Gå til innhold

Mulig å gå opp 3 kilo på to dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen til tråden sier så har jeg gått opp 3,5 kilo på to dager. Jeg har både veid meg på min egen vekt, og den vi har på elixia. Hvordan er det mulig å legge på seg så mye på to dager? Lurer litt på om det er vann som har fått meg til å gå opp så mye på så kort tid. Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mest sannsynlig vann ja. Kanskje et par 100gram fett om du virkelig har overspist.

Gjest SemperFi
Skrevet

Da har du overspist og drukket mye, masse øl? Og beveget deg veldig lite.

Skrevet

Nei, jeg har ikke drukket noe alkohol i det hele tatt. Heller ikke mineralvann av noen slag. Jeg har vært på besøk hos besteforeldrene mine, og har spist litt anderledes mat enn det jeg gjør hjemme hos meg selv. Men jeg har ikke spist noe mer enn vanlig. Jeg har ikke beveget meg ordentlig på noen dager, så det kan nok være det.

Blir nesten litt sint på meg selv.. er vel ingenting jeg kan gjøre enn å løpe det av. Men at det skal gå så fort er bare teit :kjefte:

Gjest SemperFi
Skrevet

Dårlig stoffskifte?

Har du småspist mye, mye usunt, sjokolade?

Skrevet

Det er fullt mulig ja,og er bare vannvekt. Passer du på kostholdet og unngår mye salt i maten forsvinner de like fort som de kom :)

Skrevet

Jeg pleier å gå opp 2-3 kg rett før jeg får mensen- hver eneste gang. Så det kan være det om du er jente, men som mange sier er det sikkert vannvekt. Som Iza'bella sier; prøv å unngå saltet mat :)

Skrevet

Dårlig stoffskifte?

Mener selv jeg har dårlig stoffskifte, men blodprøvene er ikke enige :gjeiper: Har spist litt julemarispan, men that`s it. Men jeg spiser jo ikke sånt til vanlig, så kanskje derfor.

..... men egentlig er jeg sikker på at dette har noe med bestemor sin mat å gjøre :fnise:

Gjest SemperFi
Skrevet

Unngå store måltider, husk at du skal jevnlig spise, men ikke småspis usunne ting.

Nøtter er en fin ting å småspise på mellom måltider.

Skrevet

Får vel bare holde meg unna salt da :sjenert: Mensen er jeg akkurat ferdig med, så det kan ikke være det.

Skrevet

Dårlig stoffskifte?

Selv om man har lavt stoffskifte, så greier man ikke å gå opp 3 kg på to dager, sånn på ordentlig.

Det er helt sikkert vann. Jeg er slank om har opplevd 4 kg differanse på et par dager = vann i kroppen i forbindelse med mensen.

Skrevet

Unngå store måltider, husk at du skal jevnlig spise, men ikke småspis usunne ting.

Nøtter er en fin ting å småspise på mellom måltider.

Har faktisk kjøpt masse forskjellige typer nøtter å spise på i jula. Jeg passer som regel på hva jeg putter i meg, men denne gangen gikk ting litt for fort.

Takk for tips :)

Skrevet

Ikke bekymre deg - husk at for å ha gått opp 3,5 kg fett måtte du faktisk hatt et kalorioverskudd på rundt 25,000 kcal i løpet av disse dagene... Og det tror jeg NEPPE du har hatt ;)

Skrevet

Å legge på seg i den størrelsesorden du her nevner er ikke mulig i løpet av så kort tid, dog kan badevekten vise et slikt resultat.

Hva badevekten derimot viser forteller ikke sannheten, rett og slett fordi badevekten bare forteller om vekten man har, ikke om forholdet mellom fett og fettfri masse.

Sagt med andre ord, din økning i vekt skyldes ikke at du har fått vesentlig mer fett - dog kan det finnes mange andre forklaringer uten at jeg skal nevne all verden om dem så sent på kvelden/natten.

Hovedgrunnen er dog hva du har spist, forskjellige matvarer har jo den egenskap at de får kroppen til å binde til seg mer eller mindre vann, ergo snakker vi om at din ekstra vekt skyldes vann og ikke fett (og er således uproblematisk og intet du skal bekymre deg for, da vannet vil forsvinne igjen og du vil da se mindre tall på badevekten.

I realiteten er det slik, at man kan oppleve å se et høyere tall på badevekten, mens man egentlig har slanket seg og tapt fettvev - og man kan oppleve å bli lurt på motsatt måte, ved at man ser et mindre tall på badevekten mens man har opplevd det motsatte, nemlig å ha lagt på seg fettvev.

Derfor, ikke stol blindt på badevekten, da hva den viser ikke forteller den hele og fulle sannheten.

Skrevet

Mens - vann og forstoppelse kan påvirke vekta drastisk

Gjest Lille-pus
Skrevet

Hvis bestemor bruker mer salt i maten enn det du normalt bruker så vil jeg tro årsaken ligger der.

Salt binder vann.

Så når du går tilbake til den maten som er normalsalt for deg så skal du se at dette vannet forsvinner som dugg for sola :)

Skrevet (endret)

Nei, du kan ikke gå opp 3.5kg i ren vekt på to dager! Vekta svinger veldig, det kan være vann, eller det kan være rett før, under eller etter mens.

Vei deg på en bestemt dag en gang i uken på samme tidspunkt. Har du spist en del saltholdig mat i jula så kan det være saltet som binder vannet, ergo mere utslag på vekta.

Du bør veie deg i undertøyet på morgenen, etter at du har vært på do og før du har inntatt mat og væske.

Endret av maya76
Skrevet

Salt er viktig for kroppen, så det må du ikke kutte helt ut ...

Hvetemel er den store synderen, og sukkeret da ... Tør jeg spørre hva slags mat bestemoren din har lagd til deg? :fnise:

Skrevet

Ikke noe å bekymre seg over, det forsvinner like fort igjen! :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...