Gjest Sobril Skrevet 23. desember 2011 #1 Skrevet 23. desember 2011 Spør her også, jeg Kjøpte en rfsu hjemmetest da de er å få kjøpt i nærmeste butikk. Står i pakningsvedlegget at man kan teste 6 dager DPO. Vel, jeg er 9 dager i dag men den var negativ. Hvor mye kan man stole på at slike tester fungerer så tidlig etter EL? Og noen som vet hvor bra disse testene fra rfsu er?
Athene Skrevet 23. desember 2011 #2 Skrevet 23. desember 2011 Den er mindre sensitiv en CB mener jeg, sensitivitet på 35. RFSU testene er like sikre som andre tester. Men uansett hvilken test du tar kan man oppleve falsk negativt resultat til over at du forventer mensen. Testing 6 DPO er bar tull. Egget fester seg på dag 7-10 DPO, deretter tar det 2-4 dager før HCG produksjonen har kommet så langt at en urintest slår ut. Det er derfor man bør vente til 14 DPO, uansett hvor sensitiv testen er, for å slippe å kaste bort tester uten å få et riktig svar. 3
Gjest Sobril Skrevet 23. desember 2011 #3 Skrevet 23. desember 2011 Den er mindre sensitiv en CB mener jeg, sensitivitet på 35. RFSU testene er like sikre som andre tester. Men uansett hvilken test du tar kan man oppleve falsk negativt resultat til over at du forventer mensen. Testing 6 DPO er bar tull. Egget fester seg på dag 7-10 DPO, deretter tar det 2-4 dager før HCG produksjonen har kommet så langt at en urintest slår ut. Det er derfor man bør vente til 14 DPO, uansett hvor sensitiv testen er, for å slippe å kaste bort tester uten å få et riktig svar. Så da er det i bunn og grunn et markedsføringstriks av Rfsu - slik at vi desperate damene kjøper tester i bøtter og spann?
Athene Skrevet 23. desember 2011 #4 Skrevet 23. desember 2011 Så da er det i bunn og grunn et markedsføringstriks av Rfsu - slik at vi desperate damene kjøper tester i bøtter og spann? Av alle graviditetstester, egentlig. Man kan teste positivt så tidlig som 7-8 DPO, men det tilhører skjeldenhtene (må være sikker på eggløsning, må ha hatt ekstrem tidlig festing av egg, må teste på veldig konsentrert urin, og må ha en rask HCG stigning). Venter man til 14 DPO vil 99% få riktig svar, så da slipper man å kaste bort tester. Men det er jo spennende og gøy å teste tidlig, dersom man er klar over at svaret kan være falskt negativt. Du kan jo kjøpe billigstrimler på nett så kan du teste så mye du vil. De er akkurat like gode, bare uten den fancy innpakningen.
Gjest Sobril Skrevet 23. desember 2011 #5 Skrevet 23. desember 2011 Av alle graviditetstester, egentlig. Man kan teste positivt så tidlig som 7-8 DPO, men det tilhører skjeldenhtene (må være sikker på eggløsning, må ha hatt ekstrem tidlig festing av egg, må teste på veldig konsentrert urin, og må ha en rask HCG stigning). Venter man til 14 DPO vil 99% få riktig svar, så da slipper man å kaste bort tester. Men det er jo spennende og gøy å teste tidlig, dersom man er klar over at svaret kan være falskt negativt. Du kan jo kjøpe billigstrimler på nett så kan du teste så mye du vil. De er akkurat like gode, bare uten den fancy innpakningen. Har du en nettside hvor jeg kan kjøpe disse?
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #7 Skrevet 23. desember 2011 Dr. Morris gravidietstest måler Hhcg nivå ned til 10 Den mest sensitive jeg har brukt, her testet jeg positiv rundt 11 dpo. Kunne sikkert fått en svak strek noen dager før men ville være på den mer sikkre siden.
Gjest Marmot Skrevet 23. desember 2011 #8 Skrevet 23. desember 2011 Jeg fikk pos. test med RFSU sin 10 DPO, med samme urin fikk jeg negativ CB.
Athene Skrevet 23. desember 2011 #9 Skrevet 23. desember 2011 Har du en nettside hvor jeg kan kjøpe disse? Jeg har brukt biligetester, og kjøpt 20 pk. med strimler, samt små engangsplastglass på dagligvaren. Men jeg vet de finnes enda billigere på e-bay. Noen over her nevner tester som har sensitivitet ned mot 10. Disse hadde jeg unngått. Normalnivået av hcg er 2-5, en test med så lav sensitivitet kan derfor slå ut positivt selv om man ikke er gravid. Når deg gjelder Marmot som testet negativt med CB på samme urin som RFSU gav positivt høres ikke dette logisk ut dersom det dreier seg om CB + eller CB digital med ukeindikator, disse har sensitivitet på 20-25, mens RFSU har 35 (med mindre de har begynt å produsere mer sensitive tester siden sist jeg sjekket). Eldre CB, samt CB digital, har sensitivitet på 50, og vil derfor slå ut positivt 1-2 dager etter RFSU.
Gjest Marmot Skrevet 23. desember 2011 #10 Skrevet 23. desember 2011 Dette er jo nærmere to år siden, mars 2010, da RFSU-testene var helt nye. Om de var mer sensitive da eller ikke, vet jeg ingenting om.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #11 Skrevet 23. desember 2011 De er uhyre skjeldent med hcg nivå 10 i blodet(ved skeldne sykdommer/tilstander) uten å faktisk være ravid. Disse hadde ikke blitt godkjent/solgt på apotek om testen ikke vist sikkert om man va gravid når positiv. Tidlig spontanabort er en faktor, så tidlig er det mulig å måle kjemisk graviditet alt etter hvor lenge de har gått. Streken på dr. morris testen blir stekere etter som nivået stiger, drfor e det gjerne greit å teste med noen dagers mellomrom for å sjekke at streken blir sterkere.(kjøpe 2. pak) 1
Athene Skrevet 23. desember 2011 #12 Skrevet 23. desember 2011 De er uhyre skjeldent med hcg nivå 10 i blodet(ved skeldne sykdommer/tilstander) uten å faktisk være ravid. Disse hadde ikke blitt godkjent/solgt på apotek om testen ikke vist sikkert om man va gravid når positiv. Tidlig spontanabort er en faktor, så tidlig er det mulig å måle kjemisk graviditet alt etter hvor lenge de har gått. Streken på dr. morris testen blir stekere etter som nivået stiger, drfor e det gjerne greit å teste med noen dagers mellomrom for å sjekke at streken blir sterkere.(kjøpe 2. pak) En graviditetstest med sensitivitet har 10 har ikke nødvendigvis sensitivitet 10. En sensitivitet vil si at den minst sensitive testen i pakka skal ha den angitte sensitiviteten. Er sensitiviteten 20, kan sensitiviteten på den enkelte test variere fra 15-20. Derfor kan en test med sensitivitet 10 faktisk slå ut på hcg i urinen selv om man ikke er gravid, da alle nivåer under 6 er "ikke gravid". Skjønner? Det heter ikke tidlig spontanabort, men kjemisk graviditet. Og dette er enda en grunn til å ikke teste med tester med så svak sensitivitet. Ca 15-30% av alle befruktninger endrer i kjemisk graviditet, og mensen vil da komme som vanlig. Kjedelig å få opp håpet, for så å oppleve at mensen kommer som ventet. Testene de bruker på legekontor har foresten sensitivitet på 80-100, nettopp av årsaker jeg nevner her. Leger ønsker ikke at man tester med hypersensitive tester, slik at man opplever falskt positive tester eller fanger opp kjemiske graviditeter. Jeg trur ikke tester med sensitivitet 10 selges av seriøse norske utsalgssteder, men det kan jo ha skjedd noe nytt på den fronten. Link gjerne til merke og informasjon slik at jeg kan oppdatere meg.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #13 Skrevet 23. desember 2011 En graviditetstest med sensitivitet har 10 har ikke nødvendigvis sensitivitet 10. En sensitivitet vil si at den minst sensitive testen i pakka skal ha den angitte sensitiviteten. Er sensitiviteten 20, kan sensitiviteten på den enkelte test variere fra 15-20. Derfor kan en test med sensitivitet 10 faktisk slå ut på hcg i urinen selv om man ikke er gravid, da alle nivåer under 6 er "ikke gravid". Skjønner? Det heter ikke tidlig spontanabort, men kjemisk graviditet. Og dette er enda en grunn til å ikke teste med tester med så svak sensitivitet. Ca 15-30% av alle befruktninger endrer i kjemisk graviditet, og mensen vil da komme som vanlig. Kjedelig å få opp håpet, for så å oppleve at mensen kommer som ventet. Testene de bruker på legekontor har foresten sensitivitet på 80-100, nettopp av årsaker jeg nevner her. Leger ønsker ikke at man tester med hypersensitive tester, slik at man opplever falskt positive tester eller fanger opp kjemiske graviditeter. Jeg trur ikke tester med sensitivitet 10 selges av seriøse norske utsalgssteder, men det kan jo ha skjedd noe nytt på den fronten. Link gjerne til merke og informasjon slik at jeg kan oppdatere meg. Ikke korrekt. Står tydeig i pakningsvedlegget at testen måler ned til 10, som det aller laveste nivået. Noe sm er veldig greit for oss som liker å teste og få svar tidig.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #14 Skrevet 23. desember 2011 Her er den på Vitus Apotek. Selvsagt er dette en testtil å stole på ellers ville den som sagt aldri blitt godkjent/videresolgt. Den har gått igjenom tester/forsøk og prøvr som de flete andre produkt. Du skriver som om du har all kunnskap om enmet. Skrev først om sponanabort/kjemisk graviditt og dette er også belyst i pakkningsvedlegget. De testen måler er som sagt om et er nok hcg til at det i 99% av tilfelene i øyeblikket testen blir utført har skjedd en befruktning og kroppen har registrert dette med dannelse av hcg. Om det blir noe av videre er en annen sak, men det kan være greit for den som tester uansett å vite at man kan bli gravid. Som jeg sa erdet å ta en test noen dager senere for å sjekke at det fosatt vokser.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #15 Skrevet 23. desember 2011 Hvis du mistenker graviditet så dra til legen din uansett. Graviditetstest er gratis der. Jeg tok to hjemmetester fra apoteket, med begge negativt resultat. Klarte ikke å slappe av så dro til legen og han lo da jeg fortalte han historien, men ble ganske så sjokkert da vi fikk resultatet om at jeg var gravid. Dra til legen, det er sikrest uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå