Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken utdanning kan jeg ta hvis jeg ønsker å jobbe innen psykiatrien? Jeg ønsker ikke å studere medisin eller sykepleie, men har lurt litt på sosionom (da kan man ta etterutdanning i psykiatri). Er det andre utdanninger som kan være relevante i en sånn jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs jo hva du har lyst til å gjøre, psykiatri er et stort felt med mye forskjellige retninger og arbeidssteder.

Det spørs også hvor lenge du har lyst til å gå på skolen. Det finnes også assistenter i psykiatrien.

Sykepleiere, vernepleiere, psykiatere, psykologer, hjelpepleiere, sosionomer, spesialpedagoger, barne og ungdomsarbeidere.

Alle disse kan jobbe et eller annet sted i psykiatrien, men har jo forskjellige oppgaver.

Skrevet

Ja jeg vet at det er et veldig stort felt. Jeg vet ikke akkurat hva jeg kunne tenke meg å jobbe med, men tror nok jeg vil jobbe innen voksenpsykiatri. Kanskje på en avdeling på et dps, eller å gi samtalebehandling?

Det er ikke så farlig hvor lang tid det tar å utdanne seg, viktigere er det at det er et studie som ikke er kjempevanskelig å komme inn på.

Skrevet

Vel, psykiater er vel noe sånt som legeutdanning + turnustjenesten, og så må man gå 6 (?) år til for å får titelen psykiater. SYKT lang utdannelse!! De må jo virkelig vite hva de driver med.

Men du kan jo bli sykepleier og utdype deg innen psykiatri, psykiatrisk sykepleier? Det virker spennende.

Skrevet

Jeg har skrevet i startinnlegget at jeg ikke vil studere hverken medisin eller sykepleie, og lurer på muligheter utover dette :)

Skrevet

Psykiatrien ligger jo under helsevesenet, så derfor er det jo nærliggende å tenke sykepleie/vernepleie eller lege.

Sosionom kan jo være en vei som du selv sier, men de har jo helt andre oppgaver. Eller så kan ikke jeg se noen andre yrkesgrupper.

Skrevet

Sosionom og så kan du bli klinisk sosionom etterhvert, ta vd.utd i psyk.helse. Sosionom på døgnpost har som regel ikke miljøarbeid da det er mest sykepleiere som ansettes til det. Da blir det mer sosionomoppgaver ifht økonomi og kontakt med kommunene.

Er du kinisk sosionom kan du ha samtaleterapi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...