Gå til innhold

Begrunnelse for barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt forundret over argunter for at en eksparner skal betale barnebidrag når samværet er 50/50 . Hvorfor er det så ille at barnet opplever forskjell i levestandard? Dersom to parter har bestemt seg for å ikke være sammen er det litt sykt at en part skal måtte bidra til den andre... For er det så ille at en part ikke har økonomi burde den andre fått hovedomsorgen. " fattige " får jo lov til å ha barn, så da burde barna av skilsmisse fam også takle det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi så lenge det er samvær 50/50 og ikke delt omsorg (som også er 50/50) skal den som har barnet boende hos seg dekke alle kostnader som gjelder sfo, klær, fritidsaktiviteter etc.

Ved delt omsorg skal alle utgifter ang barnet deles likt. Dvs barnehage/sfo, fritidsaktiviteter, klær, utstyr, mm.

Er faktisk veldig viktig å skille på begrepene her.

• Liker 1
Skrevet

Det heter delt bosted, ikke delt omsorg, bare for å prirke. Jeg får bidrag selv om vi har delt bosted, det er fordi BF tjener mye mer enn meg. Er snakk om 500.-.

Skrevet

Er litt forundret over argunter for at en eksparner skal betale barnebidrag når samværet er 50/50 . Hvorfor er det så ille at barnet opplever forskjell i levestandard? Dersom to parter har bestemt seg for å ikke være sammen er det litt sykt at en part skal måtte bidra til den andre... For er det så ille at en part ikke har økonomi burde den andre fått hovedomsorgen. " fattige " får jo lov til å ha barn, så da burde barna av skilsmisse fam også takle det...

Det gjøres for å begrense muligheten for å "kjøpe barnet". Og etterhvert vil barnet forstå at en forelder har vesentlig mindre penger enn den andre. Noen barn vil da treke mot den med minst penger for å "trøste" forelderen.

Som far og den som lenge hadde best økonomi synes jeg det var min rett å få betale mer til barnets omsorg uten å stille meg i et dårlig lys ovenfor barnet ved å antyde gjerrighet/grådighet.

Skrevet

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder/lenkeliste/Veiledning/Merknader+til+det+beregnede+bidragsbel%C3%B8pet.90692.cms

Delt bosted for samme barn

Dersom foreldre har avtalt delt bosted etter barneloven § 36, skal bidraget fastsettes som et nettobidrag. I de tilfellene underholdskostnaden fordeles med nøyaktig 50 % på hver av partene, blir det ingen bidragsbetaling. Når den ene parten blir tillagt mer enn 50 % av underholdskostnaden, skal denne parten betale den andelen som overstiger 50 % av underholdskostnaden til den andre, begrenset til 33,3 % av underholdskostnaden. Dette blir da bidraget.

Bidragsveilederen tar ikke hensyn til delt bosted.

Det blir aldri bidrag når forldre deler likt ved delt bosted.

Det er vikitg å ikke blande delt bosted og 50/50 samvær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...