Gå til innhold

Dere som sier at sunn mat er dyrt.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kjøpte jeg en pakke svinestrimler, nøkkelhullmerket. På rema 1000 kjøpte jeg også 500gram brokkolitopper til 8,90 kr. Det var 500 gram, en hel brokkoli i ferskvaren kostet 25kr og var i tillegg vassen. De fryste brokkolitoppene er jo kappet og nedfryst med en gang, mens ferskvare grønnsakene gjerne opplever en del reise, luftforandringer, flytting osv.

Alt dette er bare eksempler, klementiner koster 6,90 kr kg på rema 1000, en liten sjokolade koster vel en 100-150kr kg i forhold?

En grandis ligger vel på 40-50 kr eller noe. En pakke svinestrimler til 40 kr og en pakke brokkolitopper kostet jo det samme, og det er mer mettende, og mye sunnere.

Jeg skjønner ikke det maset om at sunn mat er dyr, jeg spiser bare sunn mat, kjøper aldri halvfabrikata og junkfood lenger, og jeg har mer penger nå enn når jeg ikke kjøpte sunt.

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at jeg bruker mer penger på mat per mnd de gangene jeg har gått på dietter med salat osv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet at jeg bruker mer penger på mat per mnd de gangene jeg har gått på dietter med salat osv.

Men det er ikke dietter jeg snakker om, men en fast sunn livsstil. Jeg går ikke på dietter, jeg bare spiser sunt.

TS.

• Liker 9
Gjest Survival
Skrevet

Folk som mener at sunn mat er dyrere tenker veldig kortsiktig. I det lange løp er sunnere mat billigere på flere måter, og sunn mat gir både helsemessige og økonomiske fordeler over en lengre periode. Kjøper du 10 forskjellige ferske grønnsaker på mandag og betaler 300 kroner for det, kan det virke dyrt der og da. Men planlegger du de neste middagene for uka, og tenker litt fremover i tid kan du faktisk benytte alle disse grønnsakene, kjøpe litt ekstra kjøtt/fisk og ende opp med fullverdige måltider hver dag som er langt billigere enn Toro og grandis.

Kreativitet er tydeligvis vanskelig for mange.

Jeg forstår poenget at renskåret kjøtt er dyrere enn kjøttdeig. Og at en fersk fiskefilèt koster mer enn fiskepinner. Jeg innser at det kanskje koster det samme eller mer per brød når man lager brødene selv, og jeg har sett at halvfabrika og usunn mat oftere er på tilbud enn sunn mat. Dette har sine naturlige forklaringer. Sunn mat er ofte sesongbasert eller dyrere å produsere. Allikevel vil jeg si at det er en investering - i en sunn, frisk kropp med en velutviklet hjerne.

Sitter her og spiser klementiner fra Rema 1000 for 6,90 per kg forresten ;)

• Liker 7
Skrevet

Kan ha noe med at man fort blir lei av å spise det samme hele tiden... om jeg hadde spist brokkoli og svin hver dag, hadde jeg blitt lei. Etter en stund hadde jeg kanskje prøvd noe annet. Litt mer spennende grønnsaker og slikt. Sier ikke at det eneste som er billig er svin og brokkoli, men håper du forstår. Vet i alle fall at om jeg prøver å lage hjemmelaget tomatsuppe, så blir den ofte litt dyrere enn den jeg bare kan kjøpe.

• Liker 3
Skrevet

Koster ikke en grandis ca 30 kroner?

Survival: Det er faktisk vanskelig å være kreativ med råvarer når man ikke er oppvokst med gode mattradisjoner, har lært å lage mat eller har interesse for det :sjenert:

Jeg prøver så godt jeg kan, men ja, jeg opplever at gode råvarer ofte er dyre, og er man ikke flink til å utnytte dem, så blir ikke nødvendigvis den hjemmelagde maten så billig.

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ikke bare brokkoli man spiser ;) Jeg er veldig nøye hva slags olje, pålegg, frukt og grønt jeg kjøper. En del er dyrere. Det som er fra området her er dyrere.

Skal man kjøpe god olivenolje og cocosolje (det bruker jeg på skiver) og til steking (fra helsekost) så er det dyrere enn å kjøpe en pakke brelett.

Jeg aldri har gått og tenkt er det dyrere eller ikke. Kjøper de tinga bevisst fordi at dei er bedre for meg.

Jeg bruker ikke melkeprodukter fra ku. Da er det havremelk, bøffelost og dei tinga er dyrere i forhold til vanlige melkeprodukter. Men sånt er det bare.

Men det er jo sant at ikke alt er dyrere. Kyllingkjøttdeig som jeg bruker er billigere enn vanlig kjøttdeig for eksempel ;)

Skrevet

Det som koster er jo kjøttet! Det er svinedyrt :gjeiper:

Kjøper som regel frossen laks, ørret, sei eller torsk, det er litt billigere og litt sunnere enn kylling og kjøtt. Kylling og kjøtt har jeg som regel i helgene.

Grønnsaker er jo billig. Kjøper ofte frisk og fin brokkoli på Kiwi til 12,90. Kiwi har mye bra grønnsaker, spesielt Kiwi på Lilleaker i Oslo. Der har de alltid friske og billige grønnsaker!

Hvordan komme seg til Kiwi på Lilleaker? Ta buss 23 eller buss 32, eller ta trikk nr.12, og gå av på stoppet Lilleaker. CC-vest ligger rett nedenfor, og er bare ett busstopp unna.

Jeg wokker ofte grønnsaker og fisk, og blander i ris i wokken. Tilsetter gjerne pinjekjerner eller sesamfrø, eller noe sånt.

Det er veldig sunt og godt og billig :)

• Liker 1
Skrevet

Vil legge til at kyllingkjøttdeig på Kiwi koster bare 17,19 kr per pakke :)

Skrevet

42,975 kr/kg :)

Skrevet

Finnes mange gode ting man kan lage billig fra gunn av.

Jeg tror en av grunnene til at folk tror det er dyrt å lage ordentlig mat er at mange tror at halvfabrikat er matlagning. f.eks sauser på glass + poser osv. Koster ikke SÅ mye, men alt til sammen så er det plutselig "dyrt".

Bare å lære seg til å se på kilospris på forskjellige ting så kan man klare å handle veldig billig av ferske råvarer.

• Liker 2
Skrevet

Og så er det gjerne basisting man tenker er dyrt, helt til man innser at det faktisk er noe man har liggende til flere middager. Å lage saus fra bunn av tar deg 5 minutter og koster den ikke mange kronene pr. prosjon, sammenligner med toro. Rent kjøtt eller fisk (gjerne frossen), poteter og grønnsaker får deg langt om du bare vil!

Kan skrive under på at matbudsjettet er gått kraftig ned etter at jeg begynte å planlegge og kjøpe mindre ferdigmat :)

• Liker 2
Skrevet

Finnes mange gode ting man kan lage billig fra gunn av.

Jeg tror en av grunnene til at folk tror det er dyrt å lage ordentlig mat er at mange tror at halvfabrikat er matlagning. f.eks sauser på glass + poser osv. Koster ikke SÅ mye, men alt til sammen så er det plutselig "dyrt".

Bare å lære seg til å se på kilospris på forskjellige ting så kan man klare å handle veldig billig av ferske råvarer.

Kan skrive under på det! Lasagne feks, er kjempebillig å lage fra bunnen av sammenlignet med en TORO-pakke. Løk og tomatpuré koster nesten ingenting, og kjøttdeig og ost må man ha uansett.

Jeg syns forøvrig at sauser på glass (uncle bens o.l.) er blitt svinedyrt! For å lage litt mer eksotiske sauser, anbefaler jeg å kjøpe inn krydder på innvandrerbutikker. Der koster det bare en brøkdel av det du får kjøpt på vanlige dagligvarer.

Skrevet

Frossen brokkoli. :riste: Da hopper jeg heller over lørdagsgodtet og kjøper en fersk en.

Men jeg er enig med deg ts. Mange mennesker har virkelig ikke peiling.

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiser kun sunn mat. Har mer penger å rutte med nå enn før. Tar også med meg niste hjemmeifra.

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Jeg lager mesteparten av maten vår fra bunn av, og det er langt rimeligere enn halvfabrikata og usunn mat. Vi har ett lite fryserskap, og en liten fryseboks. Når noe vi liker kommer på god helg-tilbudet til Kiwi, kjøper vi mye, og fryser ned. Samme med andra matvarer. Vi og bruker mye fryste grønnsaker, og jeg har lest at det er akkurat like bra som ferske. Grønnsaksskuffene i kjøleskapet er fulle av gulrøtter (som brukes mye i dette huset), løk, hvitløk, agurk, paprika. Så lenga man lager handleliste, og planlegger noen middager fremover er det billig å leve relativt sunt.

Fisk er f.eks kjempebillig, og kjøtt trenger ikke å være dyrt. Sauser er forbausende lette å lage, og tar kortere tid enn å lage fra poser.

De som jeg tror lever dyrt, og sunt, er de som kjøper hver dag, og som nekter å fryse ned noe.

• Liker 1
Skrevet

Å kjøpe ferdige salater på butikker ER dyrt.. Men å lage en hjemme med ferske varer og ta med i en matboks er ikke dyrt.. Da får du også kun dine favorittgrønnsaker neddi fordi du bestemmer..

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Koster ikke en grandis ca 30 kroner?

Survival: Det er faktisk vanskelig å være kreativ med råvarer når man ikke er oppvokst med gode mattradisjoner, har lært å lage mat eller har interesse for det :sjenert:

Jeg prøver så godt jeg kan, men ja, jeg opplever at gode råvarer ofte er dyre, og er man ikke flink til å utnytte dem, så blir ikke nødvendigvis den hjemmelagde maten så billig.

Jeg er enig med deg, for jeg har også samme problemet. Og nei, jeg er generelt ikke verdens mest kreative, og når matlaging ikke er spesielt interessant for meg, så blir jeg enda mindre kreativ ;)

Når det er sagt prøver jeg jo, men jeg oppfatter det gjerne som dyrt og vanskelig å planlegge når ting skal lages fra bunnen av!

• Liker 1
Skrevet

En Bitteliten blomkål koster gjerne 19 kr i butikk-kjeder..

I min lokale grønnsakshandel koster en stor blomkål 13..

Jeg går til grønnsakshandelen 1-2 ganger i uka og kjøper store kvanta- Planlegger måltidene og fryser ned rester.

Mitt mat budskjett er 3000 kr i mnd for to mennesker, og vi mangler ingenting. Lager solide middager fra bunn, og har gjerne en del til overs.

I tillegg på samme budskjett har jeg råd til både knekkebrød, pålegg, juice, te, kaffe osv.

Jeg kjøper gjerne ruccola, feldsalat osv og blander til salater.

Alt dette går helt fint til 100 kr dagen! Og alt er sunt!

• Liker 1
Skrevet

En grandis ligger vel på 40-50 kr eller noe. En pakke svinestrimler til 40 kr og en pakke brokkolitopper kostet jo det samme, og det er mer mettende, og mye sunnere.

En pakke Grandis orginal koster 29kr.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...