Gå til innhold

Han dro fra oss

Anbefalte innlegg

Gjest *dragoon*
Skrevet

Nå er jeg så sint og skuffa at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg.

Lufter frustrasjonen her siden jeg utad må være sterk for familien.

Jeg hadde altså for en gangs skyld gleda meg til jula i år. Men det ble ødelagt nå.

I dag tidlig stakk pappa av..

For å gi litt forhistorie så drikker pappa en del. Han drikker ikke hele tiden men når han først gjør det så er det snakk om mange dager i strekk og han stikker ofte av (Kjører gjerne avgårde i fylla) Da blir han borte alt fra en dag til flere dager og vi aner ikke hvor han er og om han i det hele tatt er i live.

Familieforholdene er og har alltid vært anstrengt med en psykotisk mor som har flytta inn og ut hele tiden. (Hun er nå på vei ut igjen) Men for en gangs skyld virka ting litt roligere og vi alle gledet oss til å feire jul sammen (Meg, min lillesøster, mamma, pappa og mormor)

Men i går begynnte han å drikke og i dag våknet min søster til en lapp hvor det bare sto at han hadde dratt og ikke orka feire jul.

Som sagt har han stukket av før i fylla, så dette er ikke noe sjokk. Det som er så surt at han gjorde det nå i jula. Og det blir jo aldri noe lettere dette med å lure på hvor han er eller om han lever. For alt vi vet kan han ha kjørt av veien et sted siden han kjørte i beruset tilstand..

Faen ass...

Sorry for vegg av tekst og sutring, men måtte bare få det ut..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke for å virke ufølsom, men hadde jeg visst av noen som kjørte i fylla så hadde jeg ringt poliiet ned en gang.. det er ikke bare hans eget liv som står i fare..

• Liker 6
Gjest *dragoon*
Skrevet

ikke for å virke ufølsom, men hadde jeg visst av noen som kjørte i fylla så hadde jeg ringt poliiet ned en gang.. det er ikke bare hans eget liv som står i fare..

Dette skulle meget gjerne jeg ha gjort hver gang også.. Er smertelig klar over hvor mange andre liv som han setter i fare med den oppførselen.

Men han sniker seg alltid ut når alle sover eller er borte, så det blir vanskelig..

Skrevet

Så lei meg på deres vegne, men som addict sier; ring politiet ASAP. Man kan kanskje etterlyse ham?

Skrevet

du kan iallefall etterlyse bilen :)

:klemmer: til deg, har selv en idiot av en far

Skrevet

Ja ring politiet. Gjør de klar over at han fyllekjører. Har man flaks så kanskje de tar fra han lappen. Ikke at det nødvendigvis stanser han fra å gjøre det igjen da.

Men det er livsfarlig for alle han kjører forbi at han kjører beruset. Litt av en julegave hvis han tar livet av noen eller hva?

Mener ikke å høres brutal ut, men fyllekjøring er noe av det farligste han kan gjøre. Og hvis han har en tendens til å gjøre dette må han altså stoppes. Vil kanskje skape litt splid i familien, men kan redde liv. Hans og andres.

Om han sliter med at han ikke orker tanken på å feire jul så syntes jeg han skal få lov til å stikke seg unna. Men da må han gjøre det på en annen måte. Er ikke alle som liker og orker julefeiring, spesielt hvis de sliter med depresjoner eller lignende. Så å klandre han for å stå over julefeiringen er ikke snilt mot han. La han få være alene uten å bli sint på han. Dere kan fint feire uten han.

det er fyllekjøringen jeg hadde blitt sint på.

Gjest *dragoon*
Skrevet

Jeg er ikke sint fordi han ikke orker feire jul med oss, det er jeg skuffa over.. Er sint fordi han dro på den måten han gjorde. (Altså i fylla)

Etterlyse han er lite vits når han dro til skogs. Tviler på at noen ser han eller bilen der.

Skrevet

Tenker ikke på å etterlyse han. Heller annmelde han. Ringe politiet og si ifra at han har stukket av med bilen og promille.

Jeg hadde ikke nølt et øyeblikk med å annmelde min far hvis jeg visste at han var ute med bilen og alkohol i blodet. Elsker han masse, men noen ting er jeg bare ikke villig til å la han gjøre (han har også et alkohol problem i perioder).

Skrevet

Hvis han kjæsjer i fylla og du vet om at han fyllekjører uten å gjøre noe med det, ja da er du medskyldig. Enten han ødelegger eller dreper seg selv eller andre.

Skrevet

Det er faktisk ditt ansvar at du ringer politiet og sier fra om at han kjører i fylla.

Hvis han skulle skade eller drepe noen så er det du som sitter der og er klar over at du ikke gjorde alt du kunne.

Skrevet

Han må da fortsatt bære ansvaret for sine egne handlinger, fullt og helt!

• Liker 1
Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Slutt å ansvarliggjøre ei jente for farens valg. Før dere har vært i denne typen situasjon har dere ikke peil på hvor vanskelig det er. Det er faktisk ikke bare bare å ringe politiet og fortelle noe sånt. Og TS er IKKE ansvarlig eller medskyldig for hva ett voksent mannfolk gjør.

• Liker 10
Skrevet

Litt overrasket over fokuset på svarene her.

TS er sint og skuffet og garantert lei seg og dere har fokuset på hva faren hennes gjør og hva hun da burde gjøre.

Folkens. Det er lille julaften. I morgen er det julaften. Dagen over alle dager hvor familiekosen er i høysete. Her er det en som ser at ting faller fra hverandre og som føler så sterkt på det at hun må være den sterke.

Kan du og resten av familien få en god stund i sammen? Selv om dere vet at en mangler og hva som er årsaken? Kan dere til tross for det skape noe sammen? Jeg tror du må innse at din far vil aldri bli det du ønsker og han vil aldri være den som skaper julefreden og julestemningen. Jeg leser at du håpet at det skulle bli sånn i år, men jeg tror jul, fridager og alkohol er en dårlig kombinasjon for faren din. Jeg tror du må innse at sånn er det bare.

I forhold til hylekoret her på KG så ta en telefon til politiet. Fortell at faren din sannsynligvis kjører i fylle og her får du registreringsnummeret på bilen. Noe mer kan du faktisk ikke gjøre. Prøv så å legg det bakerst i minnet og gjør det beste ut av situasjonen.

Jeg skjønner jo at det ikke er lett. Alle i familien er påvirket av dette, din far er årsaken. I tillegg vissheten om at han kjører i fylla og alt kan skje. Samtidig så skal en prøve å lage en så god julaften som mulig. Jeg klarer ikke å sette meg inne i det, men gir deg en klem. :kose:

• Liker 8
Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Kjære TS. Jeg ser at du også skriver at din mor er på vei ut i en ny periode med sykdom. Jeg vet ikke hvor gamle du og søsteren din er, men klarer dere dere uten voksne i julen? Du skriver modent, men man vet aldri hvor gamle de som er her inne er..

Har dere det dere trenger i huset? Klarer dere eventuelt å lage jul for dere to, eventuelt tre siden bestemor også er involvert? Har dere annen slekt som kan hjelpe dere?

• Liker 3
Gjest *dragoon*
Skrevet

Kjære TS. Jeg ser at du også skriver at din mor er på vei ut i en ny periode med sykdom. Jeg vet ikke hvor gamle du og søsteren din er, men klarer dere dere uten voksne i julen? Du skriver modent, men man vet aldri hvor gamle de som er her inne er..

Har dere det dere trenger i huset? Klarer dere eventuelt å lage jul for dere to, eventuelt tre siden bestemor også er involvert? Har dere annen slekt som kan hjelpe dere?

Moren min er på vei ut av huset igjen, var det jeg mente. Men vi skulle likevel feire sammen og prøve å kose oss siden det var jul.

Så blir nok julefeiring med oss 4 uansett, men blir nok en demper på stemningen.

Nå er både jeg og min søster vandt med at situasjonen hjemme er veldig ustabil, men det blir aldri noe lettere gitt.. (Hun er 18, jeg er 22)

Ang det noen sier her med at JEG liksom har skylden om han kjører ihjel noen.. Skjønner ikke at dere kan si noe slikt. Som jeg skrev tidligere så er det ikke tvil om at jeg ringer politiet om jeg noengang vet at "nå er han ute å fyllekjører".

• Liker 3
Gjest meg og meg
Skrevet

Hei

Tenker på deg. Det er en forferdelig trist situasjon du er i, som deres far har satt dere i, og som han selv er i.

Det finnes mange støttegrupper for folk som har pårørende som er alkoholikere. Det kan være lurt å ta kontakt med en av disse. Er masse hjelp og støtte å få. Og ikke minst det å snakke åpent med noen som er i samme situasjon.

Dere har ingen ting å skamme dere over.

Men- dere kan heller ikke endre deres far. Dere får forsøke å leve deres liv uavhengig av faren deres. Dere kan ikke redde han. Det er det kun han selv som kan gjøre. Men, dere må redde dere selv, ved å velge å la hans alkoholisme ødelegge minst mulig for dere.

Hvor gammel er du? Synes det er viktig å be om hjelp dersom du ikke en myndig enda. Du skal ikke behøve være omsorgsperson for din far. Er du myndig så kom det hjemmifra og bygg opp ditt eget liv. Vær ærlig ovenfor nære venner slik at du kan hente den støtten derfra som du ellers ville fått fra familie. Har du en mor, som du kan ha som omsorgsperson? Håper du har støtte i henne.

Gjest *dragoon*
Skrevet

Jeg er 22 år og flytta hjemmefra for 3 år siden. Går til psykolog hvor det blir snakket mye om forholdet til både mor og far.

Egentlig har jeg lyst til å bare gi faen i begge to og leve mitt eget liv uten å bry meg om dem. Den dagen kommer nok også, bare min lillesøster på 18 flytter ut. Jeg henger mye der og later som alt er greit for å beholde husfreden så min søster slipper å gå igjennom alt jeg måtte i oppveksten. Men det sliter veldig på meg siden jeg har mye å stri med selv med psyken min.

Gjest *dragoon*
Skrevet

Vel, viste seg at han var hos naboen i dag..

Så var ikke det at han ville være alene. Han ville bare ikke være med oss...

Skrevet

Vil bare si at jeg også har flere ganger tenkt på å gi faen i familien min. Min far stakk også av - men litt mer sånn stakk av fra min mor. Det knuste henne, og hun begynte å drikke en del. I begynnelsen hadde hun vinen i vanlige glass for å "gjemme det" mer, i tillegg til at hun ofte satte glassene på gulvet / under ting. Min søster ble født med en liten hjerneskade så hun er helvete på jord av og til, og min far har så sagt så mange løgner at jeg nesten griner av å tenke på det.

Noen ganger har jeg vært en dårlig person min familien min. Jeg tenker at hvorfor skal jeg bry meg, det hjelper jo ikke. Men jeg vet at mamma sliter med både økonomi og livet generelt. Jeg vet at pappa bare er et menneske, og løgner ballet på seg slik at han ikke kommer seg utav det. Jeg vet at søsteren min slenger kjeften mot mamma, banner og steiker uten å ha NOEN grunn til å gjøre det. Hun er helvete på jord. Men så tenker jeg, at jeg har bare denne familien. Jeg kan stikke av, men jeg kommer alltid kun til å ha en mamma, en pappa, en søster, en bror. Ikke noe mer. Jeg har dette livet og kan prøve og hjelpe dem og elske dem for dem de er.

Lett? Nei, ikke alltid. Faktisk jævlig noen ganger. Men prøver så godt jeg kan. De er bare mennesker.

Du har psykolog, that's great. Jeg er liksom min egen psykolog. Tårer og musikk hjelper. Har blitt ganske innesluttet og er redd for at folk skal "komme innpå meg." Lukker meg igjen. Må nesten lyge til venner og bekjente for at de ikke skal finne ut hvor mye familien min sliter. Prøver å se de lyse dagene. Er alltid noen som har det verre enn jeg har, og det tror jeg du har.

Faren din burde få hjelp. Ingen bør leve slik. Håper mammaen din får det bedre. Jeg vet ikke hva jeg skal si, nettopp fordi jeg ikke har opplevd det du går gjennom. Håper bare at du kan lese ordene jeg har skrevet, og vite at bak skjermen sitter det en annen jente denne julenatten og skriver til deg! Livet er ikke rettferdig, og det er tungt. Det er lov å være lei seg! Prøv å hjelp familien din så godt du kan, men ikke glem ditt eget liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...