Gå til innhold

Ta eksamen igjen ved universitetet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulighet for å ta eksamen igjen ved universitetet? Jeg er ikke helt fornøyd med karakteren.

Må jeg isåfall gå hele kurset om igjen, å levere obliger på nytt etc?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel forskjellig fra fag til fag vil jeg tro, men de fleste har en konteeksamen etter jul. Når det gjelder obligatoriske innleveringer, så står det sikkert på hjemmesiden til universitetet ditt hvor lenge de er gyldige. Tror ikke du trenger å levere de på nytt :)

Skrevet

Så lenge eksamen skal arrangeres på nytt igjen uansett - altså hvis det er folk som har strøket - er det mulig å ta den igjen. Men siden du har stått, kan du ikke kreve at de skal arrangere ny eksamen bare for deg. Slik er det i hvertfall på mitt univeritet =)

Skrevet (endret)

Du må nok ta hele faget på nytt. (melde deg opp i faget på nytt) Du får ikke melde deg opp til konteeksamen med mindre du strøk. Det er en grunn til at folk velger taktisk konte når de kommer på eksamen og f.eks ikke har forberedt seg godt nok, synes oppgavene er vanskelige (varierer jo fra år til år).

Hadde det bare vært å prøve igjen, ville jo disse ha prøvd, sett an resultatet og deretter funnet ut om de ville forsøke å gjøre det bedre eller ikke.

Varierer sikkert litt, men i alle realfag jeg har tatt har det iallfall vært slik jeg sa. Ganske tåpelig om du bare kan melde deg opp til eksamen i hytt og pine i håp om at du klarer det bedre enn sist gang, og gjør du det ikke gjelder bare tidligere resultat som om ingenting hadde skjedd.

I praksis kan det godt fungere slik som nevnt av ohlala. Jeg har ikke peiling på hvilket fag du spør om her, men er det obligatoriske aktiviteter kan det godt hende du må delta på disse igjen. Labrapporter, forsøk, ekskursjoner o.l. Kanskje du slipper å gjøre øvingene igjen. Nå er det også en gang slik at de elsker å bytte lærebøker når de finner det for godt, så dette må du faktisk undersøke nærmere med universitetet ditt. Sikkert noen på instituttkontoret som kan gi deg et endelig svar.

Endret av lacim
Skrevet

Du må nok ta hele faget på nytt. (melde deg opp i faget på nytt) Du får ikke melde deg opp til konteeksamen med mindre du strøk. Det er en grunn til at folk velger taktisk konte når de kommer på eksamen og f.eks ikke har forberedt seg godt nok, synes oppgavene er vanskelige (varierer jo fra år til år).

Hadde det bare vært å prøve igjen, ville jo disse ha prøvd, sett an resultatet og deretter funnet ut om de ville forsøke å gjøre det bedre eller ikke.

Varierer sikkert litt, men i alle realfag jeg har tatt har det iallfall vært slik jeg sa. Ganske tåpelig om du bare kan melde deg opp til eksamen i hytt og pine i håp om at du klarer det bedre enn sist gang, og gjør du det ikke gjelder bare tidligere resultat som om ingenting hadde skjedd.

I praksis kan det godt fungere slik som nevnt av ohlala. Jeg har ikke peiling på hvilket fag du spør om her, men er det obligatoriske aktiviteter kan det godt hende du må delta på disse igjen. Labrapporter, forsøk, ekskursjoner o.l. Kanskje du slipper å gjøre øvingene igjen. Nå er det også en gang slik at de elsker å bytte lærebøker når de finner det for godt, så dette må du faktisk undersøke nærmere med universitetet ditt. Sikkert noen på instituttkontoret som kan gi deg et endelig svar.

Vel, på mitt universitet er det ikke slik. Der er det slik jeg beskrev over. Ja, vi kan melde oss opp i hytt og pine og se om vi får det til bedre den gangen. Og ja - det er den beste karakteren som blir stående, ikke nødvendigvis den siste.

Studerer på fakultetet for humaniora og pedagogikk.

• Liker 1
Skrevet

Lacim: slike ordninger du beskriver har jeg aldri hørt snakk om. På jur.fak ved UiO er det riktignok begrensninger på hvor mange eksamener du kan ta opp (nå etter endret studieordning 4 beståtte eksamener).

TS: du må nesten høre med studiestedet hva slags regler som gjelder for ditt studie.

• Liker 1
Skrevet

Om det ikke er en konteeksamen, kan du ta faget neste gang det går ordinært (sannsynligvis blir det da neste høst). Ofte trenger du ikke å levere obligatoriske komponenter på nytt, men dette må du høre med fakultetet ditt om. Gå inn på studiestedets nettsider, det er det helt sikkert en mailadresse du kan bruke.

Skrevet

Dette har jeg aldri opplevd, verken som student ved HiO (nå HiOA) eller UiA. Hvis man vil ta opp igjen eksamen er det bare å melde seg opp i studentweb, ihvertfall har det vært slik for oss, og man tar da eksamen neste gang den blir arrangert. Man trenger ikke å ha strøket.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...