Gjest Joanna Skrevet 20. desember 2003 #1 Del Skrevet 20. desember 2003 http://www.aftenposten.no/jul/article.jhtm...rticleID=695107 Det var det jeg visste. Til jul liker jeg best å spise kalkun eller pinnekjøtt. Ribbe = Kanskje det etterhvert blir vanlig å spise gåselever til jul? Merkelig hvor treigt det går med å forandre matvaner i samme tempo som resten av samfunnet?... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2003 #2 Del Skrevet 20. desember 2003 Hvorfor i himmelens navn skal vi forandre en tradisjon de fleste setter pris på? Du blir ikke feit av å spise julemat en dag, hvis det er det du er så redd for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Joanna Skrevet 20. desember 2003 #3 Del Skrevet 20. desember 2003 Feit, nei, er ikke redd for det. Men synes jeg ser blodårer over det ganske land klogge seg igjen med fettrester... *klogg* *klogg* (((infarkt))) See? Lurer på hvor mange som setter pris på at den gode julematen forårsaker deres død i år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nicoline Skrevet 20. desember 2003 #4 Del Skrevet 20. desember 2003 Til informasjon, pinnekjøtt er et kjøtt med masse, masse fett. Det er jo fettet som gir kjøttet den gode smaken. Som den vestlendingen jeg er så spiser jeg pinnekjøtt til jul uansett - det er ikke hva man spiser mellom jul og nyttår som er farlig - det er hva man spiser mellom nyttår og jul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2003 #5 Del Skrevet 20. desember 2003 Det var det jeg visste. Til jul liker jeg best å spise kalkun eller pinnekjøtt. Ribbe = Du vet vel at pinnekjøtt også er ribbe??? Ribbe fra sau, i motsetning til ribbe fra gris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady79 Skrevet 20. desember 2003 #6 Del Skrevet 20. desember 2003 heissann.... hvis en ikke spiser så veldig fettholdig mat resten av året, tror jeg ikke at en tar så skade av lit fet mat på selve julaften. Kommer selv fra en liten gård, der vi spiser pinnekjøtt som kommer fra det beste lammet det året. Dette er en tradisjon vi alltid har hatt. Min mor salter og røyker pinnekjøttet selv, så det ligger mye kjærlighet og jobb bak det hun gjør hvert år for at vi skal få den beste julematen. Dessuten så trenger ikke pinnekjøttet være så fett!! Hvis en velger et skikkelig lam så skal det nemmelig ikke være så mye fett på det!!! Dette var ivertfall min mening!! Så greit at vi alle får mene det vi vil GOD JUL ALLE SAMMEN!!! jeg skal ivertfall spise skikkelig pinnekjøtt på julaften :D klem fra Lena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Joanna Skrevet 20. desember 2003 #7 Del Skrevet 20. desember 2003 Jada. Jeg vet. Men man spiser mindre ribbe fra sau enn fra gris, fordi det er så salt. Ivertfall gjør jeg det. Salt = høyt blodtrykk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady79 Skrevet 20. desember 2003 #8 Del Skrevet 20. desember 2003 Jada. Jeg vet. Men man spiser mindre ribbe fra sau enn fra gris, fordi det er så salt. Ivertfall gjør jeg det. Salt = høyt blodtrykk HJÆLP...... så vann ut pinnekjøttet da...det er det man skal gjøre...man salter det for mye for at det skal holde seg bedre.... :D :D :D :D :D :D :D Lena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 20. desember 2003 #9 Del Skrevet 20. desember 2003 Jeg velger heller å leve til jeg er seksti og kose meg enn å leve på salatblader til jeg blir nitti. *Gleder meg til jeg skal stappe innpå masse deilig pinnekjøtt* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 20. desember 2003 #10 Del Skrevet 20. desember 2003 Et bra sitat; det er ikke maten du spiser mellom jul og nyttår du legger på deg av, men maten du spiser mellom nyttår og jul. Det må være lov å kose seg litt i jula, spesielt hvis man lever rimelig sunt ellers i året. Synes du ribbe er for fett, kan jo skinkestek være et bra alternativ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 20. desember 2003 #11 Del Skrevet 20. desember 2003 Et bra sitat; det er ikke maten du spiser mellom jul og nyttår du legger på deg av, men maten du spiser mellom nyttår og jul. Det må være lov å kose seg litt i jula, spesielt hvis man lever rimelig sunt ellers i året. Synes du ribbe er for fett, kan jo skinkestek være et bra alternativ? Jepp... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 20. desember 2003 #12 Del Skrevet 20. desember 2003 Å herreguuud. :o Julaften med kjip industri-gobbel bare fordi det er sunt? Nå får dere f*** meg gi dere. Bilder av kloggede arterier er kun for dem uten livsforsikring eller for lite god samvittighet (les: juleøl). Tristessa - kolesterolbabe m/opprykk og vanvittig humør i dag. Jeg har ferie! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 20. desember 2003 #13 Del Skrevet 20. desember 2003 Jeg velger heller å leve til jeg er seksti og kose meg enn å leve på salatblader til jeg blir nitti. *Gleder meg til jeg skal stappe innpå masse deilig pinnekjøtt* Helt enig!!! (selv om jeg spiser ribbe julaften og pinnekjøtt senere i jula da) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 20. desember 2003 #14 Del Skrevet 20. desember 2003 ...det er ikke hva man spiser mellom jul og nyttår som er farlig - det er hva man spiser mellom nyttår og jul. Som jeg skulle sagt det selv... (men noen kom meg i forkjøpet ) Det får da være grenser for å "male fanden på veggen." Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 21. desember 2003 #15 Del Skrevet 21. desember 2003 Spiser ikke masse fett når jeg spiser pinnekjøtt jeg.... Jeg er slett ikke sånn der opptatt av fett av slangeårsaker, men jeg er ikke glad i fett, det har jeg aldri vært. Elsker det salte kjøttet, og spiser masser av det altså. svineribbe (jeg kommer fra vestlandet der er "ribbe" fårekjøtt og "svineribbe" er det dere andre kaller "ribbe") spiser jeg også i "disekert utgave" uten en del av fettet, for jeg er altså pirkete i så måte, men liker maten. I jula har vi da lov til å kose oss med maten. Definitivt. Tradisjoner er fine greier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Engel Skrevet 22. desember 2003 #16 Del Skrevet 22. desember 2003 Hvorfor skal man slutte å spise noe man syns er godt til jul bare fordi det ikke er moderne?? Dessuten blir svineribba bare magrere og magrere fordi grisene blir foret oppp til å gi mye kjøtt og mindre fett nå. For all del, kalkun er kjempegodt, og det spiser vi også i jula, men ribbe og pinnekjøtt er nå rett og slett julematen da, nettopp fordi det er tradisjonsmat som man ikke spiser ellers i året. Nå ligger ribba til tining i kjøleskapet her hos oss, og jeg gleder meg skikkelig til julemiddagen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. desember 2003 #17 Del Skrevet 22. desember 2003 Tradisjoner utvikler seg sakte, slik er det bare. Men maten har da også utviklet seg, i dag får man eks kjøpt familieribbe med mye mindre fett på enn vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå