Bellamy Skrevet 23. desember 2011 #41 Skrevet 23. desember 2011 (endret) Et par tusen? Eeeh, min samboer kjøpte en dressbukse, dressjakke og skjorte for 150 (for alt) for et par mnd siden. Er ikke noe problem å finne seg noe fint til en rimelig billig sum. Min brudekjole er KJEMPE fin, elegant og vakker, men den koster "bare" 700 kr. Fins veldig mye fint til billig pris. Greit nok det, men dere tvinger jo folk til å kjøpe noe de faktisk har fra før av, bare i en annen form. Kun for deres del! Det er det som er poenget. Skjønner godt at dere vil ha drømmedagen deres, men tror dere virkelig det kommer til å bli en drømmedag hvis gjestene får restriksjoner og kanskje er litt misfornøyde? Nå vet jeg ingenting om de andre planene deres, men med tanke på hvor streng kleskoden er, er jeg kjapp til å tro at det ikke er den eneste restriksjonen dere pålegger gjestene. Edit: Får det kanskje til å virke som jeg er i mot dresskoder generelt, det er jeg absolutt ikke. Er denne særdeles strenge varianten jeg stiller meg kritisk til. Endret 23. desember 2011 av Bellamy 3
Raven Emerald Skrevet 23. desember 2011 #42 Skrevet 23. desember 2011 (endret) Jeg har bestemt meg. Eller VI har bestemt oss. Om folk ikke liker det, 2 bad. Liker ikke du det, neivel, men du er heller ikke bedd, så hvorfor legge så mye i dette? :roll: Jeg lagde ikke denne tråden fordi at sure kvinnemennesker skal begynne å peke med fingeren! Så det er ikke jeg som skal roe meg her. Så du har spesifisert i innbydelsen at ingen av gjestene kan være medlemmer på KG, også? Siden du er så sikker på at ingen her er invitert... Endret 23. desember 2011 av Raven Emerald 3
Bellamy Skrevet 23. desember 2011 #43 Skrevet 23. desember 2011 Jeg har bestemt meg. Eller VI har bestemt oss. Om folk ikke liker det, 2 bad. Liker ikke du det, neivel, men du er heller ikke bedd, så hvorfor legge så mye i dette? :roll: Jeg lagde ikke denne tråden fordi at sure kvinnemennesker skal begynne å peke med fingeren! Så det er ikke jeg som skal roe meg her. For guds skyld, lager du en tråd må du forvente å få respons. Selv om du ikke er enig i responsen trenger du da ikke slenge med leppa? 4
Gjest Madelene1 Skrevet 23. desember 2011 #44 Skrevet 23. desember 2011 gratulerer med at dere skal gifte dere:) dere kommer sikkert til å få en veldig bra dag. Men jeg syns kravene dine mht klærne til gjestene er ganske høye. Virkelig? De får ikke gå med en rød kjole fordi da får de mere oppmerksomhet enn deg? Tro meg, du kommer virkelig til å få nok oppmerksomhet Alle ser jo på deg og på kjolen din, ringen din, de synger for deg, de ser på deg når dere skjærer kaken og når dere danser åpningsdansen deres. At du tror at røde kjoler tar vekk oppmerksomheten fra deg tror jeg ikke stemmer. Jeg hadde ikke hatt råd til å kjøpe en kjole som passer til kravene dine. (har veldig dårlig råd akkurat nå) og måtte ha brukt kjolen som jeg har hengende i klesskapet mitt: knall rosa. og at menn ikke får bruke vest fordi mannen din bruker det? det syns jeg går litt for langt det og. Hvis dere ønsker så mye oppmerksomhet kan dere si at de kan komme i vanlige klær, slik at dere er de eneste som er pyntet. Nei, når jeg skal gifte meg skal gjestene mine få lov til å velge selv hva de skal ha på seg. Jeg kan ikke se i lommebøkene deres for å se om de har råd til noe nytt. Og jeg vil at alle skal føle seg komfortable på bryluppet mitt og at de føler seg velkommen selvom de har en rød kjole på seg. Og jeg tror alle skjønner at man ikke skal ha på seg en bryllupslignende kjole.. Men lykke til i hvert fall! Hei! Takk for hyggelig svar, mariell Nå er det sånn at jeg/vi fant ut idag at vi skulle ha kleskode. Jeg snakket med min kusine og hun mente at det var veldig vanlig med kleskode i bryllup og at andre kvinner eller menn burde ha rød skjorte eller kjole siden all oppmerksomhet går automatisk vekk fra meg og min brudgom. For å være ærlig så hadde vi ikke tenkt tanken ang kleskode før jeg snakket med henne. Og vest på menn er ikke aktuelt uansett. Var i bryllup til min tante for noen år siden og det var KUN brudgommen som brukte vest. Fordi det var deres ønske og det ble respektert uten sure miner. Jeg har også lest rundt på nettet (etter at det var så mange som kom å pekte med fingeren i denne tråden ) og det står at andre kvinner ikke skal bruke rødt og menn skal ikke ha vest dersom brudgommen skal bruke det. Står også at gjester burde bruke nøytrale farger. Takk for hyggelig svar.
Sol79 Skrevet 23. desember 2011 #45 Skrevet 23. desember 2011 Seriøst? Hvor gamle er dere egentlig? Aldri vært i et bryllup før eller? 3
Gjest Madelene1 Skrevet 23. desember 2011 #46 Skrevet 23. desember 2011 (endret) Greit nok det, men dere tvinger jo folk til å kjøpe noe de faktisk har fra før av, bare i en annen form. Kun for deres del! Det er det som er poenget. Skjønner godt at dere vil ha drømmedagen deres, men tror dere virkelig det kommer til å bli en drømmedag hvis gjestene får restriksjoner og kanskje er litt misfornøyde? Nå vet jeg ingenting om de andre planene deres, men med tanke på hvor streng kleskoden er, er jeg kjapp til å tro at det ikke er den eneste restriksjonen dere pålegger gjestene. Edit: Får det kanskje til å virke som jeg er i mot dresskoder generelt, det er jeg absolutt ikke. Er denne særdeles strenge varianten jeg stiller meg kritisk til. Hva mener du? Har du lest alle svarene jeg har kommet med eller bare noen? Endret 23. desember 2011 av Madelene1 1
Myrthel Skrevet 23. desember 2011 #47 Skrevet 23. desember 2011 I den fremtidige utgaven av skikk og bruk boken må det være med et kappittel som forteller når det er greit å takke nei til invitasjoner. Som i tilfeller når brudeparet krever spesielle klær. Ja, jeg blir helt sjokkert over hvor selvsentrerte enkelt personer har vokst opp til å bli. Hadde noen av mine barn (som voksne) bare ymtet om slike ting, ville jeg dødd av skam. Makan.... Kjære deg. La nå gjestene få ta på seg akkurat det de selv ønsker. Det er vel ikke klærne til gjestene som gjør dagen din?? Da vi giftet oss for noen år siden, nevnte jeg ikke gjestenes antrekk med et ord. Jeg tenkte ikke tanken på at noen skulle "overgå" meg heller. Hvis noen var penere, ja, så var de det da.... Jeg har nok selvtilit til at det ikke hadde plaget meg i det hele tatt. Jeg tror enkelte så selvsentrerte bruder som TS, må sette seg ned og tenke litt. Bryllupet ditt er stort for DEG og brudgommen, og flott for deres aller nærmeste. Resten av gjestene ser nok på det som et helt vanlig bryllup, hvor det er koselig å være hvis de ikke blir detaljdiktert slik TS holder på med nå. 4
Bellamy Skrevet 23. desember 2011 #48 Skrevet 23. desember 2011 (endret) Hva mener du? Har du lest alle svarene jeg har kommet med eller bare noen? Jeg har lest alt i denne tråden, og det jeg mener er at dere evt tvinger menn som har dress med vest til å kjøpe jakke til for å tilfredsstille dere. De har allerede penklær, men pga. bryllupet deres må de ut med en sum penger for noe de teoretisk sett har fra før, kun i en annen form. (vest/jakke) Nå så jeg at du har highlighta det med streng dresskode også. Jeg syns den er streng fordi dere går utenfor den vanlige "mørk dress" el.l, uten mer forklaring. Dere lister faktisk opp ting som er "rett" og "feil", og da syns jeg det blir vel strengt. Endret 23. desember 2011 av Bellamy 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #49 Skrevet 23. desember 2011 Så det fins altså ingen fine kjoler som ikke er røde? eeeh Jo, selvfølgelig. Men det er faktisk ikke enkelt for alle å finne en kjole som passer dem og som de liker. Jeg finner f.eks. omtrent aldri kjoler når jeg trenger det, og finner jeg det, finner jeg det på et sted der kjolene koster en formue. Har aldri eid en penkjole fra HM. Hei! Takk for hyggelig svar, mariell Nå er det sånn at jeg/vi fant ut idag at vi skulle ha kleskode. Jeg snakket med min kusine og hun mente at det var veldig vanlig med kleskode i bryllup og at andre kvinner eller menn burde ha rød skjorte eller kjole siden all oppmerksomhet går automatisk vekk fra meg og min brudgom. Men dette er jo helt absurd. All oppmerksomheten går da ikke bort fra brudeparet bare fordi en av gjestene har på seg noe rødt. 1
Gjest Thessie! Skrevet 23. desember 2011 #50 Skrevet 23. desember 2011 Seriøst? Hvor gamle er dere egentlig? Aldri vært i et bryllup før eller? Brudeparet eller vi som kommenterer her?
Gjest Madelene1 Skrevet 23. desember 2011 #51 Skrevet 23. desember 2011 Jeg har lest alt i denne tråden, og det jeg mener er at dere evt tvinger menn som har dress med vest til å kjøpe jakke til for å tilfredsstille dere. De har allerede penklær, men pga. bryllupet deres må de ut med en sum penger for noe de teoretisk sett har fra før, kun i en annen form. (vest/jakke) Nå så jeg at du har highlighta det med streng dresskode også. Jeg syns den er streng fordi dere går utenfor den vanlige "mørk dress" el.l, uten mer forklaring. Dere lister faktisk opp ting som er "rett" og "feil", og da syns jeg det blir vel strengt. Det kan du ikke ha gjort. Les en gang til, du. Så ser du at jeg skrev at de kan gå i HVA DE VIL men ikke rødt eller vest. 1
Gjest Madelene1 Skrevet 23. desember 2011 #52 Skrevet 23. desember 2011 Seriøst? Hvor gamle er dere egentlig? Aldri vært i et bryllup før eller? 2 og 4.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #53 Skrevet 23. desember 2011 Det kan du ikke ha gjort. Les en gang til, du. Så ser du at jeg skrev at de kan gå i HVA DE VIL men ikke rødt eller vest. Du skrev nøytrale farger. 1
Bellamy Skrevet 23. desember 2011 #54 Skrevet 23. desember 2011 Det kan du ikke ha gjort. Les en gang til, du. Så ser du at jeg skrev at de kan gå i HVA DE VIL men ikke rødt eller vest. Jo, og du har skrevet nøytrale farger. Da utelukker du en hel del farger, og forteller dermed hva de IKKE får gå med. Samme med at de IKKE får gå i vest. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #55 Skrevet 23. desember 2011 Herregud, hvorfor håper du på at vi ikke skal få en perfekt bryllupsdag? Virker litt som en bitter gammel dame. Jo, det er slik at skikken med at man ikke bruker rød kjole er fordi det betyr at man har ligget med brudgommen. Man skal ikke bruke sort fordi det brukes i begravelsen = sorgens farve. Det er flott med kleskode, men da bruker man disse, og de er: mørk dress, smoking eller galla. Man skriver IKKE at man ikke skal ha rødt/sort, fordi dette er selvsagt for mennesker med dannelse. Å skrive hva man ønsker at gjester skal ha på seg slik dere gjør er direkte frekt. Sden hverken du eller din tilkommende mann eier et snev at av dette forslår jeg at dere går og kjøper en skikk og bruk-bok på mandag og ønsker dere et dannelseskurs i bryllupsgave. 7
Gjest Madelene1 Skrevet 23. desember 2011 #56 Skrevet 23. desember 2011 Jo, og du har skrevet nøytrale farger. Da utelukker du en hel del farger, og forteller dermed hva de IKKE får gå med. Samme med at de IKKE får gå i vest. ok.
Gjest Madelene1 Skrevet 23. desember 2011 #57 Skrevet 23. desember 2011 Jo, det er slik at skikken med at man ikke bruker rød kjole er fordi det betyr at man har ligget med brudgommen. Man skal ikke bruke sort fordi det brukes i begravelsen = sorgens farve. Det er flott med kleskode, men da bruker man disse, og de er: mørk dress, smoking eller galla. Man skriver IKKE at man ikke skal ha rødt/sort, fordi dette er selvsagt for mennesker med dannelse. Å skrive hva man ønsker at gjester skal ha på seg slik dere gjør er direkte frekt. Sden hverken du eller din tilkommende mann eier et snev at av dette forslår jeg at dere går og kjøper en skikk og bruk-bok på mandag og ønsker dere et dannelseskurs i bryllupsgave. ?
marielle171 Skrevet 23. desember 2011 #58 Skrevet 23. desember 2011 Hei! Takk for hyggelig svar, mariell Nå er det sånn at jeg/vi fant ut idag at vi skulle ha kleskode. Jeg snakket med min kusine og hun mente at det var veldig vanlig med kleskode i bryllup og at andre kvinner eller menn burde ha rød skjorte eller kjole siden all oppmerksomhet går automatisk vekk fra meg og min brudgom. For å være ærlig så hadde vi ikke tenkt tanken ang kleskode før jeg snakket med henne. Og vest på menn er ikke aktuelt uansett. Var i bryllup til min tante for noen år siden og det var KUN brudgommen som brukte vest. Fordi det var deres ønske og det ble respektert uten sure miner. Jeg har også lest rundt på nettet (etter at det var så mange som kom å pekte med fingeren i denne tråden ) og det står at andre kvinner ikke skal bruke rødt og menn skal ikke ha vest dersom brudgommen skal bruke det. Står også at gjester burde bruke nøytrale farger. Takk for hyggelig svar. jeg skjønner tankegangen din (selvom jeg tenker litt annerledes kanskje, fordi jeg tror at du uansett hva de andre har på seg så får dere mest oppmerksomhet:)) Jeg hadde nok ikke likt heller hvis en dame hadde hatt på seg en bryllupskjolelignende kjole på seg. Jeg hadde nok ikke syntes at bryllupet mitt hadde vært helt ødelagt av det, og jeg tror fortsatt at det er jeg som får mest oppmerksomhet og ingen annen:) Men tror nok ikke at du da bare kan forby røde kjoler, hva med rosa, oransje etc? Men hvis du vil være helt sikker på at ingen har på seg en rød kjole eller vest, kan du bare skrive det i invitasjonen. Selv hadde jeg ikke gjort det, fordi jeg vil at folk skal føle seg velkommen uansett hva de har på seg. Da hadde jeg vært redd for at de hadde trodd at vi liksom sjekker antrekket til hver person for å se om det er bra nok eller noe. Det hadde ikke jeg ønsket for gjestene mine. Men lykke til:)
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #59 Skrevet 23. desember 2011 Jo, det er slik at skikken med at man ikke bruker rød kjole er fordi det betyr at man har ligget med brudgommen. Man skal ikke bruke sort fordi det brukes i begravelsen = sorgens farve. Det er flott med kleskode, men da bruker man disse, og de er: mørk dress, smoking eller galla. Man skriver IKKE at man ikke skal ha rødt/sort, fordi dette er selvsagt for mennesker med dannelse. Å skrive hva man ønsker at gjester skal ha på seg slik dere gjør er direkte frekt. At man ikke skal gå i rødt eller sort er en foreldet tradisjon. Jeg går ut fra at folk styrer unna sort hvis de har noe annet, men at man ikke skal gå i rødt, tror jeg ikke det er mange som bryr seg om lenger. Og ingen er da dumme nok til å tro at en dame har hatt sex med brudgommen kun ut fra det at hun har på seg rød kjole. ok. Og der innså du tabben din og melder deg ut? 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #60 Skrevet 23. desember 2011 Lurer jeg også på. At man ikke skal ha på seg rød kjole er vel fordi det liksom betyr at man har forført/lagt med brudgommen. Dette har jeg litt lurt på. Hvis jeg inviteres til bryllupet til eksen, får jeg lov å gå med rød kjole da? 9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå