltid hyggelig selv om hun ikke er enig.

Men uansett, takk for svar og jeg ønsker alle en riktig god jul og et godt nyttår! :nisse::danser::klem::nissegutt:

Endret av Madelene1
  • Liker 1
Skrevet

Godt å lese at gjestene selv kan velge hva slags klær de vil komme i :) Du trenger ikke å være redd for å miste oppmerksomheten. Det er deres dag, og da står dere i fokus uansett.

Det er heller ingen farge at mennene kan bruke vest, men de skal selvfølgelig ikke komme i brudgomsvest, men det har jeg heller aldri sett at noen har gjort.

Bare å slappe av og se frem til den store dagen. Du kommer til å føle deg som en prinsesse og ikke tenke på hvordan de andre ser ut.

*God Jul*

• Liker 1
Skrevet

Haha, du er morsom, ikke første gangen vi ser den oppførselen hos deg når noen er uenige med deg. Lykke til med planleggingen av resten av bryllupet!

• Liker 4
Gjest Madelene1
Skrevet

Haha, du er morsom, ikke første gangen vi ser den oppførselen hos deg når noen er uenige med deg. Lykke til med planleggingen av resten av bryllupet!

Ok. Takk og god jul.

Skrevet

Kjære TS, ser du har fått nok av reaksjoner så jeg skal gi deg litt trøst.

Vi skrev "Antrekk: Pent" i vår invitasjon. Jeg hadde ingen Princess Diana-kjole, men litt slep var der. Det var bunader på både menn og kvinner, det var rosa, min søstre hadde gallakjoler, min forlover hadde nesten like langt slep som meg (dog uten ringer i underskjørtet eller slør), min brudgoms forlover bar samme farger og vest som min mann.

Jeg hadde gjester i sort, i lange kjoler, ungpiker på 17-18 i syndig korte kjoler...

Men uansett, så strålte jeg over dem alle den dagen. Det var jeg som gikk i midtgangen, det var jeg som var senter av alle bilder, det var jeg som åpnet dansen. Det var jeg som satt ved høyenden av bordet og jeg som ble sett tårevått på når talene til bruden ble holdt. Frykt ikke de andre damenes kjoler, du vil stråle uansett, selv om du ikke undergraver dine gjester intelligens ved å overstyre kleskoden.

Hjertlig til lykke med dagen neste år, håper den blir flottere enn du frykter og så koselig som du fortjener.

• Liker 3
Skrevet

Yes! Da har vi bestemt oss. Gjestene får gå i hva de selv ønsker.

Så takk for alle svar. Men jeg må si at jeg setter mer pris på folk som har bra svar, og jeg setter mindre pris på de svarene hvor det bare har vært pekefinger og spørsmål om hvor gamle vi er. veldig unødvendig og latterlig.

Og nå regner jeg med at det kommer kommentarer som " lager du en tråd, så må du tåle bkablablabla". Jo, jeg tåler å høre hva andre mener, men det blir rett og slett for dumt å peke med fingeren eller komme med unødvendige kommentarer.

Et bra eksempel er "Mariell" som skriver i denne tråden. Alltid hyggelig selv om hun ikke er enig.

Men uansett, takk for svar og jeg ønsker alle en riktig god jul og et godt nyttår! :nisse::danser::klem::nissegutt:

Veldig bra valg:) Da slipper du å bli irritert også hvis en gjest kommer i rød kjole alikevel:P Nei, jeg tror bryluppet ditt kommer til å bli fantastisk. Gleder meg til jeg skal gifte meg en dag jeg og:)

God jul og godt nyttår!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...