AnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #1 Skrevet 23. desember 2011 Sønnen skulle på butikken og kjøpe seg noe godt og jeg hadde kun 500-lapper så ga han det og sa at jeg skulle ha resten tilbake. Så kom han hjem uten godteri å ga meg 500-lappen og virket veldig lei seg så jeg spurte hvs det var. Da kunne han fortelle meg at han fikk ikke lov av dama i kassa å handle med så mye penger fordi han kunne ha stjålet den. Han sa at han fikk den av sin mor, men da hadde han fått til svar at det ikke var noe noen som ga så mye penger til et barn og at hun kom til å ringe politiet om han ikke forlot butikken. Gutten er 11 og ser ikke hverken større eller noe mindre ut, men ser ut som han er i 11-årsalderen. Har butikken lov til dette? Er dett vanlig av en butikk å nekte en gutt på 11 å handle bare fordi at han har en 500-lapp å betale med?
Oliven Skrevet 23. desember 2011 #2 Skrevet 23. desember 2011 Høres rart ut. Jeg hadde dratt rett til butikken, tatt med ungen og prata med butikksjefen og spurt om det var vanlig praksis hos de. De kunne i det miste tatt en tlf hjem å sjekka. 28
Lykkelitenen Skrevet 23. desember 2011 #3 Skrevet 23. desember 2011 Veldig rar praksis, høres nesten ut som at butikken kan ha fått kjeft for det motsatte tidligere og har laget en egen praksis for å forhindre det igjen. Jeg ville absolutt tatt turen innom og spurt hva i alle dager det er godt for, høres helt dust ut... 2
Grønt blad Skrevet 23. desember 2011 #4 Skrevet 23. desember 2011 Jeg har aldri hørt om lignende episoder. Vet man ikke kan betale med større sedler enn 200 kr på bussen, og at enkelte butikker/kiosker kan ha problemer med å veksle store sedler like etter at butikken har åpnet. Men en slik episode er da hårreisende, i alle fall når de ikke en gang er villige til å kontakte foreldrene og spørre for sikkerhets skyld. Vil som Oliven råde deg til å kontakte butikken og spørre om det er vanlig praksis, og om de har vurdert å endre praksisen i fremtiden (f.eks. ringe hjem når de er usikre)...
Gjest Regza Skrevet 23. desember 2011 #5 Skrevet 23. desember 2011 Ville også spurt hva i all verden det var for noe...
Gjest Surrehodet Skrevet 23. desember 2011 #6 Skrevet 23. desember 2011 Den kassaansatte hørtes ut som en av de gode gamle Jeg hadde ei klassevenninne som prøvde seg å kjøpe snop med en 500 lapp, hun ble fulgt hjem av butikkdamen og det ble huskestue utav en annen verden. For pengene var stjålet.... Men dette var på 70 tallet og pengene hadde en helt annen verdi. Jeg ville ha tatt en tur ned på butikken og forhørt meg, uansett burde kanskje den ansatte ringt deg istedenfor å true med politi. Ha en fin dag med eller uten godteri. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #7 Skrevet 23. desember 2011 Syns det var en veldig grei dame som faktisk brydde seg. Er det ikke noen regler om at er man under 15 år har man ikke rett til å disponere pengene sine selv? Det er jo ikke hver dag man ser 11 åringer med 500-lapper, så hun fant det vel vanskelig å vite om hun kunne ta imot pengene. Hun kunne jo risikert å få foreldrene til ungen på nakken etterpå. Sender du med ungen en lapp med signaturen din på der det står at ungen har lov til å handle for pengene går det helt sikkert greit.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2011 #8 Skrevet 23. desember 2011 Det er nok ikke vanlig å gjøre det, men de har fult lov til det. Nettopp pga at noen kan ha stjålet det. 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 23. desember 2011 #9 Skrevet 23. desember 2011 Syns det var en veldig grei dame som faktisk brydde seg. Er det ikke noen regler om at er man under 15 år har man ikke rett til å disponere pengene sine selv? Det er jo ikke hver dag man ser 11 åringer med 500-lapper, så hun fant det vel vanskelig å vite om hun kunne ta imot pengene. Hun kunne jo risikert å få foreldrene til ungen på nakken etterpå. Sender du med ungen en lapp med signaturen din på der det står at ungen har lov til å handle for pengene går det helt sikkert greit. Uvanlig at en 11-åring har en 500 lapp i dag? Det tviler jeg sterkt på, selvom de fleste vel prøver å gi mindre. Dette har jo butikkdama rett og slett ingenting med, med mindre hun kan bevise at seddelen er stjålet eller falsk. Jeg hadde nok tatt turen til butikken med gutten og bedt om å få snakke med butikksjefen! 9
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #10 Skrevet 23. desember 2011 Syns det var en veldig grei dame som faktisk brydde seg. Er det ikke noen regler om at er man under 15 år har man ikke rett til å disponere pengene sine selv? Det er jo ikke hver dag man ser 11 åringer med 500-lapper, så hun fant det vel vanskelig å vite om hun kunne ta imot pengene. Hun kunne jo risikert å få foreldrene til ungen på nakken etterpå. Sender du med ungen en lapp med signaturen din på der det står at ungen har lov til å handle for pengene går det helt sikkert greit. Korreksjon: Mener forresten det er 13 år før man har lov til å disponere penger som man selv vil.
Gjest Wolfmoon Skrevet 23. desember 2011 #11 Skrevet 23. desember 2011 Det er nok ikke vanlig å gjøre det, men de har fult lov til det. Nettopp pga at noen kan ha stjålet det. I Norge er man såvidt jeg vet uskyldig til det motsatte er bevist. At butikken lager egne regler er helt greit, men da bør de også opplyse om dette. Og definitivt ha en annen begrunnelse enn dette for å ikke la barn kjøpe noe med 500 lapper. *note to self: husk å ikke la niesa mi få 500 lapp neste gang, da kan hun bli mistenkt for å stjele * 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #12 Skrevet 23. desember 2011 Å stakkars gutt.. det må ha vært utrolig pinlig å stå der og bli beskyldt for slike ting. Hadde dratt med meg guttungen ned og virkelig laget huskestue!! 6
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #13 Skrevet 23. desember 2011 Å stakkars gutt.. det må ha vært utrolig pinlig å stå der og bli beskyldt for slike ting. Hadde dratt med meg guttungen ned og virkelig laget huskestue!! Ja, hva skal man ikke lage helvete av? 2
Gjest MorAase Skrevet 23. desember 2011 #14 Skrevet 23. desember 2011 Da handler vi ikke der mer... Min lokale bensinstasjon har gått glipp av over 40 000 i omsetning på drivstoff og annet de siste årene. Rett og slett fordi syntes ikke varen jeg skulle betale for var viktig nok og plasserte meg sist i køen, etter å ha stått i kø for å komme til disken i første omgang. Det er vel det samme en husholdning bruker på dagligvare i året det... 1
Gjest grapefrukt Skrevet 23. desember 2011 #15 Skrevet 23. desember 2011 Det er nok ikke vanlig å gjøre det, men de har fult lov til det. Nettopp pga at noen kan ha stjålet det. Dette er fullstendig feil. De ansatte har ikke lov til å avvise noen på bakgrunn av at de "kan" ha stjålet pengene. Jeg ville dratt ned til butikken med gutten TS, og bedt om å få snakket med butikksjefen, for dette har de ansatte ikke rett til å gjøre. 1
Gjest grapefrukt Skrevet 23. desember 2011 #16 Skrevet 23. desember 2011 I Norge er man såvidt jeg vet uskyldig til det motsatte er bevist. At butikken lager egne regler er helt greit, men da bør de også opplyse om dette. Og definitivt ha en annen begrunnelse enn dette for å ikke la barn kjøpe noe med 500 lapper. *note to self: husk å ikke la niesa mi få 500 lapp neste gang, da kan hun bli mistenkt for å stjele * Det spiller forøvrig ingen rolle om butikken lager egne regler, de har ikke rett til å nekte noen å betale på bakgrunn av at de kan ha stjålet pengene. 1
Gjest MorAase Skrevet 23. desember 2011 #17 Skrevet 23. desember 2011 Dette er fullstendig feil. De ansatte har ikke lov til å avvise noen på bakgrunn av at de "kan" ha stjålet pengene. Jeg ville dratt ned til butikken med gutten TS, og bedt om å få snakket med butikksjefen, for dette har de ansatte ikke rett til å gjøre. En kan nekte folk å handle, uansett. OM en ikke skylder på hudfarge da... En har ingen plikt til å selge sine varer. 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #18 Skrevet 23. desember 2011 http://www.itromso.no/nyheter/Forbrukertips/article504569.ece
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #19 Skrevet 23. desember 2011 Det hender foreldre ringer oss og spør hva de kan gjøre i situasjonen der 14-åringen har fått penger til ny bukse, men heller har gått og kjøpt seg et dataspill. Kan foreldre med henvisning til vergemålsloven si at dette ikke er en gyldig avtale? I prinsippet ja, fordi barnet er under 15 år. Butikken har som profesjonell part et aktsomhetsansvar. Det blir likevel en konkret vurdering av situasjonen, der en blant annet ser på barnets alder og om selger hadde grunn til å tro at barnet hadde anledning til å bruke pengene til dette. Denne vurderingen er ofte vanskelig. Havner niåringen i samme situasjon, fremstår det klarere at barnet ikke kan opptre på egenhånd, sammenlignet med om det er en 14-åring. 1
Gjest annemor30 Skrevet 23. desember 2011 #20 Skrevet 23. desember 2011 Skulle virkelig ønske at butikkdama her gjorde dette når 10 åringen her så sitt snitt og forsyne seg med en 500 lapp av bror sitt stipend som jeg skulle sette i banken senere på dagen, han fikk kjøpt godteri midt i uka for hele lappen med en gang.... Kan jo ikke lage huskestue for butikkdama... JEG må jo passe ungen og penga sjøl og lære ungen hva som er rett og galt... Men tror ikke ungen her tar penger mer;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå