AnonymBruker Skrevet 22. desember 2011 #1 Skrevet 22. desember 2011 Jeg og min samboer flyttet sammen i høst da vi kjøpte oss leilighet. Så skattekortet stemmer ikke fordi det lånet ikke er med (kun studielån). Vi står begge som låntakere, med 50% hver. Men mitt spørsmål er om all gjelden skal stå på èn av oss (hvilke konsekvenser får det) eller skal 50% stå på meg, og 50% på han (hvilke konsekvenser får det)?
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #2 Skrevet 23. desember 2011 Den gjelden som er din skal stå på deg. Den gjelden som er hans skal stå på ham. Det av boligen som er ditt skal stå på deg, likeså for ham. Konsekvensene: Mer bolig gir høyere skattetrekk. Mer gjeld gir lavere skattetrekk. Vanligvis har unge mer i gjeld enn boligens likningsverdi, så da får man lavere skattetrekk.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #3 Skrevet 23. desember 2011 Den gjelden som er din skal stå på deg. Den gjelden som er hans skal stå på ham. Det av boligen som er ditt skal stå på deg, likeså for ham. Konsekvensene: Mer bolig gir høyere skattetrekk. Mer gjeld gir lavere skattetrekk. Vanligvis har unge mer i gjeld enn boligens likningsverdi, så da får man lavere skattetrekk. Vi er i samme situasjon, delte boligen og gjelden 50-50. Det ble til samme tabellkort for begge to og siden begge har mer gjeld, enn verdier, ble det 0 i formue. Til slutt, det dreier seg om hvem som eier hvor mye av boligen. TS, fikk dere boliglån sammen og er det 50-50 eller annen fordeling på lånet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå