Gå til innhold

Noen skarpe hjerner her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en del egenkapital på konto ca 700 000, pluss et ubrukt studielån på 450 000. Og jeg har nå mulighet for å leie en rimelig hybel mot noe let arbeid til kr 500 mnd. Lønner det seg da å gjøre dette litt fremover for å spare opp ytterligere egenkapital, eller lønner det seg å kjøpe en bolig nå?

Studielåned betaler jeg ned på fire terminer i året.

Noen som er glupe nok til å se hva som lønner seg? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å si det svært enkelt: Så billig som du bor i dag kommer du aldri til å bo igjen. Klart det lønner seg å bo der og spare mer, ek til huskjøp får du egentlig aldri for mye av.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Helt klart!

Endret av Mamma1
Skrevet

Enig med AB over. Så lenge du har så lav leie, har du mulighet til spare masse per måned! Eventuelt kan du kjøpe en leilighet som du leier ut en stund mens du bor der du bor. Men da må du se til at leien du får inn dekker boliglånet (avdrag + renter) og helst litt mer enn det, for du må skatte av inntekten.

Skrevet

TS her:

Hva hvis jeg kjøper en veldig rimelig og liten leilighet med lave felleskostnader (kr 1000-2000), vil det da bli det mest lønnsomme da siden jeg har kjøpt, eller vil det fortsatt være alternativ hvor jeg leier til kr 500?

Skrevet

Kjøp leilighet og lei den ut, og bo der du bor for 500 kr! Det vil gi mer penger i kassen.

• Liker 2
Skrevet

Enig med den siste her, kjøp noe! Fordi du greier antagelig ikke å spare like mye som en bolig stiger i verdi, og rentene på pengene i banken er jo en vits.

For eksempel steg leiligheten min rundt 100 000 i verdi i året i flere år. Jeg hadde jo aldri hatt sjans til å spare et tilsvarende beløp. Det blir jo et regnestykke med renter på et eventuelt lån du må ha i tillegg også da. En utfordring, men en veldig positiv en :)

Skrevet

TS her:

jeg vil klare å spare ca 180 000 i året :)

Skrevet

Enig med den siste her, kjøp noe! Fordi du greier antagelig ikke å spare like mye som en bolig stiger i verdi, og rentene på pengene i banken er jo en vits.

For eksempel steg leiligheten min rundt 100 000 i verdi i året i flere år. Jeg hadde jo aldri hatt sjans til å spare et tilsvarende beløp. Det blir jo et regnestykke med renter på et eventuelt lån du må ha i tillegg også da. En utfordring, men en veldig positiv en :)

Det er overhodet ingen garanti for at boligen vil stige så mye, og man bør ikke kjøpe bolig bare for å tjene penger på en eventuell verdistigning.

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

TS her:

jeg vil klare å spare ca 180 000 i året :)

Hvis du trives der du bor nå så tror jeg at jeg ville ha spart et par år til siden du kan spare så mye. Da vil det jo både være lettere å få lån, og eventuelt også få lavere renter fordi du tar opp lån på relativt lite av det huset/leiligheten er verdt.

Hvis du ikke trives der du bor nå, så hjelper det ikke hvor billig det er, da er det best å finne et sted å kjøpe uansett. Penger er ikke alt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...