Gå til innhold

Pris?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er prisen for sterilisering på hund?.. tanken har slått meg ved og steriliesere ene tispa, pga at det er litt innavel i den.. så har ikke blitt noe artig om uhellet skulle skje og hun blir drektig.. og i tillegg så får hun innbilt svangerskap etter ver løpetid..

Skrevet

Tror det spørs på enhver hund. Og jeg vet ikke hvilken hund du har, men det enkleste er bare å ringe en veterinær. Du bør òg spørre hvilke raser hun/han er vandt med, slik at du vet hun/han har nok erfaring.

Vil også si at ved mindre hunderaser, øker risikoen for at de ikke overlever narkosen, så bør tenkes nøye igjennom.

Lykke til :jepp:

Skrevet

Tror det spørs på enhver hund. Og jeg vet ikke hvilken hund du har, men det enkleste er bare å ringe en veterinær. Du bør òg spørre hvilke raser hun/han er vandt med, slik at du vet hun/han har nok erfaring.

Vil også si at ved mindre hunderaser, øker risikoen for at de ikke overlever narkosen, så bør tenkes nøye igjennom.

Lykke til :jepp:

D er en Jack Russell terrier.. hun har vært i narkose opp til flere ganger, uheldigvis, så det har gått fint.. men jeg tenker også at de kan forandre personligheten, så om jeg tenker på at jeg vil beholde personligheten, og sprekheten hennes, så vil jeh heller ikke sterilisere henne.. for er jo selfølgelig bare og være ekstremt forsiktig når hun har løpetid.. men er så redd for betennelse osv i pattene når hun har innbilt :/

Skrevet

Jeg er sterkt imot sterilisering/kastrering av hund med mindre det foreligger en medisinsk grunn. At hunden er ”innavlet” er ikke noen grunn til kastrering. Når man skaffer tispe så er man også klar over at det blir mer styr med løpetid, og å holde løpetisper unna hannhunder er virkelig ikke vanskelig, selv ikke om man har en av hvert kjønn i samme hus.

Med det sagt, så skriver du også at hun er mye innbilt drektig. Noen tisper sliter mer enn andre, så om de innbilte drektighetene tar mye på henne ville jeg vurdert sterilisering/kastrering. Men om det ikke er noe som plager henne nevneverdig ville jeg ikke brydd meg med det.

Jurbetennelse er forøvrig ikke så vanskelig å oppdage da juret gjerne blir hardere og eventuelt puss kommer ut. Som regel får man antibiotika og det går over. Det er få som mister hele melkekjertelen, som man gjerne hører skrekkhistorier om.

Skrevet

Er du sterkt i mot kastrering av katter også? Og kan du fortelle hvorfor du er i mot sterilisering/kastrering av hunder? Det er jo et inngrep som er forholdsvis vanlig i land som USA og England, såvidt jeg vet?

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Har du forsikring på hunden? I så fall så tar du en prat med veterinæren og får han/hun til å skrive hvorfor hunden skal steriliseres så får du det godkjent hos forsikringsselskapet.

Vi steriliserte vå tispe for ikke lenge siden pga innbilt svangerskap (dette kan føre til alvorlige komplikasjonet og evnt død om hun får det gang etter gang) og vi betalte 2000kr, mens Gjensidige betale resten som var 8000kr

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke imot sterilisering av katter da løpetiden foregår annerledes og sliter mye mer på dyret enn en vanlig løpetid hos hund. De fleste katter går også ute uten tilsyn og kastrering/sterilisering er dermed en nødvendighet.

Grunnen til at jeg er imot sterilisering/kastrering av hund er fordi jeg mener det er et unødvendig inngrep på friske dyr (kastrering er et stort inngrep og det er en liten risiko for at tispen dør). Før var det ulovelig å sterilisere/kastrere hunder med mindre det forelå medisinsk grunn, og mange veterinærer ønsker fortsatt ikke å sterilisere/kastrere friske dyr.

De eneste helsegevinstene med kastrering av tisper er at man unngår livmorbetennelse og til dels kan senke faren for kreft i brystkjertlene om steriliseringen/kastreringen blir gjort tidlig. Husker dessverre ikke nøyaktig når, men risikoen øker etter hver løpetid til et punkt da en eventuell kastrering ikke lenger har noen innvirkning.

Bakdelene med kastrering av tispe er forandret psyke, inkontinens, forandret pels og lavere forbrenning. Har hatt to kastrerte tisper, den ene ble inkontinent med en gang og den andre ble det i en alder av ti. Tabletter og akupunktur hjalp dessverre ikke på den som ble det med en gang og hun måtte avlives da det rant konstant av henne. Den andre levde resten av livet sitt på tabletter som hun måtte få til faste tider, om ikke ble det lekkasje.

Nå er det jo opp til hver enkelt å overveie fordelene og bakdelene med kastrering, jeg skriver bare ut fra mitt synspunkt og mine erfaringer.

Og som skrevet i det første innlegget, om de innbilte drektighetene sliter mye på tispa så synes jeg det er en god grunn til å kastrere, da en tispe antagelig vil ha det mye bedre som kastrat enn når hun løper stresset rundt etter ”valpene” sine.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke imot sterilisering av katter da løpetiden foregår annerledes og sliter mye mer på dyret enn en vanlig løpetid hos hund. De fleste katter går også ute uten tilsyn og kastrering/sterilisering er dermed en nødvendighet.

Grunnen til at jeg er imot sterilisering/kastrering av hund er fordi jeg mener det er et unødvendig inngrep på friske dyr (kastrering er et stort inngrep og det er en liten risiko for at tispen dør). Før var det ulovelig å sterilisere/kastrere hunder med mindre det forelå medisinsk grunn, og mange veterinærer ønsker fortsatt ikke å sterilisere/kastrere friske dyr.

De eneste helsegevinstene med kastrering av tisper er at man unngår livmorbetennelse og til dels kan senke faren for kreft i brystkjertlene om steriliseringen/kastreringen blir gjort tidlig. Husker dessverre ikke nøyaktig når, men risikoen øker etter hver løpetid til et punkt da en eventuell kastrering ikke lenger har noen innvirkning.

Bakdelene med kastrering av tispe er forandret psyke, inkontinens, forandret pels og lavere forbrenning. Har hatt to kastrerte tisper, den ene ble inkontinent med en gang og den andre ble det i en alder av ti. Tabletter og akupunktur hjalp dessverre ikke på den som ble det med en gang og hun måtte avlives da det rant konstant av henne. Den andre levde resten av livet sitt på tabletter som hun måtte få til faste tider, om ikke ble det lekkasje.

Nå er det jo opp til hver enkelt å overveie fordelene og bakdelene med kastrering, jeg skriver bare ut fra mitt synspunkt og mine erfaringer.

Og som skrevet i det første innlegget, om de innbilte drektighetene sliter mye på tispa så synes jeg det er en god grunn til å kastrere, da en tispe antagelig vil ha det mye bedre som kastrat enn når hun løper stresset rundt etter ”valpene” sine.

Det er fortsatt forbudt etter Norsk Lov å kastrere friske hunder. Man kan prøve å redusere innbiltheten noe,man kan gi tispen masse trim og mindre mat i den perioden det gjelder. Og man fjerner alt som hun bruker som "valper".

Fjerne friske kroppsdeler for å forebygge - skummelt, men dessverre noe dyrleger anbefaler over en lav sko,uten å helt vite ettervirkningene av det.

Sammenligne med hunder i usa blir helt feil.Her i Norge er vi ikke plaget av en masse løshunder som flyr rundt å formerer seg, lille Norge har jo nesten mindre hunder tilsammen en ett "fod senter".

Vi har det på katter, og så lenge de kan gå fritt rundt ute, så bør de absolutt kastreres.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...