Gå til innhold

varmt vann fryser fortere enn kaldt vann?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hadde en liten diskusjon i går, ang kaldt vann vs varmt vann.

la oss si at det er fem-ti minus ute. du setter ut to bøtter med vann. den ene er kaldt springvann, den andre er varmt springvann (altså ikke kokt, bare veldig varmt ). hvem ville fryst først?

jeg mener den kalde ville fryst først, fordi det ikke er kalt nok ute til at mpembaeffekten slår inn, pluss at mpembaeffekten fremtrer oftest om du feks står ute i veldig kaldt vær, å har to kopper med vann, en med kokende vann, og en med kaldt vann. og om du kaster begge to i luften, vil den med varmt vann fryse raskere, grunnet dampen, og damp fryser først. i dette eksempelet, mener jeg det er mulig.

det var egentlig snakk om i forbindelse med vannbøttene til hestene, jeg syntes det er best å sette ut varmt vann (evt kaste varmt vann over i bøtta med fryst vann, slik at det smelter), slik at det varer lengre.

hva mener du? slår mpembaeffekten inn uansett tilfelle og forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fenomenet som gjør at varmt vann fryser raskere enn kaldt vann kalles Mpemba effekten. Hvis du har to helt like beholdere med akkurat like mye vann, et med varmt vann og et med kaldere vann, og utsetter begge for akkurat den samme kjøleprosessen, vil det vannet som var varmest i utgangspunktet fryse først i enkelte tilfeller.

Dette skjer ikke alltid. Hvis en beholder har vannet i temperaturen 0.01C og den andre har temperaturen 99C, vil den kaldeste fryse først av åpenbare grunner. Mpemba effekten skjer ikke alltid uansett temperatur, beholder form og kjøleprosess, men i enkelte tilfeller.

Mange tenker seg logisk til at hvis et vann på 30C bruker 10 minutter på å fryse på et kaldt sted vil det varmere vannet (si 60C) bruke litt tid på å kjøle seg ned til 30 grader for å så bruke 10 minutter på å fryse. Dette er feil.

Vann fryst fra 60C til 30C (gjenomsnittstemperatur) kan se veldig forskjellig ut fra vannet som i utgangspunktet var 30C gjennom hele. Det kan ha mindre masse, ujevn temperaturfordeling eller forandret omgivelsene rundt beholderen i fryseren. Ingen veit akkurat hvorfor det skjer, men mange har prøvd seg på teorier. Ingen har håndfaste bevis på teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, den 'artikkelen' har jeg lest jeg også. men allikevel syntes jeg ikke den svarer klart på det.

det skjer noen ganger, men ikke alltid? hvorfor? jeg lurer på om mpembaeffekten faktisk forekommer i naturlige omgivelser, ikke i en fryser eller lab.

og om den ene er feks fem grader, og den andre er 40, hvem ville fryst først i temperaturer mellom minus en og 25 for eksempel? og jeg syntes ikke artikkelen forklarer hvorfor, bare slår fast at det skjer innimellom, kanskje, noen ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer er vel at det varme vannet på grunn av veldig rask fordamping og dermed adiabatisk temperaturfall, når frysepunktet først. Ganske enkelt egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer er vel at det varme vannet på grunn av veldig rask fordamping og dermed adiabatisk temperaturfall, når frysepunktet først. Ganske enkelt egentlig...

Diskusjonene om denne effekten tyder på at den er alt annet enn enkel, og at det er ganske mange forskjellige prosesser som bidrar til den. Det blir litt feil å kalle et fenomen som er så dårlig forstått, for "ganske enkelt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...